طول عمر استخر و جکوزی خود را سال ها افزایش دهید!

نگهداری اصولی از استخر می تواند باعث حفظ کیفیت و افزایش طول عمر استخر شود. هر چند که ساخت استخر بر طبق استانداردهای لازم انجام شود اما رعایت برخی از نکات می تواند سطح کیفی آب  و البته طول عمر استخر و جکوزی را تا سال ها افزایش دهد. بی توجهی به این نکات، مشکلات بهداشتی برای شناگران به همراه خواهد داشت. بنابراین بعد از ساخت جکوزی یا استخر، نگهداری صحیح از آن ها می تواند باعث بقا و دوام استخر و جکوزی و تضمین کیفیت آب شود. در این مقاله به بررسی راه هایی برای افزایش طول عمر استخر و جکوزی می پردازیم.

راه های افزایش طول عمر استخر و جکوزی

اگر نکات پیرامون افزایش طول عمر و سطح کیفی استخر و جکوزی را به خوبی رعایت کنید، بهتر می توانید از آب استخر بهره برداری انجام دهید و باعث تضمین و ارتقای سطح کیفی آب می شوید. قبل از اینکه نکاتی درباره افزایش طول عمر استخر به شما بگوییم، بهتر است ابتدا به نکاتی درخصوص عدم توجه به نگهداری صحیح از استخر بپردازیم:

عواقب بی توجهی به نگهداری صحیح از استخر

طبیعی است که بی توجهی به نگهداری درست از استخر و جکوزی از سطح کیفیت آب می کاهد و مشکلات فراوانی را به وجود می آورد که عبارتند از:

  • وضعیت ناسالم آب استخر و جکوزی

به مرور زمان PH آب استخر تغییر می کند، اگر این میزان از حد معینی بگذرد، می تواند سلامت پوست شناگران را تحت تاثیر قرار بدهد و باعث مشکلات پوستی برای آن ها شود.

  • خرابی تاسیسات آب استخر

تاسیسات مکانیکی، اتصالات و لوله کشی استخر و فیلترهای موجود در استخر نیز به نگهداری نیاز دارند. نگهداری نادرست از تاسیسات استخر می تواند منجر به بروز ایراد در تاسیسات شود. پس اگر به تمیزکردن فیلترهای استخر توجه نکنید، تصفیه آب استخر به خوبی انجام نمی شود.

 هم چنین کثیفی فیلتر و پمپ می تواند به پمپ استخر فشار وارد کند و بعد از مدتی پمپ استخر را کلا از کار بیندازد که هزینه های گزاف تعمیرات را بر دوش شما بگذارد.

  • رشد جلبک و باکتری

در بیشتر استخرها خصوصا استخرهای عمومی و جکوزی ها  امکان رشد جلبک و باکتری وجود دارد اگر به پاکسازی آب استخر توجه نکنید، بعد از مدتی جلبک ها و باکتری ها در داخل استخر رشد می کنند و PH آب را تغییر می دهند.

21

نکاتی درباره روش نگهداری از استخر

نکاتی که در ادامه به شما گفته می شود نسبتا زمان بر و پیچیده هستند. بنابراین پیشنهاد می کنیم از یک شرکت تاسیساتی در زمینه نگهداری از استخر و جکوزی کمک بگیرید. هم چنین نگهداری اصولی از استخر و جکوزی از جمله خدماتی است که به مهارت خاص و تخصص نیاز دارد تا در صورت مشاهده مشکلات یا ایراداتی مانند تعمیر پمپ صفیه تعویض لامپ پوسیدگی لوله کشی اتصالات و ترکیدگی لوله ها و موارد از این دست را انجام دهد.

اول سرویس با بهره گیری از تیم متخصص خود از ساخت استخر و ساخت تصفیه خانه استخر و جکوزی تا نگهداری از تجهیزات استخر و حفظ کیفیت آب استخر در کنار شماست.

  • تمیز کاری آب استخر

نگهداری روزانه و تمیزکردن آب از هر گونه آلودگی مانند برگ زباله کلیدی ترین نکته دربازه ارتقای سطح کیفی آب است که باید به آن توجه کنید. این کار به شما کمک می کند که وضعیت استخر را هم از لحاظ ظاهری و کیفی بالا ببرید.

  • چک کردن PH  آب

کلیه صاحبان استخر باید هر روز میزان PH آب را کنترل کنند تا این میزان در بازه مجاز و استاندارد قرار داشته باشد. آب میزان خاصیت اسیدی یا بازی بودن آب را نشان می دهد که عددی بین 0 تا 14 است. ph کمتر از 7 حالت اسیدی و بیشتر از 7 حالت بازی یا قلیایی را نشان می دهد. اگر PH آب از میزان نرمال خود باشد می تواند مشکلات پوستی و خطراتی برای شناگران به همراه داشته باشند. پس هر روز بایستی میزان اسیدی یا قلیایی بودن آب استخر یا جکوزی را به صورت منظم اندازه بگیرید.

