نکات هنگام تحویل گرفتن خودرو اجاره ای

امروزه افراد معمولا با اهداف متنوع و مختلف، اقدام به اجاره خودرو کرده و از مزایای این کار، بیشترین میزان بهره را می‌برند. شرکت‌های اجاره خودرو در شهرهای داخلی و خارجی مختلف و متنوعی مانند تهران، کیش، دبی، استانبول، فعالیت داشته و خدمات موردنیاز را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. شما می‌توانید با ارائه مدارک شناسایی معتبر از خودتان و پرداخت وجه مورد نیاز، خودروی دلخواهتان را اجاره کرده و از آن استفاده ببرید. برای اینکه بتوانید بدون کوچک‌ترین مشکل در این زمینه، این کار را انجام دهید، لازم است که به چند نکته کلیدی و مهم، توجه داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتری در ارتباط با این نکات در اختیار شما قرار دهیم.

تحقیق و آگاهی درباره سابقه شرکت

میدانیم که شرکت‌های متعددی در زمینه اجاره خودرو فعالیت دارند، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که شما باید انجام دهید، تحقیقات گسترده در این زمینه و پیدا کردن یک شرکت معتبر است. در این حالت شما می‌توانید با اطمینان خاطر بیشتری به سمت مذاکره و قرارداد خودرو بروید. همچنین در این زمینه حتما به استعلام قیمت از شرکت‌های متنوع هم بپردازید. بر این اساس شما می‌توانید قیمت خودروهای مختلف را از شرکت‌های گوناگون با شرایط متفاوت، مورد بررسی قرار داده و در نهایت بهترین انتخاب را از میان گزینه‌های پیش روی خود داشته باشید.

مشخص کردن بودجه

بدیهی است که هر کس، بودجه مشخصی را برای اجاره خودرو در دسترس دارد. یکی از اولین نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید، مشخص کردن بودجه در دسترس است. بدیهی است که با هر میزان بودجه، شما می‌توانید به سراغ طیف ماشین‌های خاصی بروید. بر این اساس می‌توانیم نتیجه بگیریم که با مشخص کردن بودجه، این امکان را دارید که تا حدودی ماشین‌های قابل انتخاب خود را هم مشخص کنید.

مشخص کردن نوع و مدل ماشین

امروزه خودروهای متنوع و گوناگونی از برندهای مختلف، در صنعت رنت ماشین، اجاره داده می‌شوند. بدیهی است که هر کدام از این گزینه‌ها، تعرفه و قیمت مشخص خود را دارند. بر این اساس ممکن است شما با یک بودجه مشخص، به یک طیف خاص از این خودروها دسترسی داشته باشید. پس برای اینکه انتخاب بهتر و مناسب‌تری داشته باشید، لازم است که خودروی دلخواه و مدل مدنظر خود را از قبل مشخص کرده و مستقیما به سراغ همان مدل بروید.

در این زمینه توجه داشته باشید که خودروی صفر، مبلغ اجاره بیشتری نسبت به خودروی کارکرده خواهد داشت. پس اگر تمایل به اجاره چنین خودرویی دارید، باید هزینه بیشتری هم در ازای آن پرداخت کنید. همچنین خودروهای داخلی مانند محصولات سایپا، ایران‌خودرو و ... قیمت کمتری نسبت به محصولات خارجی دارند. خودروهای نمایندگی مدیران خودرو، کرمان موتورز و ... هم نسبت به محصولات لاکچری مانند لندکروز، انواع مختلف بنز و ... قیمت کمتری دارند.

بررسی کامل قرارداد

در روند رنت خودرو، بین شرکت ارائه‌دهنده خدمات و مشتری، قرارداد اجاره تنظیم می‌شود. در زمان تحویل خودرو شما باید تمام بندهای این قرارداد را مورد بررسی قرار دهید تا هیچ موضوعی بدون توافق طرفین، رد آن ثبت‌نشده باشد. تمام بندها باید به صورت کامل با اطلاع شما ثبت شده و درباره آن‌ها به توافق رسیده باشید. توجه به این بندها و بررسی کردن آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به نوعی می‌توانیم این کار را روشی برای مقایسه شرکت‌های مختلف برای ارائه خدمات در این زمینه بدانیم. به هیچ عنوان حتی از کوچک‌ترین جزئیات هم چشم‌پوشی نکنید. تمام جزئیات مربوط به اجاره خودرو و توافقات، حتما باید در قرارداد اجاره به صورت کامل، ثبت شوند. در این زمینه توصیه می‌کنیم که یک نمونه قرارداد را از قبل دیده باشید تا در روز توافق، با دقت بیشتری بتوانید به بررسی قسمت‌های مختلف آن بپردازید.

