حداقل مبلغ سرمایه گذاری در بورس

در مقطع کنونی که بسیاری از افراد و اقشار مختلف قصد سرمایه گذاری دارایی‌های خود را دارند، بازار بورس و خرید سهام در آن، یکی از گزینه‌های مورد بحث است. در شرایطی که نگه داشتن پول نقد در حال حاضر به‌خاطر تورم و افزایش نرخ ارز، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، سرمایه گذاری در بورس به یکی از راهکارهایی تبدیل شده است که می‌تواند از کاهش ارزش ذاتی پول جلوگیری کند. برای کسانی که به تازگی با مفاهیم این بازار آشنایی پیدا کرده‌اند و قصد ورود و سرمایه گذاری در آن را دارند، همواره سؤال‌ها و ابهاماتی مطرح می‌شود که در این مقاله سعی داریم تا به پاسخ آنها بپردازیم و مطالبی که در ادامه شرح خواهیم داد:

حداقل مبلغ سرمایه گذاری در بورس

شما به عنوان سرمایه گذار با هر میزان سرمایه می‌توانید در بورس سرمایه گذاری کنید. اما قانونی که در سال‌های اخیر از طرف سازمان بورس تصویب شد، حداقل مبلغ برای خرید سهام و سفارش در سامانه‌های آنلاین، پانصد هزار تومان در نظر گرفته شده است. بنابراین هر شخصی می‌تواند از پانصد هزار تومان تا هر عددی که مورد نظرش است در بازار بورس سرمایه گذاری کند و سهام مورد نظر خود را خریداری نماید. برای مثال هر سهم پالایشگاه نفت تهران در حال حاضر 360 تومان است. با سفارش حجم 5000 عدد از این سهم، به میزان یک میلیون و هشتصد هزار تومان در این شرکت سرمایه گذاری کرده‌اید و بسته به میزان سرمایه تان می‌توانید این حجم را افزایش دهید. سفارشات برای خرید و فروش سهام در سامانه آنلاین کارگزاری های معتبر بورس با دریافت کارمزد ثابت، انجام می‌شود که برای شروع می‌بایست در یکی از این کارگزاری‌ها ثبت نام کرد.

نوع دیگری از سرمایه گذاری شامل سرمایه گذاری در صندوق ها و شرکت های سبدگردانی است. شرکت سبدگردانی اقتصاد بیدار https://ebidar.com/portfolio-management/ پس از برگزاری جلسه مشاوره و ریسک سنجی تخصصی افراد و همچنین بررسی میزان دارایی، بهترین روش سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران پیشنهاد خواهد داد.

معمولا برای شروع سرمایه گذاری توصیه می‌شود که تمام سرمایه یا اعداد بسیار بالا، وارد بازار نشود و تا زمانی که به فضای کلی بازار و مدیریت ریسک آن، آشنایی کافی پیدا نکرده‌اید، محتاط‌تر رفتار کنید و به مرور زمان سرمایه خود را افزایش دهید.

سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم

تعریف سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم

سرمایه گذاری مستقیم

به انجام معامله در بورس توسط خود فرد که به صورت آنلاین و از طریق سامانه کارگزاری‌های مختلف بورسی انجام می‌گیرد، سرمایه گذاری مستقیم در بورس می‌گوییم. در حال حاضر کارگزاری‌های معتبر و مورد تایید سازمان بورس برای مشتریان خود بستری فراهم کردند تا بدون دغدغه به شکل آنلاین سهام مورد نظر خود را خرید و فروش کنند. به عنوان مثال کارگزاری اقتصاد بیدار با راه‌اندازی سامانه برخط اکسیر تمامی خدمات اعم از معاملات آنلاین، تشکیل پرتفوی سهام، مشاهده میزان سود و ضرر حاصل از معامله، واریز و برداشت وجه را به مشتریان و کاربران خود ارائه می‌دهد تا سرمایه خود را وارد بازار سهام کنند و تمام فرایند خرید سهم و ایجاد سبد توسط خود فرد انجام می‌گیرد.

سرمایه گذاری غیرمستقیم

بسیار از افراد هم به واسطه مشغله کاری و متمرکز نبودن ذهن خود، نمی‌توانند سرمایه خود را در بازار بورس مدیریت کنند و یا زمان آن را ندارند اما قصد سرمایه گذاری در این بازار را دارند. برای این دسته از افراد نیز راهکارهایی وجود دارد تا بدون دغدغه و استرس ناشی از معامله، به دید سرمایه گذاری به بورس نگاه کنند. پیشنهاد ما این است که این نوع سرمایه ها به سمت صندوق‌های سرمایه گذاری و سبدگردان‌های بازار سپرده شود که کم ریسک تر هم به نظر می‌رسند.

