5 راهکار اساسی که باغداران حرفه ای با توجه به آن باغ گردوی خود را احداث میکنند ؟

شاید شما نیز به باغ هایی برخورده اید که محصولات بی کیفیت؛ کم بارده و حتی سوخته ای دارند. در حالیکه باردهی باغ های اطراف آن به خوبی انجام میشود. اما آیا تفاوت این دو باغ به علت نحوه رسیدگی باغداران است؟ اگر چه نمیتوان از اهمیت نحوه رسیدگی به باغ چشم پوشی نمود. اما نکات مهم دیگری نیز وجود دارد که باغداران پیش از احداث باغ گردو آن را مورد توجه قرار داده اند. در نتیجه باغ های آن ها حتی در صورت نحوه نگهداری یکسان، باردهی متفاوتی دارند. ما در این مطلب قصد داریم تا با توجه به توصیه باغداران نمونه کشور و همچنین کارشناسان باغداری و کشاورزی، 5 راهکار اساسی که باغداران حرفه ای با توجه به آن باغ گردوی خود را احداث میکنند را مورد بررسی قرار دهیم.

راهکار اول (توجه به شرایط محیطی باغ):

مهم ترین نکته پیش از احداث باغ گردو؛ توجه به شرایط محیطی آب و خاک است. یعنی شما باید یک نمونه از آب آبیاری و خاک بخش های مختلف خاک برداشته و با ارسال به آزمایشگاه مخصوص خاک از نوع خاک باغ خود آگاه شوید. سپس با توجه به نتایج آزمایش خاک؛ با اصلاح و تقویت خاک؛ بستر مناسب برای احداث باغ گردو را فراهم سازید.

راهکار دوم (توجه به شرایط آب وهوایی باغ):

 نکته بعدی که در انتخاب و خرید نهال گردو مورد بررسی قرار میگیرد. شرایط آب وهوایی باغ است. باید از میزان رطوبت و خشکی، میزان بارندگی؛ شیب زمین؛ میزان دریافت نور خورشید؛ زمستان های طولانی و سرمازدگی در فصل بهاره و پاییزه و به طور کلی نوع آب وهوای منطقه در باغ آگاه شوید. توجه به این نکته در احتمال سرمازدگی و یا گرمازدگی درختان و نحوه سازگاری آنها با باغ به شدت تاثیر گذار است.

راهکار سوم (ارتفاع از سطح دریا):

لازم است بدانید درختان میوه هریک، تنها قادر به سازگاری با ارتفاع خاصی از سطح دریا هستند. یعنی باید پیش از خرید نهال گردو از ارتفاع از سطح دریای نهال و منطقه باغتان آگاهی یابید. و تنها در صورت سازگاری این دو مقدار میتوانید نهال گردو را در باغ بکارید. در غیر اینصورت نهال های گردو 2 تا 3 سال پس از کاشت به طور کلی میسوزند.

توجه به نکات اعلام شده از نگاه باغداران نمونه؛ میتواند به سازگاری رقم انتخابی با شرایط باغ شما کمک نماید. البته برای دستیابی به باغی پربارتر علاوه بر توجه به نکات فوق لازم است تا موارد زیر را نیز در نظر بگیرید.

راهکار چهارم (میزان باردهی درختان):

درختان باغ هرچه باردهی بیشتری داشته باشند؛ میتوانند به شما در افزایش درآمدزایی کمک کنند. در کنار باردهی بیشتر؛ سن بلوغ درختان نیز موضوع مهمی به نظر میرسد. سن بلوغ به آغاز باردهی حداکثری درختان گفته میشود. که درخت به این باردهی حداکثری تا پایان عمر اقتصادی خود ادامه خواهد داد. بنابراین رقمی با سن بلوغ پایین تر؛ و عمر اقتصادی بالاتر برای شما مناسب تر است. کیفیت محصول درخت در میزان بازار پسندی آن تاثیر داشته و شانس رقابت و فروش آن را افزایش میدهد. برای مثال ارقام نهال گردو خوشه ای بازار پسندی بسیار مطلوبی را در بازار به همراه خواهند داشت.

راهکار پنجم (مقاومت درخت در برابر افات و بیماری ها):

بیماری ها و افات ممکن است به طور ناگهانی و یا در اثر بی احتیاطی و بی توجهی در نگهداری از درختان به وجود بیایند. درختان بیمار و آفت زده نیاز به نگهداری و سمپاشی و یا سایر روش های مبارزه ای دارند. که این مورد هزینه های زیادی را برای باغداران به همراه خواهد داشت. از طرفی درخت بیمار و افت زده ضعیف شده و بستر مناسبی برای حمله سایر بیماری ها و افات را فراهم میکند. همچنین ممکن است این درختان دیگر نتوانند باردهی پیشین خود را بدست آورند. این موضوع اهمیت مقاومت درختان در برابر بیماری ها و افات را نشان میدهد. درختان گردویی را برای کاشت در باغتان انتخاب کنید که مقاومت بیشتری در برابر آفات و بیماری ها داشته باشند. در کنار آن باید هرساله اقدام به سمپاشی و نگهداری عمومی از درختان نموده تا به این ترتیب از درختان در برابر حمله احتمالی افات و بیماری ها پیشگیری نمایید.

