درب اتوماتیک پارکینگ

درب اتوماتیک پارکینگ با گذشت 20 سال وارد بازار ایران شده است و مورد استقبال بسیاری در ساخت و ساز قرار گرفته است. از مزایای این محصول می توان به افزایش امنیت و آرامش ساکنین مجموعه اشاره کرد. زیرا بدون نیاز به پیاده شدن از ماشین باعث سرعت بخشیدن در کار و جلوگیری از اتلاف وقت می شود. علاوه بر این ممکن است هنگام پیاده شدن از ماشین آن را خاموش نکنید و فرصت خوبی برای سارقان ایجاد کنید و احتمال سرقت را افزایش دهید.

اما با ریموت درب بازکن پارکینگ از این حوادث و آسیب های احتمالی جلوگیری می کنید. از طرفی دیگر مجبور نخواهید بود در فصول سرد و گرم سال ماشین خود را ترک کنید. درب های اتوماتیک در انواع کرکره برقی ، جک پارکینگی ،جک سکشنال ،درب ریلی ،شیشه ای تولید می شود.

شما همراهان عزیز می توانید جهت کسب اطلاع بیشتر و خرید انواع جک پارکینگی و راهنمای مشاورین تیم متخصص به وبسایت کیانسل مراجعه نمایید.

در ادامه به بررسی دقیق تر انواع درب اتوماتیک می پردازیم .

کرکره برقی

کرکره برقی یکی از پرکاربردترین انواع درب اتوماتیک است که به دلیل کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه ای که دارد در اکثر ساختمان ها مشاهده می شود.
کرکره برقی از نظر کارایی و ظاهر در انواع متنوعی تولید می شود و بسته به متریال به کار رفته در تولید ، کاربردهای متفاوتی دارند.

 

درب اتوماتیک پارکینگ

 

متریال کرکره برقی

آلومینیوم
 دارای رنگ بندی متنوع و قابل نصب در مکان های مختلف است همچنین عایق صوتی و حرارتی بوده و در تمامی شرایط آب و هوایی قابل استفاده می باشد.
پلی کربنات
 کرکره برقی پلی کربنات که به کرکره شفاف نیز معروف است در مجتمع های تجاری استفاده می شود.
از مزایای این نوع درب می توان به مقاومت بالا در برابر ضربه، عملکرد بدون صدا، ضدحریق، امکان نصب در شرایط آب و هوایی مختلف، تنوع رنگ اشاره کرد.

کرکره گالوانیزه: این نوع کرکره برقی به دلیل استفاده از فوم فشرده بین لایه های کرکره، عایق صوتی و رطوبتی عالی محسوب می شود. تیغه کرکره 8 سانتی متر و در طرح و رنگ های متنوع در بازار موجود است.

قیمت کرکره برقی

از جمله موارد مهمی که در قیمت درب کرکره ای موثر است می توان به نوع موتور، تیغه کرکره (جنس، رنگ و سایز) و در نهایت ابعاد کرکره با توجه به شرایط ساختمان اشاره کرد.

قطعات کرکره برقی

کرکره برقی پارکینگ مجموعه ای از قطعات مختلف است که به طور هماهنگ باعث به کار انداختن درب می شوند.

موتور درب کرکره اتوماتیک: یکی از قسمت های اصلی کرکره برقی موتور آن است که نیروی الکتریکی را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند و تیغه ها را بالا و پایین می کند. موتور کرکره برقی در انواع سنترال، ساید و توبولار تقسیم می شود که هر کدام با توجه به شرایط ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

موتور توبلار tubular

این نوع موتور اکثرا در کرکره برقی کوچک بالکن و پنجره و با وزن حداکثر 140 کیلوگرم استفاده می شود . نحوه قرار گیری موتور داخل شفت نیز به شکل لوله بوده که علت نام گذاری این محصول نیز همین موضوع می باشد.

همچنین با قدرت موتور مختلف 30 نیوتون الی 140 نیتون بر متر مربع استفاده می شود.

سری دیگر توبولار ، صنعتی می باشد که با قدرت 230 و 300 نیوتون تولید شده و در درب کرکره ای تا وزن 500 کیلوگرم به کار می رود.

به دلیل استفاده از سیستم حسگر حرارتی داخل موتور، با استفاده بیش از حد در طول روز موتور داغ کرده و خاموش می شود و تا خنک شدن موتور باید منتظر بمانید برای همین در مکان هایی با تردد بالا پیشنهاد نمی شود.