برای مثال سبدگردان اقتصاد بیدار، خدمات مشاوره‌ای خود را بسته به میزان ریسک و نوع شخصیتی هر فرد، ارائه می‌دهد و فرد مورد نظر فقط کافی است میزان سرمایه خود را به مشاورین این حوزه برای تشکیل سبد سهام اختصاص بدهد تا سبدگردان ها بنا به شرایط بازار و هدف بلند مدت یا کوتاه مدت، اقدام به خرید و فروش کنند.

حداقل مبلغ سرمایه گذاری در صندوق ها

صندوق های سرمایه گذاری به عنوان یکی از گزینه‌ها برای سرمایه گذاری غیر مستقیم معرفی می‌شوند. این صندوق ها در حوزه‌های مختلف مثل مسکن، طلا و نفت و.. سرمایه گذاری می‌کنند و شما به عنوان سرمایه گذار می‌توانید چند واحد از این صندوق ها به اندازه سرمایه خود خریداری کنید تا به شکل غیر مستقیم در این سرمایه گذاری ها مشارکت داشته باشید. این صندوق ها به شکل درآمد ثابت و روزشمار تعریف می‌شوند و معمولاً سودآوری خود را تخمین می‌زنند.

حداقل مبلغ برای سرمایه گذاری در صندوق ها بستگی به قیمت هر واحد آن صندوق دارد که هنگام خرید، قابل مشاهده است. به عنوان مثال صندوق ارزش آفرین بیدار در حوزه اوراق بهادار و گواهی های سپرده در بازار سرمایه فعالیت دارد و قیمت هر واحد آن در حال حاضر 10000 ریال است که بسته به میزان سرمایه گذاری می‌توان تعداد واحد برای خرید را تعیین کرد.

صندوق درآمد ثابت سپر

سبدگردانی چیست

همان طور که تا حدودی به آن اشاره کردیم، سبدگردانی نوعی سرمایه گذاری غیر مستقیم است که شخص سرمایه‌گذار، میزان دارایی خود را در اختیار متخصصین و مشاورین بازار سرمایه قرار می‌دهد تا آنها بنا بر میزان ریسک پذیری و شرایط کلی بازار و مدت زمان سرمایه گذاری، برای هر شخص، سبد سهام اختصاصی تشکیل دهند. در این حالت کل سرمایه به سهام متنوع از صنایع مختلف تقسیم می‌شود و تمام مراحل خرید و فروش و مدیریت سهام بر عهده سبدگردان قرار می گیرد.

حداقل مبلغ برای سبدگردانی

این مبلغ بسته به نوع سبدگردان می‌تواند متفاوت باشد اما اختلاف آنها چندان فاحش نیست. در حال حاضر انواع سبدگردان ها با شرایط مختلف وجود دارد که از میان آنها می‌توان به سبدگردان اقتصاد بیدار اشاره کرد که حداقل مبلغ برای سبدگردانی را بعد از جلسه مشاوره به شما اعلام می کند و این سبدگردان بعد از گفتگو با اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد سبدگردانی دارند، به شکل اختصاصی برای آنها بنا بر سلیقه و هدف آنها، تشکیل سبد سهام می‌دهد.

جمع بندی

حداقل میزان سرمایه گذاری در بورس همواره یکی از چالش‌های کسانی است که قصد ورود به بازار بورس را دارند. اما این مبلغ چندان زیاد نیست. حتی با مبالغ کم در حد پانصد هزار تومان یا یک میلیون تومان هم می‌توان در بورس سرمایه گذاری کرد. سرمایه گذاری در بورس می‌تواند به شکل مستقیم و غیرمستقیم انجام بگیرد که در این مقاله به بررسی کامل آنها پرداختیم. با وجود اینکه بازار بورس همواره با نوسانات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند اما در حال حاضر با افت قیمت ها در بازار بورس، سهام ارزنده با قیمت های مناسب و جذاب به چشم می‌خورد و از طرف دیگر شاخص کل با اصلاحی که در مدت یک سال انجام داده است، می‌تواند خیز دوباره‌ای به اعداد بالاتر داشته باشد که می‌تواند فرصت مناسبی برای ورود به بازار بورس تلقی شود.