پروتئین شیر بیشتر است یا کشک؟

اگر نگاه کوتاهی به هرم مواد غذایی داشته باشید، متوجه خواهید شد که لبنیات از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود هر فرد با توجه به جنسیت و سن و شرایط خاصی که دارد، میزان 2 الی 4 واحد لبنیات را به شکل روزانه مصرف کند. این 2 تا 4 واحد می‌تواند کشک، شیر، ماست، پنیر، خامه و هر نوع لبنیات دیگری باشد. اما آیا می‌دانید انواع لبنیات با یکدیگر چه تفاوت‌هایی دارند؟ در این مطلب قصد داریم میزان پروتئین و مواد مغذی بین شیر و کشک را مقایسه کرده و نکات مهمی راجع به آن عنوان کنیم.

مقایسه شیر و کشک از نظر پروتئین

اگر بخواهیم با دید علمی‌تری به ترکیبات شیر نگاه کنیم، باید بگوییم که شیر دارای دو گروه پروتئین است. پروتئین‌های دسته اول محلول در آب بوده و حدودا 20 درصد از کل پروتئین‌های شیر را تشکیل می‌دهند. پروتئین‌های غیر محلول در آب، دسته دوم پروتئین‌ها بوده که حدودا 80 درصد کل پروتئین‌های شیر گاو را شامل می‌شوند. بدیهی است که هنگام تولید کشک و پنیر از شیر، پروتئین‌های محلول در آب که در شیر وجود دارند، از بین می‌روند.

کشک یکی از فرآورده‌های بسیار مغذی است که از شیر تهیه می‌شود. کشک حاوی پروتئین بسیار بالا و چربی خیلی کمی می‌باشد. علاوه بر این میزان قند لاکتوز کشک تقریبا نصف میزان لاکتوز شیر است. به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که دارای بیماری عدم تحمل لاکتوز هستند، به جای شیر از کشک استفاده نمایند. مزیت دیگری که کشک نسبت به شیر دارد، میزان کلسیم بالای آن است. در مقایسه بین کشک و شیر، کشک دارای میزان کلسیم بسیار بیشتری است. تا جایی که گفته می‌شود کشک تقریبا دو و نیم برابر بیشتر از شیر کلسیم دارد. به همین دلیل برای افرادی که به دنبال منبع غنی کلسیم هستند، خوردن کشک توصیه می‌شود.

چه میزان کشک یا شیر مصرف کنیم؟

قبل از آن که راجع به میزان مصرف کشک یا شیر صحبت کنیم، باید راجع به کیفیت محصول خریداری شده نکاتی را بازگو کنیم. هر چند مصرف گروه لبنیات توسط متخصصان بسیار توصیه شده است اما این که چه نوع لبنیاتی را استفاده می‌کنید، بسیار مهم است. به طور کلی توصیه می‌شود تا جای ممکن از برندهای معتبر لبنیات مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

مجموعه رامک یکی از مشهورترین برندهای حال حاضر در حوزه تولید محصولات لبنی است. این مجموعه با تولید شیر esl، کشک، ماست، پنیر پیتزا، خامه و... یکی از قوی‌ترین مجموعه‌های تولید کننده محصولات لبنی می‌باشد. به همین دلیل در طی سالیان متمادی انتخاب اول بسیاری از خریداران بوده است.

برای مصرف لبنیات باید به شرایط زندگی، سن و جنسیت هر فرد توجه داشته باشید. برای مثال زنانی که در دوران شیردهی یا بارداری هستند نیاز بیشتری به مصرف لبنیات نسبت به زنان عادی دارند. در ادامه برای افراد مختلف میزان مصرف لبنیات را شرح خواهیم داد.

·برای کودکانی که دیگر از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند، روزانه 3 واحد لبنیات در روز ضرورت دارد.

·افراد بالغ در شرایط عادی باید میزان مصرف لبنیات خود را به 3 واحد در روز برسانند.

·زنان باردار به 4 واحد لبنیات در 3 ماهه دوم و به 5 واحد لبنیات در 3 ماهه سوم احتیاج دارند. البته اگر مادر دو قلو باردار باشد باید تقریبا 7 واحد لبنیات مصرف کند.

·مادران شیرده باید حدود 6 واحد لبنیات مصرف کرده تا بتوانند دوران شیردهی را به سلامت پشت سر بگذارند.

·از سویی دیگر افرادی که سالمند هستند نیز باید تقریبا روی 3 واحد لبنیات مصرف نمایند.

هر واحد لبنیات معادل چه میزان است؟

تا اینجای مطلب متوجه شدیم که افراد باید چه میزان لبنیات در روز مصرف نمایند. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که منظور از واحد چیست؟ برای هر واحد لبنیات شما باید یک لیوان شیر esl و یا یک قوطی کبریت پنیر و یا یک لیوان ماست استفاده نمایید. برای این که از میزان مواد مغذی موجود در لبنیات مورد استفاده اطمینان حاصل نمایید، بهتر است از برندهای معتبر محصولات خود را خریداری کنید. مجموعه رامک یکی از بهترین مجموعه‌ها در حوزه تولید محصولات لبنی است که محصولات بسیار متنوعی در این زمینه دارد. شما می‌توانید هر نوع محصول لبنی را با برند رامک در بازار خریداری کرده و به میزان واحد مورد نیاز مصرف نمایید.

به طور کلی می‌توان گفت میزان مواد مغذی موجود در شیر یا کشک و یا هر نوع محصول لبنی دیگر، به کیفیت شیر مورد استفاده بستگی دارد. هر چه شیر مورد استفاده کیفیت بهتری داشته باشد و تازه‌تر باشد، انتظار می‌رود محصولات لبنی تولید شده نیز مغذی‌تر باشند. محصولات رامک از شیر تازه گاو تهیه شده و به همین دلیل دارای طعم و کیفیت بسیار بالایی هستند.

توجه به نکته‌ای مهم در خرید و مصرف لبنیات

بسیاری از افراد تمایل زیادی به خرید لبنیات سنتی دارند. اما نکات بهداشتی و استانداردهای لازم در روند تولید لبنیات سنتی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل احتمال فساد در آن‌ها بالا رفته و حتی بسیاری از مواد مغذی موجود در محصولات لبنی نیز از بین می‌رود. برای مثال کشک سنتی همواره در معرض آفتاب خشک می‌شود. به همین دلیل بسیاری از ویتامین‌های گروه ب در طی این روند از بین می‌روند. علاوه بر این، احتمال ایجاد فساد در ماست، کشک، شیر و سایر محصولاتی که به شکل سنتی تهیه می‌شوند نیز بسیار بالاست. این در حالیست که لبنیاتی که به شکل صنعتی تهیه می‌شوند، با تجهیزات به روز فرآوری شده و تست‌های کنترل کیفی متعددی روی آن‌ها اجرا می‌گردد.

کلام آخر

لبنیات یکی از گروه‌های غذایی بسیار مهمی است که همه افراد با هر سن و جنسیتی باید نسبت به مصرف آن توجه زیادی داشته باشند. اما این که چه نوع محصول لبنی و از چه برندی مصرف کنید نیز در نوع خود حائز اهمیت است. محصولات لبنی رامک یکی از با کیفیت‌ترین محصولات حال حاضر در بازار بوده که از شیر تازه گاو فرآوری می‌شوند. استفاده از مواد اولیه مرغوب و هم چنین تجهیزات به روز باعث شده تا محصولات لبنی رامک نسبت به سایر رقبا پیشتاز باشند. در این مطلب راجع به مصرف لبنیات صحبت کرده و نکات مهمی در این باب را برشمردیم.