02

بررسی خودرو

موارد ذکرشده در قسمت‌های قبلی، ربطی به بررسی فیزیکی و مخصوص خودرو نداشتند، اما یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید، بررسی فیزیکی قسمت‌های مختلف خودرو است. بر این اساس شما باید مطابق با نکاتی که در این بخش ارائه می‌شود، تمام اقدامات لازم را انجام دهید تا در زمان تحویل و پس دادن خودروی اجاره شده، با هیچ‌گونه مشکلی مواجه نشوید. در صورتی که خودروی موردنظر شما دارای عیب‌های ظاهری و نواقص مختلفی باشد، با بررسی‌های کامل انجام‌گرفته در این زمینه، می‌توانید درخواست خودروی دیگری را داشته باشید.

ضبط فیلم و تصویر، در زمان تحویل خودرو

یکی از اقداماتی که به اغلب مشتریان در این زمینه توصیه می‌کنیم انجام دهند، ضبط فیلم و تصاویر مختلف از بدنه و سایر قسمت‌های خودرو است. حتما تمام بخش‌های مختلف خودرو را به صورت کامل موردبررسی قرارداده و در صورت امکان از آن‌ها تصویربرداری کنید. این تصاویر ضبط شده درواقع مدرکی از وضعیت سلامتی خودرو هستند. بر این اساس شما می‌توانید نقص‌های موجود از قبل را شناسایی کنید تا در زمان پس دادن خودرو این نقص‌ها و عیوب، هیچ مشکلی برای شما به وجود نیاورند.

توجه به باک خودرو

یکی دیگر از اقداماتی که باید در زمان تحویل خودرو انجام دهید، بررسی کامل وضعیت باک خودرو است. یکی از خدماتی که برخی از شرکت‌های اجاره دهنده خودرو به مشتریان خود ارائه می‌دهند، اجاره خودرو با باک پرشده است. در صورتی که این بند در قرارداد اجاره خودرو ذکرشده باشد، باید حتما درباره آن اطمینان حاصل کنید. در صورتی که شرکت اجاره دهنده این آپشن را نداشته باشد، می‌توانید با مذاکره قبل از قطعی کردن قرارداد، آن را به بندهای موجود در قرارداد خود اضافه کنید. بدیهی است که پر بودن باک بنزین می‌تواند تا حد زیادی در مسافت رانندگی شما، کمک‌کننده باشد.

امکانات رفاهی

میدانیم که بسیاری از خودروهای لوکس خارجی مانند لندکروز، پورشه، اجاره بنز و ... امکانات رفاهی متعددی برای سرنشینان خود دارند. در صورتی که خودروی منتخب شما فاقد امکانات رفاهی مختلفی باشد، می‌توانید با توافق با شرکت اجاره دهنده، چند نمونه از این امکانات موردنیاز را به قرارداد و خودروی انتخاب شده اضافه کنیم. از بین امکانات موجود در این زمینه می‌توانیم به مواردی مانند جی‌پی‌اس، صندلی کودک و ... اشاره کنیم که برای مسافرت و طی کردن مسافت‌های طولانی تا حد زیادی، کمک‌کننده محسوب می‌شوند.

بررسی بیمه خودرو

بدون شک یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از تحویل گرفتن خودروی اجاره ای باید به آن توجه داشته باشید، بیمه ماشین است. میدانیم که حوادث رانندگی در هر زمان و هر مکانی ممکن است رخ دهند. در صورتی که شما یک خودروی لاکچری اجاره کرده باشید، یک حادثه کوچک رانندگی هم می‌تواند خسارت فوق‌العاده بالایی را به بار آورد. برخی از افراد بر این باورند که در این حالت، مشتری باید تمام هزینه را برای خسارت به خودرو پرداخت کند، در صورتی که این باور کاملا غلط بوده و اصلا به این صورت نیست.