02

باغدار نمونه کشوری کدام ارقام نهال گردو را به ما پیشنهاد میدهد؟

اگرچه انتخاب نهال گردوی مناسب در هر شهر و باغی متفاوت است. اما برخی از ارقام نهال گردو دارای عملکرد بسیار مطلوبی در اکثر شرایط اب وهوایی و اقلیمی هستند. شما باید با توجه به ویژگی های هریک از این ارقام؛ بهترین نهال گردو را برای باغ خود انتخاب نمایید.

  • نهال گردو کانادایی تیپ 9 کوهستانی
  • نهال گردو کانادایی تیپ 8 سردسیری دوبار گل
  • نهال گردو کانادایی تیپ 7 سردسیری
  • نهال گردو کانادایی تیپ 6 گرمسیری
  • نهال گردو کانادایی تیپ 5 خشک و نیمه خشک
  • نهال گردو کانادایی تیپ 4 معتدل
  • نهال گردو ژنوتیپ برتر
  • نهال گردو چندلر پیوندی
  • نهال گردو خوشه ای
  • نهال گردو فرنور پیوندی
  • نهال گردو پکان آمریکایی

خصوصیات کلیه ارقام نهال گردو در سایت پالیز به طور کامل بیان شده است. همچنین شما میتوانید از مشاوره های رایگان پیش از خرید نهال گردوی ما در نهالستان پالیز به صورت تلفنی؛ آنلاین و حضوری بهره مند شوید.

به توصیه باغداران نمونه کشور؛ نهال گردو را باید از کجا بخریم؟

با توجه به توصیه باغداران نمونه کشور؛ نهال گردو را باید از محلی خریداری نمایید. که دارای مجوزهای معتبر و رسمی از سوی موسسه ثبت نهال و بذر و جهاد کشاورزی باشد. به این ترتیب کلیه اقدامات پیش از کاشت برروی رقم به درستی انجام شده و خریدی مطمئن را تجربه میکنید. از طرفی نهال گردو تولید توسط این مراکز دارای شناسنامه معتبر است. که برروی پایه پیوند نهال الصاق میشود. کارت گارانتی معتبر و 2 ساله از مزایای خرید نهال گردو شناسنامه دار از نهالستان معتبر فروش نهال گردو میباشد. کارت سلامت؛ گواهی عاری از آفات و کارت قرنطینه نیز به همراه کلیه نهال ها ارسال خواهد شد.

ارسال نهال های گردو پس از بسته بندی به صورت استاندارد و توسط وسایل حمل و نقل مناسب؛ از شکستن و آسیب به نهال ها در هنگام ارسال پیشگیری میکند. همچنین شما میتوانید از مشاوره های رایگان متخصصین باغداری نهالستان گردو مجوزدار در خصوص نحوه احداث باغ و نگهداری از باغ نیز بهره مند شوید.

نهالستان پالیز با بیش از نیم قرن تجربه با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی بزرگترین مرکز فروش نهال گردو در شمال غرب کشورمان به حساب میاید. این مرکز دارای تاییدیه از جهاد کشاورزی؛ شناسنامه معتبر و گواهینامه رسمی میباشد. ارقام نهال گردو تولید شده در این مرکز با توجه به آخرین یافته های کشاورزی و تجهیزات کشاورزی پیشرفته؛ به صورت استاندارد تولید شده و دارای کلیه مجوزهای معتبر بوده که به همراه نهال ها ارسال خواهد شد.

03

برای کسب اطلاعات بیشتر شما باغداران محترم میتوانید به صورت تلفنی؛ آنلاین و حضوری با ما در دفتر مرکزی نهالستان پالیز واقع در شهر میاندوآب در ارتباط باشید.

نتیجه گیری

باغداران نمونه با آگاهی کافی درباره خصوصیات نهال ها و شرایط موجود در باغشان اقدام به انتخاب و خریداری بهترین نهال گردو میکنند. و پس از انجام اصلاحات لازم برروی زمین باغ؛ نهال های گردو را در فواصل استاندارد در آن میکارند. مهم ترین نکته در نگهداری از باغ گردو رسیدگی صحیح و آبیاری کافی است. که به حفظ سلامتی درختان نیز کمک میکند. برای کسب اطلاع از نحوه احداث باغ گردو؛ نحوه کاشت نهال گردو و رسیدگی به باغ، شما باغداران محترم میتوانید سایر مقالات ما در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

وب سایت : https://paliznahal.ir/

شماره تماس : واحد پشتیبانی و فروش نهالستان پالیز ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸ – ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

آدرس دفتر : آذربایجان غربی، میاندوآب، خیابان ۲۴ متری فرهنگیان شرکت پالیز

آدرس گلخانه : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، کمربندی شمالی، میدان ولایت، اتوبان ولایت