راهنمای خرید عسل طبیعی

بهترین راه برای تهیه عسل طبیعی، خرید آن از یک زنبوردار و فروشنده معتمد است. اگر به دنبال یک نوع عسل خاص (از نظر گیاهی) هستید و یا فروشنده و یا زنبوردار معتمدی را نمی‌شناسید ‌می‌توانید عسل کاملا طبیعی و خام را از عسل هفت تهیه کنید. ما با بررسی عسل زنبوردار‌های مختلف که مورد اعتماد ما هستند و آزمایش آن‌ها بهترین نمونه‌ها را برای خرید عرضه می‌کنیم.

عسل طبیعی به عسلی گفته می‌شود که زنبور برای تهیه آن تنها از شهد گیاهان استفاده کرده باشد و زنبوردار از مواد قندی مانند آب و شکر برای تغذیه زنبور استفاده نکرده باشد، در چنین شرایطی عسل کاملا طبیعی است و میزان ساکارز آن بسیار پایین است. دقت داشته باشید که بیشتر خواصی که تا حالا از عسل شنیده‌اید مرتبط با عسل طبیعی است.

در ایران به خاطر اقلیم‌های متنوع و گونه‌های مختلف گیاهی، شاهد عسل‌های متفاوت و متنوعی هم هستیم. برخی از این عسل‌ها مثل: عسل کنار، عسل زرشک، عسل مرکبات تنها در بخش‌هایی از ایران تولید می‌شوند در صورتی که برخی دیگر مثل: عسل گون، عسل آویشن، عسل گشنیز ممکن از در مناطق مختلف ایران به دست بیایند.

نکته‌ مهم این است که هیچ یک از این عسل‌ها بر دیگری ارجحیت ندارد بلکه مهم این است که کدام عسل کیفیت مناسبی دارد، که آن را هم تنها می‌توان با آزمایش عسل متوجه شد. به عبارتی ممکن است عسل گون، که امسال در منطقه فارس بسیار عالی بوده سال دیگر در همان منطقه کیفیت مناسبی نداشته باشد.

چطور عسل طبیعی را تشخیص دهیم

برای اینکه بتوانید عسل طبیعی را به خوبی تشخیص دهید روش های متنوعی وجود دارد، به عنوان مثال یکی از روش ها این است که عسل را به آزمایشگاه ارسال کنید با این روش اطلاعات بسیار زیادی از عسل به دست می آید. برای اینکه عسل شما در انجام آزمایش به عنوان عسل طبیعی شناخته شود باید معیار های زیر را به صورت استاندارد داشته باشد:

مزه و رنگ عسلیکی از راه های تشخیص عسل توجه به مزه و رنگ عسل می باشد که مزه و رنگ عسل به منبع شهد آن بستگی دارند. تمامی عسل های موجود با هم متفاوت هستند، همچنین باید این مزه ها را به خوبی بشناسید عسل صنعتی مزه نبات می دهد، عسل نیمه تغذیه ای مزه ای ندارد و فقط شیرین است.

بوی عسلیکی از راهکار های دیگر این است که به بوی عسل دقت کنید؛ البته که می توان گفت بوی عسل مانند رنگ و طعم آن به منبع شهد عسل بستگی دارد. عسل نیمه طبیعی بویی ندارد، عسل تغذیه اصلا بویی ندارد و همچنین عسل صنعتی بوی نبات را می دهد که باید به این نکات دقت لازم را داشته باشید. برای تشخیص بوی عسل بهتر است زمانی که عسلی را تهیه کردید  ظرف را نصف کنید بین یک تا دو ساعت در جایی بگذارید و بعد آن می توانید بوی عسل را بهتر حس کنید. در واقع اگر بعد از مدتی که درب ظرف عسل بسته است آن را باز کنید بوی قوی عسل طبیعی را متوجه خواهید شد. حلالیت عسل نیز به شما برای نحوه تشخیص کمک می کند اگر مقداری از عسل را در آب سرد بریزید حالت چسبندگی خود را حفظ می کند و به سرعت حل نمی‌شود. این حالت در عسل خالص بوجود می آید و اگر ناخالصی داشته باشد در هنگام ریخته شدن در آب از هم می پاشد و یا دارای مقدار زیادی آب است.