مشخصات موتور توبولار

قیمت پایین نسبت به سایر موتور کرکره برقی

قابل نصب در مکان هایی با تردد پایین

هنگام خرید موتور کرکره برقی ، آچار فابریک نیز تحویل داده می شود تا در صورت قطعی برق کرکره بالا و پایین شود.

فضای اشغال کم

ظاهر زیبا

سرعت مناسب باز و بسته شدن که در صورت نیاز قابل تنظیم است

نقاط ضعف

قابلیت اتصال به UPS را ندارد برای همین در زمان قطعی برق به صورت دستی و به کمک کلید خلاص کن باید برای باز کردن درب استفاده کرد

قابلیت تحمل وزن های سنگین را ندارد

در صورت خرابی و تعمیر موتور بایستی کرکره برقی کاملا پایین کشیده شود

زمانی که گیربکس آسیب ببیند احتمال سقوط کرکره و ضرر زیاد است

موتور ساید side کرکره برقی

قابل استفاده در درب هایی با وزن سنگین و حداکثر 1000 کیلوگرم

مناسب تردد بالا

قابل نصب در اماکن تجاری ، کارخانه ، سوله و مکان هایی پر تردد

شکل قرارگیری موتور ساید برخلاف توبولار بوده و خارج شفت و به صورت کتابی نصب می شود

نصب موتور در یک طرف درب بوده و به کمک زنجیر کرکره بالا و پایین می رود

از دیگر مشخصات این محصول ، مجهز بودن به سیستم پاراشوت است که در صورت خرابی و نقص فنی مانع سقوط درب شده و امنیت بالایی دارد.

قابلیت UPS  موتور که در صورت نبود برق به صورت دستی می توان کرکره درب اتوماتیک را حرکت داد

یکی دیگر از مشخصات موتور ساید قابلیت حرکت درب کرکره با وزن بالا و سنگین را دارد.

عملکرد آن به صورت آرام و بی صدا است

نصب آسان

عمر مفید بالا

نقاط ضعف

سرعت باز و بسته شدن طولانی است

به دلیل اینکه برای نصب داخل شفت قرار نمی گیرد برای همین به فضای بیشتری احتیاج دارد

همچنین همین موضوع در ظاهر ورودی تاثیر منفی می گذارد چرا که در نمای بیرونی نصب می شود

قیمت بالاتر نسبت به موتور توبولار کرکره برقی

موتور سانترال central

این مدل مناسب درب هایی با وزن نسبتا کم می باشد و نصب آن در مرکز شفت می باشد به همین دلیل به عنوان موتور مرکزی یا سنترال شناخته می شود.

موتور سنترال در مکان هایی با تردد پایین مناسب بوده و قابلیت تحمل وزن 180الی 280 کیلوگرم را دارد که قابل استفاده در ساختمان های مسکونی و عمومی می باشد

موتور سانترال در دو نوع باتری دار و بدون باتری تولید می شود . مدل باتری دار قابلیت پشتیبانی از سیستم UPS  را داشته و با ولتاژ 24 ولتی کار می کند که در هنگام قطعی برق کرکره به کمک باتری اضطراری باز و بسته می شود . در مدل بدون باتری ، دارای مدار فرمان می باشد که در نبود برق از سیستم خلاص کن برای حرکت درب استفاده می شود.

نقاط قوت

نصب راحت

حرکت سریع و بی صدا

مجهز به سیستم خلاص کن دستی

سرعت بالا در باز شدن کرکره درب اتوماتیک

نقاط ضعف

این مدل نسبت به سایر موتور های کرکره برقی قدیمی تر بوده و کسانی که با موتور آشنا هستند هزینه زیادی بابت نصب دریافت می کنند

در صورت نصب اشتباه ممکن است فنر موتور روی بدنه کرکره برقی خط و خش بندازد

گاهی ممکن است هنگام خراب شدن موتور مجبور به تعویض کامل و تعمیر کرکره برقی شوید

تیغه: بدنه اصلی کرکره برقی را تشکیل می دهد که از آلومینیوم، گالوانیزه فوم دار و پلی کربنات ساخته شده است

همچنین از لحاظ ظاهری در انواع

تیغه تک جداره و دو جداره : تیغه های دو جداره از مقاومت بالایی برخوردار بوده و فرایند تولید آن ها به مراتب زمان بر می باشد و با قیمت بالاتری در بازار موجود است. تیغه تک جداره نیز مقرون به صرف بوده و در مکان هایی معمول با مقاومت متوسط استفاده می شود

تیغه فوم دار : در این مدل به دلیل استفاده از فوم در بین تیغه ها ، مانع ایجاد سر و صدا و مزاحمت هنگام حرکت کرکره برقی می شود که در ساختمان های مسکونی بسیار مناسب می باشد.