اغلب شرکت‌های بیمه برای تأمین امنیت بیشتر شغل خود و همچنین ماشین‌های خود، تمام آن‌ها را به صورت کامل بیمه می‌کنند. بیمه بدنه معمولا یکی از رایج‌ترین بیمه‌هایی است که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو توصیه می‌کنیم که قبل از تحویل گرفتن خودرو از شرکت اجاره دهنده، حتما درباره وضعیت بیمه آن اطمینان حاصل کنید تا بعدا درگیر مشکلات مختلف در این زمینه نشوید. در صورتی که از بیمه خودرو رضایت ندارید، می‌توانید درخواست بیمه اضافی از شرکت داشته باشید. اغلب شرکت‌های فعال در این زمینه، طرح‌های متنوعی را به مشتریان خود ارائه می‌کنند. شما می‌توانید با توجه مسافت طی شده و همچنین مهارت رانندگی خود، از بین طرح‌های موجود در این زمینه، به انتخاب بپردازید.

مشخص کردن میزان مسافت مجاز

یکی از پارامترهایی که بر روی قسمت نهایی اجاره خودرو تأثیر داشته و معمولا کمتر از سایر عوامل در این زمینه، موردتوجه قرار می‌گیرد، مشخص کردن مسافت مجاز است. شرکت‌های اجاره دهنده خودرو، معمولا بر اساس تعداد روزهای اجاره و میزان مسافت طی شده توسط خودرو، قیمت اجاره آن را تعیین می‌کنند. در صورتی که شرکت موردنظر شما از روش اول برای محاسبات قیمتی استفاده می‌کند، توصیه می‌کنیم که حتما قبل از اجاره خودرو از میزان مسافت مجاز در این زمینه اطلاع پیدا کنید.

در برخی از مواقع ممکن است این مسافت دارای محدودیت باشد، اما برخی از شرکت‌ها هم به صورت نامحدود خودروهای خود را اجاره می‌دهند تا فرد بتواند از آن‌ها برای مسافرت استفاده کند. در این مورد باید امکان مسافرت‌های خارجی و داخلی را نیز کاملا بررسی کنید. در برخی از مواقع ممکن است افراد با اجاره خودرو، اقدام به مسافرت‌های داخلی و خارجی مانند ترکیه و سایر کشورهای همسایه بکنند.

تحویل خودرو قبل از پایان مهلت قرارداد

یکی از متداول‌ترین مشکلاتی که معمولا بین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اجاره خودرو و مشتریان پیش می‌آید، تأخیر در زمان بازگرداندن خودرو است. بر این اساس توصیه می‌کنیم توجه داشته باشید که خودرو را حتما قبل از اتمام مهلت قرارداد خود تحویل بدهید تا هیچ‌گونه جریمه‌ای در این زمینه شامل حال شما نشود.

راننده شخصی

یکی از مواردی که شما در زمان قرارداد اجاره باید درباره آن به توافق برسید، راننده شخصی است. شما می‌توانید خودروی دلخواه خود را همراه با راننده و یا بدن راننده اجاره کنید. بدیهی است که با حضور راننده، باید مبلغی هم به عنوان دستمزد راننده پرداخت شود. در صورتی که برای شرکت در مراسم‌ها و گردهمایی‌های خاص اقدام به رنت ماشین کرده‌اید، توصیه می‌کنیم که خودرو صفر با راننده شخصی اجاره کنید.

سخن پایانی

اجاره خودرو یکی از خدماتی محسوب می‌شود که این روزها توجه‌های زیادی را به سمت خود جلب کرده است. مردم می‌توانند به دلایل مختلف، اقدام به اجاره خودروی دلخواه خود بکنند. در زمان اجاره خودرو باید به نکات مهم و مختلفی در این زمینه توجه داشته باشید تا قرارداد بین شما و شرکت ارائه‌دهنده خدمات، بدون کوچک‌ترین مشکلی بسته شده و به سرانجام برسد. در بخش‌های قبلی به چند نمونه از مهم‌ترین نکات در این زمینه اشاره کردیم تا شما با رعایت آن‌ها، بتوانید تجربه بهتری از رنت ماشین داشته باشید.