برای اینکه تشخیص دهید عسل شما طبیعی است یا نه، می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید، به عنوان مثال می توانید یک ظرف تهیه کنید مقداری عسل درون آن بریزید بعد از آن مقداری آب ولرم درون آن بریزید و ظرف را تکان دهید. بعد از مدتی اگر تبدیل به شش ضلعی شد می توان گفت عسل شما طبیعی است.

عسلی که رطوبت پایین 13 درصد داشته باشد عسلی است که از کیفیت بالایی برخوردار است و این یک نحوه تشخیص طبیعی بودن عسل است. قارچ‌های عسل در دمای کمتر از یازده درجه سانتی گراد رشد نمی کنند. برخلاف ایرانیان در بسیاری از نقاط دنیا نحوه تشخیص طبیعی بودن عسل شکرک است، شکرک نشان دهنده سلامت عسل است.

البته عسل شکرک زده باید دارای بافتی نرم باشد و نباید روی زبان حس شود زیرا عسل های شکرک زده ای که بافت دانه درشت دارد معمولاً به خاطر عسل حرارت دیده و تغذیه شده با آب شکر است. نحوه تشخیص طبیعی بودن عسل از روی مزه نیز امکان پذیر است، وقتی عسلی که از شربت شکر بوجود آمده است را مزه کنید، فقط مزه شیرینی احساس می کنید ولی مزه عسل طبیعی به جز شیرینی دارای طعم مطلوب عسل که از شهد گل های مختلف ایجاد شده است نیز است.

یکی دیگر از تقلب هایی که برای تولید عسل صورت می‌گیرد، استفاده از شکر و گلوگز مایع به عسل طبیعی است. از کارهایی که زنبورداران برای تولید عسل تقلبی با ناخالصی انجام می دهند، قرار دادن مقداری شکر، شیره انگور و یا شیره سایر میوه هایی که دارای قند فروکتوز است. زمانی که زنبور از این مواد برای تولید عسل استفاده می‌کند دیگر مشخصات عسل طبیعی را نخواهد داشت. نحوه تشخیص طبیعی بودن عسل در این شرایط اندازه گیری مقدار قندهای احیا کننده و نسبت فروکتوز به گلوکز است. مقدار قندهای احیا کننده باید بیشتر از 65 درصد باشد.

نسبت فروکتوز به گلوکز در عسل طبیعی یک است. روش های آزمایشگاهی دقیق تر دیگری نیز وجود دارد که تخصصی است مثلاً آزمایش پلاریمتری که در صورتی که عسل طبیعی باشد نور به سمت چپ منحرف می شود در صورتی که اگر گلوکز مایع یا شکر اضافه شده باشد نور را به سمت راست منحرف می کند. آزمایش های دیگر که هر کدام با جزییات بیشتری به مواد تشکیل دهنده عسل می پردازند و موجب می گردند که نحوه تشخیص طبیعی بودن عسل آسان گردد.

تشخیص طبیعی بودن عسل مجموعه ای از پارامترهایی است که گفته شد؛ البته اندازه گیری برخی از مقادیر در عسل توسط آزمایشگاه نیز در تشخیص تاثیر دارد.

02

عسل را با موم بخرم یا بدون موم

موم دار یا بدون موم بودن عسل به هیچ وجه نشان طبیعی بودن یا نبودن عسل نیست. بخش زیادی از عسل غیر طبیعی که در بازار وجود دارد به صورت تغذیه‌ای است. به این معنی که زنبور به جای اینکه از شهد گل تغذیه کرده باشد از آب و شکر و یا سایر شربت‌ها تغذیه کرده است. پس ممکن است عسلی که داخل موم وجود دارد عسل تغذیه‌‌ای باشد نه طبیعی.

عده‌ای تصور می‌کنند که خوردن عسل با موم خواص بیشتری نسبت به عسل بدون موم دارد، در صورتی که از نظر علمی، در معده هضم نمی‌شود و به طور کامل دفع می‌شود.

اگر چه به برخی از بیماران که ناراحتی‌های گوارشی دارند توصیه می‌شود که از عسل با موم استفاده کنند. (به این علت که لایه‌ای بر روی زخم ایجاد می‌کند و باعث می‌شود درد کاهش یابد) اما در بیشتر مواقع همین موم باعث مشکلات گوارشی در بدن می‌شود.

اگر به هر دلیل علاقه مند بودید که عسل را با موم خریداری کنید حتما توصیه‌های زیر را در نظر بگیرید.