تیغه قلاب برعکس : در مواردی رول تیغه به سمت داخل مغازه نصب می شود در این صورت قسمت تخت رو به بیرون است . اما در تیغه قلاب برعکس ، سمت غیر تخت تیغه رو به بیرون قرار می گیرد.

تیغه قوس دار و تخت : در صورتی که رول تیغه بزرگ باشد از مدل تخت استفاده می شود و تیغه قوس دار زمانی که رول پیج کوچکتر باشد به کار می رود.

تیغه نانو کامپوزیت : از نقاط قوت این نوع کرکره برقی مقاومت بالای آن در برابر ضربه و فشار است و از امنیت بالایی برخوردار می باشد برای همین در مکان هایی مانند طلا فروشی پرکاربرد است.

ریل: هر دو طرف تیغه ها هنگام جمع شدن داخل ریل قرار می گیرند تا مانع ساییده شدن تیغه شوند. ریل کرکره برقی در انواع قوطی دار ،معمولی با مواد آلومینیومی و آهنی تولید می شود.

شفت: زمانی که تیغه ها جمع می شوند، داخل محفظه ای به نام شفت قرار می گیرند که بسته به موتور کرکره برقی، ابعاد متفاوتی دارد.

گیرنده: این قسمت با کمک یک موتور تیغه ها را بالا و پایین می کند.

کپس : یک قطعه پلاستیکی که در اطراف تیغه های کرکره قرار می گیرد و هنگام بالا و پایین شدن درب از صدای اضافی جلوگیری می کند.

قوطی: هنگام نصب کرکره برقی، دو قوطی کاملاً تراز شده در دو طرف چارچوب قرار می گیرد که باید توسط نصاب مجرب نصب شود.

مزایا کرکره برقی

فضای اشغال کم

کرکره برقی برای حرکت نیازی به فضای اضافی ندارد و بر خلاف جک لولایی که برای جابجایی به فضای 90-110 درجه نیاز دارد، به سمت بالا و زیر سقف رول می شود.

قیمت اقتصادی

کرکره برقی برخلاف سایر درب های اتوماتیک از قیمتی کمتر برخوردار است به طور مثال برای نصب جک پارکینگی در کنار موضوع ایمنی ، باید به نوع طراحی و خرید درب آهنی توجه نمایید در صورتی که هزینه درب کرکره ای بسیار کمتر و مقرون به صرفه تر است.

امنیت

اگر کرکره برقی به درستی نصب شود، مانع ورود افراد غیرمجاز به داخل ساختمان می شود. همچنین برای ویلاهای مسافرتی که رفت و آمد کمی دارند بهترین گزینه می باشد علاوه بر این مانع دید از خارج ساختمان می شود.

جک پارکینگی

جک برقی باید با توجه به شرایط ورودی ساختمان انتخاب شود و در دو نوع تک لنگه و دو لنگه تولید می شود.

درب تک لنگه که در بسیاری از ورودی ها مشاهده می شود از نقاط قوت آن ایمنی و باز شدن کامل درب از یک طرف می باشد.

در ورودی اکثر ساختمان ها از درب دو لنگه استفاده می شود و همزمان دو لنگه به سمت داخل یا خارج حرکت می کند.

از مزایای درب اتوماتیک دو لنگه می توان به هزینه کمتر، استفاده از جک با قدرت کمتر و سرعت باز شدن لنگه ها اشاره کرد.

 

مکانیزم جک پارکینگی

جک هیدرولیک : این مدل جک مناسب ساختمان هایی با تردد بالا و درب آهنی می باشد با فشار روغن کار می کند و نسبت به جک الکترومکانیکی قیمت بالایی دارد.

جک الکترومکانیکی : این مدل قابل استفاده برای ورودی هایی با تردد پایین و درب های سبک می باشد و هزینه کمتری نسبت به مدل هیدرولیک دارد .

