معرفی پرطرفدارترین مدل‌های عینک

ه بخش از عینک که عدسی‌های تجویز شده و یا تیغه‌های حفاظتی را در مقابل چشمان نگه می‌ دارد، قاب، بدنه­ عینک و یا فریم عینک (Frame) گفته می‌شود. فریم، توسط‌ دسته‌‌‌هایی که به آن متصل می‌ شود، بر روی صورت تنظیم می‌ گردد. البته در نظر داشته باشید که برخی از مدل‌های عینک دسته ندارند و اصطلاحا به آنها عینک بدون فریم گفته می‌شود. در ادامه این گزارش قصد داریم تا درباره انواع فریم عینک در شکل و طرح‌های مختلف صحبت کنیم.

 

آشنایی با قاب عینک

اگر با دقت به عینک خود نگاه کنید، ممکن است سه عدد ببینید که روی عینک شما حک شده است. این اعداد معمولاً در سطح داخلی یکی از قاب های عینک (ساقه های بلند قاب هایی که عینک شما را در پشت گوش های شما قرار می دهند) ظاهر می شوند. این اعداد اندازه قاب عینک شما را توصیف میکند که در ادامه به توضیح آنها به طور کامل خواهیم پرداخت.

  • اندازه چشم
  • اندازه پل (فاصله بین لنزها)
  • طول دسته عینک

عرض لنز: عرض لنز، عرض افقی هر لنز در وسیع ترین نقطه آن است. دامنه آن معمولاً از 40 میلی متر تا 60 میلی متر است.

عرض پل عینک: این عدد فاصله بین دو لنز شماست. به طور خلاصه ، عرض پل، فضایی است که قاب های شما در برابر بینی قرار می گیرند. اندازه این قطعه از 14 میلی متر تا 24 میلی متر است.

اندازه طول دسته عینک: این مقدار طول دسته از هر پیچ تا نوک دسته آن است ، از جمله خمشی که روی گوش شما قرار دارد نیز در این اندازه گیری وجود دارد. طول دسته عینک به طور معمول 120 تا 150 میلی متر است.

ارتفاع لنز: این ارتفاع عمودی لنزهای عینک شما در وسیع ترین نقطه لنز درون قاب است. ارتفاع لنز هنگام اندازه گیری لنزهای دو کانونی یا پراگرسیو و همچنین عینک شنا مهم است.

فریم ها باید دارای چند ویژگی کلی باشند:

قابل کشش و تغییر پذیری جهت ساخت و نصب عدسی باشد.

در برابر خوردگی بر اثر عوامل فیزیکی و شیمیایی مقاومت کند و تغییر شکل و اندازه و رنگ ندهد.

اشتعال ناپذیر و بی خطر باشد.

سبک باشد.

از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

دارای تنوع مدل باشد.

انواع فرم صورت

شکل صورت‌ها اصولا ترکیبی از انواع مختلفی هستند که اصلی‌ترین آن‌ها به 7 نوع زیر تقسیم می‌شود:

  • بیضی: نوع ایده آل شکل صورت به شمار می‌رود.
  • مستطیلی: از حالت طبیعی باریک‌تر و درازتر می‌باشد و سطوح جانبی صورت نسبت به حالت بیضی، نسبت به یکدیگر موازی هستند.
  • گرد: نسبت به حالت بیضی، کروی‌تر می‌باشد.
  •  مربعی: نسبت به حالت بیضی، جانبین صورت با یکدیگر بیشتر موازی هستند به علاوه صورت کوتاه و پهن‌تر نیز می‌باشد.
  • مثلثی: قسمت پائینی صورت نسبت به قسمت بالای صورت پهن‌تر است.
  • مثلثی وارونه: که ناحیه پیشانی پهن‌تر از ناحیه فک است.
  • لوزی: قسمت مرکزی صورت پهن‌تر است و در بالا و پائین، صورت به طور قابل توجهی باریک می‌شود.

فریم های ترکیبی (Combination)

فریم های ترکیبی، به طور معمول فریم هایی هستند که دارای اسکلتی فلزی بوده و حدقه ی فوقانی و دسته های آن ها پلاستیکی می باشد. اسکلت این فریم ها، شامل: حدقه و قسمت دماغه می باشد. اگر چه این، معمول ترین نوع ساخت است، هر گونه فریم با ترکیب فلز و پلاستیک مثل فریمی با حدقه ی پلاستیکی و دسته و دماغه ی فلزی در این طبقه بندی قرار می گیرند.

فریم های نیم تنه (Half-eye)

فریم های نیم تنه، مخصوص کسانی ساخته شده است که دید نزدیک شان نیاز به اصلاح داشته، ولی برای دید دور مشکلی ندارند. این فریم ها به گونه ای ساخته شده اند که پایین تر از حد معمول، بر روی بینی قرار می گیرند و ارتفاع آن ها هم نصف فریم های معمولی است. این وضعیت سبب می شود تا بیماران از بالای عینک هم بتوانند نگاه کنند. این فریم ها ممکن است که از پلاستیک، فلز و یا حتی زه پلاستیکی ساخته شده باشند.

فریم های نیم تنه ی مخصوص دید دور که کمتر متداول می باشند، برای بیماران این امکان را فراهم می سازد که برای خواندن، از زیر عدسی ها نگاه کنند.

فریم دایره یا گرد عینک

بهترین فریم عینک برای صورت‌ مربعی ، انواع عینک گرد و دایره‌ای است. هر چه قاب عینک رنگ تیره‌تری داشته باشد، بهتر است. بنابراین توصیه می‌کنیم سراغ مشکی بسیار تیره بروید تا هم مدرن و شیک دیده شوید و هم عینک به خوبی روی صورت شما خودنمایی کند.

البته اگر طرفدارا مدل‌های کلاسیک هستید، بهتر است سراغ فریم‌هایی که طرح لاک‌پشتی و پلنگی دارند بروید. برای این مدل‌های طرح‌دار مهم نیست رنگ فریم تیره یا روشن باشد.

عینک برای صورت مربعی

عینک برای صورت مربعی باید چه شکلی باشد؟ حتما می‌دانید که فرم صورت افراد با یکدیگر فرق دارد. صورت‌های مربعی یکی از انواع مدل‌های چهره است که فریم‌های متنوعی از عینک را می‌توان برای آن انتخاب کرد. اما عینک‌های گرد و بیضی بهترین انتخاب برای افرادی است که صورت مربعی دارند.

این نوع فریم‌ها چون با فرم اصلی صورت فرق دارند، یک تعادل خوب و زیبا در چهره فرد ایجاد می‌کنند و زاویه‌های تیز گوشه‌های صورت را تا حدی پوشش می‌دهند.

فرقی نمی‌کند که فریم گردی که انتخاب کرده‌اید طراحی کلاسیک یا مدرن دارد، باید بدانید که رنگ‌های تیره سبب جذاب‌تر دیده شدن آنها می‌شود.

اگر صورت شما مربعی است توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان سراغ عینک‌های مربعی یا مستطیلی نروید. به این خاطر که زاویه‌های تیز صورتتان را بیشتر نشان خواهند داد. وقتی هم صورت و هم عینک تیز و زاویه‌دار باشند، چهره شما خشن و پهن دیده خواهد شد.

فروشگاه اپتیک پاسارگاد ایران به عنوان یکی از بهترین و تخصصی ترین مراکز خرید و فروش عینک طبی، عینک آفتابی، لنز طبی و بند عینک شناخته میشود، جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده محصولات از فروشگاه عینک پاسارگاد دیدن فرمایید.