فقط از فرد مورد اطمینان خرید کنید و ترجیحا موم های هرز بافت تهیه کنید : اگر قصد دارید عسل با موم تهیه کنید بهتر است موم آن از نوع هرز بافت باشد. موم هزربافت به مومی گفته می‌شود که زنبور خارج از چهارچوب شان آن را را درست می‌کند. گاهی این موم را روی سقف کندو و گاهی آن را در انتهای چارچوب شان درست می‌کند.

بسیاری از زنبورداران برای تولید بیشتر عسل و تلف نشدن وقت زنبور برای تولید موم، اقدام به خرید و بارگذاری موم مصنوعی در کندو می کنند. موم مصنوعی هم سرعت تولید عسل را افزایش می دهد و هم از مصرف عسل توسط زنبور می کاهد. چراکه تولید موم، مصرف عسل در کندو را افزایش می دهد. به همین علت زنبوردارانی که هدفشان تولید عسل است، ترجیح می دهند از موم مصنوعی استفاده کنند.

به طور معمول، عسل هایی که در موم مصنوعی تولید می شوند، نباید با موم عرضه شوند. این عسل ها با دستگاه مخصوصی از موم جدا شده و به صورت مجزا عرضه می شوند. عسل طبیعی تولید شده در موم مصنوعی هیچ تفاوت ساختاری با عسل موم مصنوعی ندارد.

در نتیجه، موم داشتن عسل، پارامتری برای تشخیص عسل طبیعی نیست. چراکه ممکن است نه تنها خود عسل، بلکه موم آن هم مصنوعی باشد. برای کسی که عسل طبیعی را موم مصنوعی عرضه می کند، خیلی سخت نیست که عسل مصنوعی را هم روی موم مصنوعی ریخته و به بازار عرضه نماید.

آیا عسل طبیعی شکرک می‌زند

هنگامی که زنبورعسل بزاق دهان خود و آنزیم‌های دیگری را با شهد گل و گیاه ترکیب می‌کند، این شهد غلیظ می‌شود. آنزیم‌ها باعث می‌شوند که قندهایی مثل ساکاروز با انحلال پذیری کم درآب، به لاکتوز و فروکتوز تبدیل شوند (چون در آب راحتتر حل می‌شوند ) بنابراین یک ماده اشباع از قند بوجود می آورند. (منظور از قند، انواع قندهایی هست که در علم شیمی با پسوند اوز نامیده می‌شوند) که بسیار کم حجم و مقوی هستند، اکنون یک ماده فوق اشباع داریم که اگر در شرایط مساعد قرار گیرد شکرک میزند و البته علل دیگری نیز در این امر موثر است.

یکی از پارامترهایی که در آزمایش عسل انجام می‌شود نسبت فروکتوز به گلوکز است. تجربه نشان داده است که برای افراد دیابتی، عسلی مناسب است که میزان فروکتوز آن نسبت ساکاروز بیشتر باشد . به عبارت دیگر عسل‌هایی که به طور طبیعی دیرتر شکرک می‌زنند برای افراد دیابتی مناسب تر است . البته نمی‌توان گفت که هر عسلی که شکرک میزند طبیعی است. طبیعتاً هر چیز شیرینی می‌تواند شکرک بزند. عسل تقلبی یا حتی مربا هم شکرک می‌زنند.

در حقیقت محلول‌های فوق اشباع بیشتر از پایداری محلول، ماده حل شونده در آن حل شده است و اگر در شرایط خاصی قرار بگیرند از حالت محلول خارج می‌شوند. عسل هم یک محلول فوق اشباع است. چرا که میزان زیادی قند در میزان کمی آب حل شده است.

از بین قندهای مختلفی که در عسل وجود دارد فروکتوز و گلوکز در حدود ۷۵ درصد عسل را تشکیل می‌دهند و ساکارز عسل به صورت معمول کمتر از ۵ درصد عسل را تشکیل می‌دهد. اما از بین این ۳ قند که اصلی‌ترین قندهای تشکیل‌دهنده عسل هستند گلوکز تمایل زیادی به کریستاله شدن و یا رس بستن و خارج شدن از حالت محلول دارد. پس اگر در شرایط مناسبی قرار بگیرد شروع به تشکیل کریستال می‌دهد که در بیان عامیانه به همان شکرک معروف است.

در نتیجه می‌توان گفت رس بستن مربوط به گلوکز است که یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده عسل است. اما حتی خود گلوکز هم به صورت تجاری به فروش می‌رسد می‌تواند در شرایط دمایی و محیطی خاصی رس ببندد و از مایع به جامد تبدیل شود. پس به صورت خلاصه می‌توان گفت که عسل چه طبیعی باشد و چه تغذیه‌ای و چه حتی تقلبی ممکن است رس ببندد و شکرک بزند.