لوازم جانبی جک برقی

شامل دو عدد بازو ،دو عدد ریموت کنترل ، فلاشر ، چشمی و جعبه فرمان می باشد.

درب اتوماتیک پارکینگ

 

نکات مهم در خرید جک برقی

میزان تردد یک ساختمان ، وزن و عرض درب ، شمالی یا جنوبی بودن ساختمان می باشد.

جک ریلی

درب ریلی سیستمی قدرتمند است و در فضاهای مختلف، ورودی انبارها، کارخانه ها و مجتمع های اداری و مکان های پر رفت و آمد بیشترین کاربرد را دارد. با استفاده از درب اتوماتیک ، امنیت ساختمان ها نیز افزایش می یابد، زیرا از طریق سیستم داخلی ساختمان به طور خودکار باز و بسته می شود و از ورود افراد غیر مجاز جلوگیری می کند.

جک ریلی پارکینگی در مکان هایی با فضای محدود قابل استفاده است. شامل دو ریل در بالا و پایین چارچوب درب است و برخلاف سایر درب های پارکینگ که از کنار چارچوب باز و بسته می شوند، این نوع درب با قدرت و به صورت افقی بالا و پایین حرکت می کند.

مزایا درب ریلی

• فضای کمی را اشغال می کند: این گزینه شاید یکی از مهم ترین ویژگی های جک ریلی باشد. در سایر مدل های درب اتوماتیک هنگام باز و بسته شدن درب ، فضای خالی نیاز است. اما در ساختمان هایی با این نوع درب اتوماتیک ،حتی می توان به راحتی خودرو را در فاصله 20 سانتی متری پارک کرد در نتیجه این نوع درب برای پارکینگ هایی با فضای کم مناسب است.

• حداقل صدا : با قطعات بیشتر، درب هنگام باز و بسته شدن صدای بیشتری تولید می کند. در صورتی که جک ریلی قطعات زیادی ندارد و این ویژگی باعث شده هنگام باز و بسته شدن صدای کمتری نسبت به درب های دیگر داشته باشد. البته کیفیت محصول نیز موثر است.

• تنوع متریال: مواد به کار رفته در ساخت درب کشویی بسیار متنوع است و در انواع آهنی، چوبی ، فلزی و ... تولید می شود.

از دیگر نکات مثبت جک کشویی می توان به نصب در مکان هایی با تردد بالا، عمر طولانی جک، سرعت عملکرد بالا، ظاهری زیبا ، مصرف انرژی کم و امنیت بالا اشاره کرد.

نکات مهم خرید جک پارکینگی ریلی

ابعاد درب ، نوع درب تک لنگه یا دو لنگه

میزان رفت و امد ساختمان

فضای در دسترس

قدرت موتور جک

درب سکشنال

جک زیرسقفی یکی از مدرن ترین جک های برقی می باشد که از نظر کیفیت و زیبایی گزینه مناسبی برای درب پارکینگ به حساب می آید.

درب سکشنال که به درب اتوماتیک زیر سقفی نیز معروف است یکی از انواع جک برقی است و به وسیله ریموت کنترل کار می کند و تاثیر بسزایی در آسایش و ایمنی افراد دارد. در محیط های مانند مجتمع های تجاری، انبارها، سوله ها و پارکینگ ها، ورودی های پارکینگ با رمپ و ... استفاده می شود.

عملکرد

جک زیر سقفی متشکل از چندین پنل جداگانه است که هنگام باز شدن به سمت بالا و موازی با سقف حرکت می کنند. تعداد پنل ها بین 3 تا 8 عدد و ضخامت 4 یا 6 سانتی متر تولید شده و با لولاهای فولادی متصل می شود. همچنین فوم پلی اورتان فشرده در داخل هر یک از پنل ها قرار می گیرد که عایق حرارت و صدا می باشد. در لبه های جانبی پنل چرخ دنده هایی قرار دارد که با باز و بسته شدن درب به بالا و پایین حرکت می کنند.

عرض پنل بسته به ورودی درب پارکینگ متفاوت است و در سایزهای بین 2 تا 9 متر طول و 1.5 تا 4 متر عرض و با ارتفاع تا 240 سانتی متر ساخته می شود . نحوه حرکت این درب ها با زاویه 90 درجه و از افقی به عمودی است که کمترین صدا را ایجاد می کند.