  • گندزدایی یا کلر زنی

یک راه دیگر برای داشتن استخری تمیز و سالم کنترل میزان کلر آب در استخر است. در واقع بعد از کلر زنی باید به شکل ماهانه میزان کلر در آب و شفافیت آب استخر را چک کنید.

کلر را برای گندزدایی و ضد عفونی و از بین بردن آلودگی داخل استخر به آب استخر یا آب جکوزی اضافه می کنند. مطابق با استانداردهای موجود، مقدار کلر استفاده شده در استخر باید در بازه 1-3  ppm  قرار داشته باشد.

  • بررسی و تعمیر فیلترها

در داخل آب استخر از پمپ ها و فیلترهای مخصوص استفاده می شود که این تجهیزات استخر نقش پاکسازی آب از املاح سخت و ناخالصی و ناپاکی در استخر را برعهده دارد و کلیه آلودگی را به خود جذب می کنند. رسوبات می تواند این فیلترها و پمپ ها را خراب کند و عملکرد آن ها را با اختلال مواجه کند به طوری که از سطح کیفی و شفافیت آب بکاهد. پس باید به طور منظم از این تجهیزات بازرسی و هر گونه ایراد برطرف شود.

  • پاک کردن کلیه سطوح استخر

به جز توجه به کف استخر و جمع کردن زباله و مواد زائد، بایستی به قسمت های دیگر استخر هم توجه کنید. برای همین همواره گوشه های استخر نردبان ها و پشت آن ها پله و سکوها دیواره استخر و غیره را به خوبی توسط یک برس تمیز کنید. به این ترتیب کلیه آلودگی و جلبک از این سطوح جدا می شود و همواره استخر پاک و تمیزی خواهید داشت.

  • بک واش فیلتر شنی

با جذب ذرات و آلودگی و حرکت آب در یک جهت ثابت فیلتر شنی توانایی نگهداشتن مواد الوده یا شن را ندارد و به مروز زمان ذرات آلوده در فیلتر شنی انباشته می شوند و فیلتر توانایی فیلتراسیون خود را از دست می دهد. بک واش به عمل پاکسازی فیلتر شنی می گویند. به این شکل که آب استخر را با فشاری معکوس از مخزن فیلتر عبور می دهد تا تمام ذرات آلوده که بین شن ها به دام افتاده جدا شده و از راه شلنگ به بیرون تخلیه شود.

  • تست هفتگی کیفیت آب استخر

از اصلی ترین و مهم ترین کارهایی که بایستی برای افزایش سطح سلامت و کیفی آب استخر انجام دهید، تست هفتگی کیفیت آب می باشد. تاکید می کنیم که به شکل هفتگی ph آب استخر،  قلیائیت کل و کلر آزاد را اندازه گیری کنید. هم چنین می توانید برای اطمینان از سالم بودن آب، یک نمونه از آب را از لحاظ وجود املاح و فلزات سنگین، برای تست نهایی به آزمایشگاه بفرستید.

  • تعمیر و نگهداری موتورخانه استخر و جکوزی

ساختمان های که استخر دارند از یک موتورخانه گرمایشی استفاده می کنند که این سیستم مرکزی برای ساختمان و استخر آن ها مشترک است و کاملا به یکدیگر وابسته می باشد. در صورت بروز مشکل در موتورخانه استخر اقدامات لازم را انجام دهید. بعد از اجرای تصفیه خانه استخر و خرید پکیج استخری بایستی به شکل دوره ای ماهانه از موتورخانه و تجهیزات آن بازبینی کرده و هر گونه ایراد و نشتی را برطرف کنید.

22

سرویس و نگهداری استخر و جکوزی در فصل زمستان

جکوزی و استخرهای خانگی در فصول زمستان خصوصا اگر روباز باشند، معمولا بلا استفاده باقی می مانند بنابراین قبل از شروع فصل گرم آب را به طور کل تعویض کنید.

    پس از تخلیه کامل آب، کف دیواره را به کمک مواد شوینده به خوبی بشویید. بعد از آن استخر را پر را از آب کنید و به آب کلر اضافه کرده تا تمامی آلودگی ها کاملا از بین بروند. سپس مقدارPH  آن را اندازه بگیرید و از میزان کلر و قلیائیت آب اطمینان حاصل کنید.

هم چنین برای نگهداری بهتر از استخر می تواند از پوشش زمستانی بر روی استخر یا جکوزی استفاده کنید تا دمای زیر صفر و انجماد به تجهیزات و دیواره استخر صدمه نزد.

avalservis.com