هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین می‌گذارد؟

با توجه به ارزش بالایی که بیت کوین در بازار ارز دیجیتال دارد، بسیاری از تریدرها به‌دنبال راه‌های مناسب برای کسب درآمد از آن هستند. برای رسیدن به این هدف، تریدر باید بتواند قیمت بیت کوین را به‌خوبی رصد کند و نسبت به آینده آن تحلیل خودش را داشته باشد.

هاوینگ (halving)، در لغت به معنی تقسیم شدن یک چیز به دو قسمت مساوی است. ماینرها برای تایید تراکنش‌های بیت کوین و حفظ امنیت آن، قدرت سخت افزارهای خود را در فرآیندی به‌نام «استخراج» در اختیار شبکه قرار می‌دهند. شبکه به‌عنوان پاداش، مقداری بیتکوین تولید می‌کند و به‌عنوان پاداش به آنان می‌دهد.

 در دنیای ارز دیجیتال، هاوینگ، به معنای نصف شدن پاداش ماینرها برای اضافه کردن یک بلاک به بلاک‌چین است. افرادی داوطلبانه، تحت عنوان «استخراج کننده» یا «ماینر» فعالیت می‌کنند. پس از استخراج هر 210 هزار بلاک، میزان پاداش برای استخراج بیت کوین نصف می‌شود و این اتفاق، تاثیر مستقیمی بر قیمت ارز بیت کوین دارد. این کار تا زمان استخراج ‌ 21 میلیون بیت‌کوینِ موجود ادامه خواهد داشت. به‌طور تقریبی هر 4 سال یکبار، هاوینگ اتفاق میفتد. زمان دقیق هاوینگ بعدی دقیقا مشخص نیست، اکثر کارشناسان معتقدند در ماه می 2024 اتفاق خواهد افتاد.

چرا هاوینگ اتفاق می‌افتد؟

خالق بیتکوین، این سیاست را در الگوریتم بیت‌ کوین نوشت تا با متناهی بودن بیت‌کوین، ارزش آن حفظ شود. شاید اگر هاوینگ وجود نداشت، بیت‌ کوین از بین می‌رفت. این نبوغ و ابداع، باعث شد بیت‌ کوین ارزش خود را در طول زمان، در مقابله با تورم حفظ کند. شاید شنیده باشید که بیت‌کوین طلای دیجیتال است. طلا به‌دلیل کمبود عرضه در گذر زمان، همواره ارزش خود را حفظ کرده است. به نظر می‌رسد خالق بیت‌کوین هم از طلا الهام گرفته است.

یکی از ایرادهای اساسی پول که توسط بانک‌های مرکزی تولید می‌شود، عدم محدودیت آن‌ها برای چاپ است. در صورتی که این اتفاق بیش از حد رخ بدهد، باعث کاهش ارزش آن و در نتیجه، تورم می‌شود. کمیاب بودن فلزاتی مانند طلا و ارزهای دیجیتالی همچون بیت‌کوین، باعث حفظ ارزش آن‌ها شده است.هاوینگ هم از طریق تاثیری که بر میزان عرضه این رمز ارز می‌گذارد، عملا کمک می‌کند که قیمت بیتکوین افت شدیدی را تجربه نکرده و ارزش خود را از دست ندهد.

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین می‌گذارد؟

تاثیر عرضه و تقاضا بر قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین چگونه تعیین می‌شود؟ در علم اقتصاد، قانون عرضه و تقاضا مشخص کننده‌ قیمت است. کالایی را فرض کنید که عرضه‌ آن شدت گرفته است. در این‌صورت، خریداری برای آن وجود ندارد؛ تا زمانی‌که خریداران به این نتیجه برسند که قیمت، آنقدر پایین آمده که ارزنده شده است. عکس این حالت هم برای زمانِ افزایش تقاضا وجود دارد. قیمت، آنقدر بالا می‌رود که فروشنده‌ها حاضر به فروش شوند. در واقع یکجا عرضه و تقاضا به‌هم می‌رسند و آن نقطه، قیمت است.

 این چرخه مدام تکرار می‌شود. عرضه و تقاضا همیشه تغییر می‌کنند و باعث تعادل خریداران و فروشندگان و در نهایت تعادل قیمت می‌شوند. چنین اتفاقی دائما بین طرف عرضه و طرف تقاضای بیت کوین نیز رخ می‌دهد و در نقطه تعادل آنها، قیمت ارز دیجیتال بیت کوین مشخص می‌شود.

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت‌کوین

روی کاغذ، بعد از هاوینگ، به‌دلیل کم شدن عرضه، باید تقاضا برای بیت کوین افزایش یابد و به دنبال افزایش تقاضا، قیمت بیتکوین نیز بالا برود. وقتی هاوینگ‌های قبلی را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که همیشه این افزایش قیمت صورت نگرفته است. اینجاست که قانون مهم عرضه و تقاضا قدرت خود را نشان می‌دهد.

به‌عنوان مثال در سال 2016، پس از هاوینگ، جهش خاصی در قیمت بیتکوین صورت نگرفت. گرچه هر بار پس از هاوینگ، به فاصله‌ چند ماه، قیمت ارز دیجیتال بیت کوین افزایش چشم‌گیری داشته است اما این افزایش می‌تواند تحت تاثیر عوامل دیگری نیز باشد. عواملی مانند شناخت بیشتر مردم از ارزهای دیجیتال، رواج بیشتر بیت‌کوین در معاملات و  به رسمیت شناختن این ارز در معاملات مختلف توسط حکومت‌ها.

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین می‌گذارد؟

هیچکس منکر این قضیه نیست که هاوینگ باعث حفظ ارزش بیت‌کوین و در دوره هایی باعث افزایش قیمت آن شده است، اما نمی‌توان با قاطعیت گفت که بلافاصله بعد از هاوینگ، قیمت بیت کوین جهش پیدا می‌کند. این تصور غلط است. قانون عرضه و تقاضا به این دلیل مبسوط توضیح داده شد تا بدانیم در نهایت، این قانون تعیین کننده قیمت ارز دیجیتال بیت کوین است و نه چیز دیگری.

 ممکن است در شرایط خاص، با وجود هاوینگ، قیمت ثابت بماند. حتی می‌توان شرایطی را در نظر گرفت که روند قیمت، نزولی باشد و هاوینگ هم مانع آن نشود. اتفاقی که تا‌کنون نیفتاده و هیچ گاه هاوینگ، منجر به کاهش قیمت نشده است. در نظر داشته باشید که در بازارهای مالی هر اتفاقی ممکن است بیفتد.

جمع بندی

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بایستی نسبت به موضوع هاوینگ مطلع باشند و تاثیرات گذشته‌ی آن را روی نمودار قیمت بیت کوین بررسی کنند. میزان تاثیر هاوینگ روی قیمت بیتکوین، در دوره های مختلف یکسان نبوده است. تریدرها باید با در نظر گرفتن شرایط کامل و نه فقط با یک ابزار تحلیلی دست به معامله بزنند. هاوینگ موضوع مهمی برای بیتکوین است ولی عوامل بسیاری می‌تواند روی قیمت این ارز دیجیتال اثر بگذارد.