متریال

درب سکشنال از نظر متریال و رنگ متنوع بوده و از مواد مختلفی مانند چوب، فولاد، شیشه، گالوانیزه و ... تولید می شوند اما یکی از متداول ترین متریال ها در تولید پنل UPVC است و با توجه به شرایط و بودجه مشتری تغییر می کند. برای پوشش پنل نیز از رنگ الکترواستاتیک استفاده می شود. از جمله پرفروش ترین رنگ های استفاده شده برای این نوع درب ها می توان به رنگ های کرم، سفید، مشکی، طرح چوب و ... اشاره کرد و برای نماهایی با طراحی کلاسیک و مدرن مناسب است.

مزایا

  • عایق صدا : یکی از مزایای درب سکشنال عایق صدا می باشد. این ویژگی در کارخانه ها و سوله هایی که مکان های پر سر و صدایی هستند کاربرد فراوانی دارد و محیطی آرام را برای بازدیدکنندگان و افراد شاغل در کارخانه فراهم می کند.
  • فضای کمی را اشغال می کند: این نوع جک پارکینگی برخلاف سایر درب های اتوماتیک نیازی به فضای اضافی برای باز شدن ندارد زیرا با این سیستم تمام پنل های درب به صورت خودکار زیر سقف قرار می گیرند و حداکثر فضای اشغال شده 15 سانتی متر است با این تفاسیر ، می توانید ماشین خود را حتی نزدیک درب پارک نمایید.
•         امنیت بالا: به لطف استفاده از پنل های فولادی 40 تا 50 سانتی متری و فوم پلی اورتان، این نوع جک پارکینگی از امنیت و استحکام بالایی برخوردار بوده و به درب ضد سرقت و ضد ضربه تبدیل شده است.
•         سرعت بالا: درب اتوماتیک سکشنال به دلیل استفاده از پنل های مخصوص یو پی وی سی سبک ، نسبت به سایر درب های اتوماتیک از سرعت بالایی برخوردار است .
  • عمر مفید: استفاده از پنل های سبک در درب سکشنال از فشار بیش از حد به چرخ ها جلوگیری می کند و این امر منجر به استهلاک و صدای کمتر می شود. بر خلاف درب های شیب دار قدیمی که وزن زیادی دارند ، به مرور زمان باعث استهلاک بیشتر شده که عمر جک را کاهش می دهد.
  • تعمیر آسان: همانطور که اشاره شد جک زیر سقفی از تعدادی پنل جداگانه ساخته شده است که در صورت خرابی کافیست پنل آسیب دیده را به صورت جداگانه تعمیر کنید و در عملکرد سایر پنل ها خلل ایجاد نمی کند
  • ظاهر زیبا: یکی از مزیت های درب اتوماتیک زیر سقفی ظاهر شیک آن است. طیف رنگی متنوعی دارد و در سه مدل ساده و شیاردار و کلاسیک نصب می شود.

از لحاظ کاربرد

  • درب سکشنال مسکونی : در مکان هایی که محدودیت فضا دارند استفاده می شود . این درب ها به صورت 90 درجه و زاویه دار (پارکینگ ها دارای رمپ) نصب می شوند.
  • درب سکشنال صنعتی : این نوع درب در اماکنی مانند کارخانه و سوله با تردد زیاد به کار می رود و براساس موقعیت فضا به سه صورت 90 درجه، زاویه دار و عمود بازشو استفاده می شود.
  • درب سکشنال آتش نشانی : این مدل با مدل درب سکشنال صنعتی تفاوت چندانی ندارد و تنها تفاوت آن ها در سرعت باز شدن درب است زیرا در سازمان هایی مانند آتش نشانی که سرعت عمل بسیار مهم است از موتور گیربکس سرعتی استفاده می کنند که در سرعت باز شدن درب تاثیر دارد.

قیمت جک زیر سقفی

دو فاکتور مهم در قیمت جک سکشنال ، وزن پنل و ابعاد آن می باشد 
مدل دیگر از جک که در کارگاه ها و کارخانه ها نصب می شود به دلیل قطعات بزرگتر و مقاوم تر ، قیمت بالاتری خواهند داشت. 
به طور کلی مواردی مانند برند و نوع موتور و تعداد فنر و پنل در قیمت جک پارکینگی تاثیر گذار است.