درمان کم شنوایی بدون نیازبه استفاده از سمعک

کم شنوایی یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری از جهانیان با آن درگیر هستند.  درمان مناسب کم شنوایی متأثر از عوامل مختلفی مانند شدت کم شنوایی، علت اصلی، نوع کم شنوایی و سبک زندگی افراد است. در کودکان اگر کم شنوایی درمان نشود در سطوح مختلف زندگی و تحصیلی مانند رشد زبان، یادگیری و تعامل اجتماعی اثرات منفی بر جای می‌گذارد. عدم درمان کم شنوایی در بزرگسالان  نیز مشکلات و چالش‌هایی در روابط اجتماعی ایجاد و کیفیت زندگی را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. کم شنوایی در بزرگ‌سالان می‌تواند خطرات روحی ازجمله افسردگی و فراموشی را به وجود آورد و حتی برای  افراد در زمان راه رفتن با مشکلات جسمی مانند زمین افتادن را به وجود می‌آورد.

خوشبختانه امروزه راه‌های مختلفی برای درمان کم شنوایی حتی بدون نیاز به سمعک وجود دارد. اگر با مشکلات کم شنوایی رنج می‌برید وزندگی شمارا چالش‌برانگیز کرده است، با ما در بررسی انواع کم شنوایی  و راه‌های درمان کم شنوایی بدون نیاز به سمعک همراه باشید.

کم شنوایی مادر زادی

شایع‌ترین بیماری مزمن در کودکان تازه متولدشده در سراسر جهان کم شنوایی مادرزادی، یعنی کم شنوایی که در بدو تولد است و  بسیار ترسناک و دنیای  دلهره‌آوری و عدم اطمینان در مورد آینده را برای کودکان ایجادکند. کم شنوایی در کودکان اشکال و شدت‌های مختلفی دارد و  بین درجات کم شنوایی خفیف، متوسط، شدید یا عمیق تمایز باید قائل ‌شویم. این به این معنی است که کاهش شنوایی می‌تواند از دست دادن صداهای بسیار ملایم به دلیل افت شنوایی خفیف یا عدم توانایی شنیدن هیچ صدایی یا کم شنوایی بسیار شدید باشد. درجه کم شنوایی نیز  برای صداهای مختلف می تواند متفاوت باشد، بنابراین برخی از کودکان مبتلابه کم شنوایی ممکن است برخی صداها را کاملاً طبیعی بشنوند اما برای انواع دیگر صداها دچار کم شنوایی هستند و سمعک کودکان می تواند گزینه خوبی برای درمان کم شنوایی آنها محسوب شود.

درمان کم شنوایی مادرزادی با استفاده از کاشت حلزونی بدون نیاز به استفاده از سمعک

کاشت حلزون یک دستگاه الکترونیکی کوچک و پیچیده است که می‌تواند به ارائه حس صدا به افرادی که عمیقاً ناشنوا هستند یا به‌شدت ناشنوا هستند کمک کند. ایمپلنت شامل یک قسمت خارجی است که در پشت گوش قرار می‌گیرد و یک قسمت دوم که با جراحی زیرپوست قرار می‌گیرد. ایمپلنت شنوایی طبیعی را بازیابی نمی‌کند، در عوض، می‌تواند به یک فرد ناشنوا بازنمایی مفیدی از صداهای موجود در محیط بدهد و به او در درک گفتار کمک کند

ایمپلنت دارای قسمت‌های دارای قسمت‌های زیر است:

  • میکروفون که صدا را از محیط دریافت می‌کند.
  • یک پردازشگر گفتار که صداهای دریافت شده توسط میکروفون را انتخاب و مرتب می‌کند.
  • یک فرستنده و گیرنده/محرک که سیگنال‌ها را از پردازنده گفتار دریافت می‌کند

کاشت حلزون با سمعک بسیار متفاوت است. سمعک صداها را تقویت می‌کند، کاشت حلزون بخش‌های آسیب‌دیده گوش را دور می‌زند و مستقیماً عصب شنوایی را تحریک می‌کند. سیگنال‌های تولیدشده توسط ایمپلنت از طریق عصب شنوایی به مغز ارسال می‌شود که سیگنال‌ها را به‌عنوان صدا تشخیص می‌دهد. شنوایی از طریق کاشت حلزون با شنوایی عادی متفاوت است و  برای یادگیری یا یادگیری مجدد به زمان نیاز دارد. بااین‌حال، به بسیاری از افراد امکان  تشخیص سیگنال‌های هشدار را می دهند که  صداهای دیگر محیط را درک کنند و گفتار را به‌صورت حضوری یا تلفنی درک کنند.

12

درمان کم شنوایی با استفاده از دستگاه های کمکی بدون نیاز به استفاده از سمعک

طیف وسیعی از دستگاه‌های گوش دادن کمکی وجود دارد که می‌تواند در موقعیت‌های خاص، به شنوایی کمک کند. دستگاهی که مخصوصاً برای کودکان کم شنوایی  طراحی شده است، سیستم راجر  نامیده می‌شود که می‌تواند برای کودکان باکم شنوایی خفیف یا  کم شنوایی فقط در یک گوش یا کمک به تقویت بیشتر شنوایی با سمعک استفاده شود. این دستگاه‌ها شامل یک  میکروفون فرستنده است که توسط والدین یا معلم استفاده می‌شود و یک گیرنده که توسط کودک با یک دستگاه سطح گوش استفاده  یا در سمعک یا کاشت حلزون او ادغام‌شده می شود . میکروفون  صدای والدین یا معلم را می‌گیرد و مستقیماً از طریق گیرنده به گوش کودک می‌رساند.  برای غلبه بر سروصدای مراکز خرید یا کلاس درس  این‌یک روش عالی است و به کودک امکان  این که راحت‌تر روی آنچه گفته‌شده تمرکز کند را فراهم می سازد.

درمان کم شنوایی هدایتی بدون نیاز به استفاده از سمعک

 کم شنوایی هدایتی یکی دیگر از انواع رایج کم شنوایی‌ها است. این کم شنوایی که معمولاً به‌صورت موقتی اتفاق می‌افتدبه خاطر بیماری در گوش بیرونی یا میانی داخلی رخ می‌دهد.  از اصلی‌ترین عوامل بروز کم شنوایی هدایتی به نتیجه تجمع جرم گوش در مجرای گوش، مایع در گوش میانی یا سوراخ شدن پرده گوش اشاره کرد. برای درمان کم شنوایی هدایتی به‌صورت معمول از مداخله پزشکی متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی استفاده می‌شود.

روش‌های بهبود شنوایی بدون استفاده از سمعک

اما بدون سمعک نیز میتوان کم شنوایی را درمان کرد اما امروزه بهترین راهی که توسط شنوایی شناس ها و تخصصان در این حوزه توصیه می شود استفاده از سمعک است

مدیتیشن

 بیشتر مردم برای بهبود سلامت شنوایی خود به مدیتیشن روی می‌آورند به این دلیل که استراحت کردن و نفس‌های عمیق باعث افزایش جریان خون به مغز می‌شود و می‌تواند به افراد کم‌شنوا کمک کند که بر روی صداهای اطراف خود باقدرت بیشتری تمرکز کنند. باوجوداینکه مدیتیشن یک تمرین ذهنی است تا یک فعالیت خود مراقبتی فیزیکی، اما برای کسانی که به دنبال تعامل بهتر با شنوایی خود هستند  می تواند مفید باشد. 

 آزمون شنوایی را رزرو کنید

در بیشتر موارد برای  اختلال شنوایی،  یافتن آزمایش و انجام آزمونی  برای مشاهده  درجه و میزان مشکل کم  شنوایی،   بهترین روش برای  مدیریت و درمان بیماری   کم شنوایی است.  شاید از طریق یک آزمون آنلاین کم شنوایی  اطلاعاتی در رابطه با مراقبت از کم شنوایی پیدا کنید اما بررسی جامع حتماً نو بت حضوری را رزرو کنید.

فوکوس و مکان‌یابی صداها

 اگر قصد بهبود کمک شنوایی بدون استفاده از سمعک رادارید  یکی از راه حل ها این است که تمرکز خود را روی نویز تنظیم کنید، زیرا این مورد به بهبود شنوایی کمک  می تواند کند. تمرینات مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها پخش موسیقی در یک اتاق ساکت و قدم زدن در اطراف خانه در حین گوش دادن است. همچنین  برای تشخیص کلمات تمرکز و تلاش  کنید به این ترتیب    این امکان برای ذهن شما فراهم می شود  که با سهولت و موفقیت بیشتر، صداها را مکان‌یابی و درک را کند.

 سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن و کم شنوایی به‌طور غیرقابل‌انکاری با هم  مرتبط هستند و تحقیقات مختلفی برای نشان دادن رابطه  بین سیگار کشیدن و کم شنوایی  صورت گرفته است. ازآنجایی‌که جریان خون و اکسیژن به حفظ سلول‌های سالم در گوش داخلی کمک می‌کنند، قابل‌درک است که شنوایی  با قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نیکوتین و مونوکسید کربن می تواند  مختل شود. بنابراین، اگر می‌خواهید کیفیت شنوایی وزندگی خود را بهبود بخشید، مطمئن شوید که سیگار را ترک می‌کنید.

11

جمع بندی

همانطور که کم شنوایی می تواند مشکلات بسیار زیادب را برای شما بوجود بیاورد برای این که بتوانید مشکل شنوایی خود را درمان کنید در این مطلب سعی کردیم تا بهترین روش ها را برای شما بیاوریم. کم شنوایی شما را از جامعه دور می کند و کم کم منزوی خواهید شد. مهم ترین نکته در این بین این است اگر احساس کم شنوایی داشتید به شنوایی شناس خود مراجعه کنید و تا معاینات اولیه مشکلات شنوایی شما تشخیص داده شود . پس از تشخیص در این باره می توانید با نظر پزشک و شنوایی شناس خود مشکل کم شنوایی خود را از راه های دیگر حل کنید.