عسل طبیعی چه طعمی دارد

عسل مصنوعی بیشتر مزه شیرینی شکر می دهد تا مزه خالص عسل. اگر عسل را داخل لیوان محتوی آب بریزید، چنانچه به صورت عمودی وارد لیوان پر از آب شده و در ته آن جمع شود و به سرعت حل نگردد، عسل مطلوبی است، ولی اگر عسل هنگام ریختن، در آب حل شود، از مطلوبیت و خلوص کمتر و رطوبت بالاتری برخوردار است. با این وجود، هر یک از روش های فوق به تنهایی نمی تواند خالص بودن عسل را ثابت کند.

طعم عسل طبیعی اساساً مربوط به شهد گیاهانی است که زنبوران عسل کارگر، از آنها عسل تهیه می کنند. برخی از انواع عسل دارای عطر و طعم ویژه ای هستند که علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده اند همانند عسل کُنار ( سدر) که طرفداران بسیاری دارد.

طعم‌ عسل از نقطه نظر زنبوردار و مصرف کننده ی عسل مهمترین خصوصیات آن محسوب می شود. از طعم لذت بخش عسل تازه همه با خوشی یاد می کنند. انواع طعم و بوی عسل به اندازه ای تنوع منابع شهد گیاهی در طبیعت است. معمولاً بسیاری از انواع عسل در ناحیه ی تولید نسبت به عسل های دیگر ترجیح داده می شود. برخی عسل ها که برای انسان ناخوشایند هستند، برای زنبورها قابل مصرف است. عطر خوش و طعم خوب عسل در مقابل گرما و ذخیره سازی نامناسب از بین می رود . یکی از دلایل مهم که تاکید شده است عسل خام مصرف کنید (عسل حرارت ندیده) به خاطر از بین رفتن بو و طعم آن و دیگر خواص درمانی آن است.

عسل ملایم عسلی است که دارای طعم خوش و دلپذیر است که زنبورعسل آن را از انواع گل های خوش عطر و بو تهیه کرده. مانند گل های مرکبات و اکثر گیاهان دارویی. اکثر مردم راغب به مصرف آنها هستند و دقت کنید طعم و بوی عسل شاخصی برای تشخیص عسل طبیعی نیست و فقط آزمایشگاه های مواد غذایی مرجع تشخیص انواع عسل هستند.

01

عسل طبیعی چه رنگی دارد

از آنجایی که عسل ارگانیک تولید شده توسط زنبور عسل منبع تغذیه ایی متفاوتی دارد. بر همین اساس رنگ عسل نیز متفاوت خواهد بود. بنابراین ممکن است رنگ عسل طبیعی بی رنگ باشد و یا حتی پر رنگ مثل کهربایی و یاقوتی قهوه ای و زرد نخودی و زرد طلایی. بنابراین نمی توان رنگ خاصی را به عنوان ملاک تشخیص کیفیت عسل قرار داد. اما به عنوان یک ویژگی در تشخیص ارگانیک بودن یا تقلبی بودن عسل به کار می آید.

رنگ عسل طبیعی به عنوان یک ملاک برای تشخیص اصالت و کیفیت بسیار حائز اهمیت می باشد. البته با توجه به گوناگونی عسل، رنگ عسل نیز متفاوت می باشد.

موارد زیادی وجود دارد که می تواند موجب گوناگونی رنگ عسل شود، از جمله: نوع گل و در حقیقت منبع تغذیه ایی زنبور. شرایط جغرافیایی. تک گل بودن یا چند گل بودن عسل تولید شده. آب و هوای مکانی که کندو در آنجا قرار دارد. دمای زمانی که عسل در حال تولید شدن است. نوع خاکی که گل (منبع تغذیه ی زنبور) در آن رشد کرده است.

اما در کل باید گفت هرچه عسل تیره تر باشد املاح معدنی آن نیز بیشتر خواهد بود. البته به شرط  آنکه تیرگی رنگ عسل به دلیل نوع تغذیه زنبور باشد نه بر اثر حرارت دادن عسل.

قیمت عسل طبیعی چند است؟

قیمت عسل طبیعی با توجه به معیارهای مختلف و فاکتورهای متعددی از جمله نوع عسل، کیفیت آن و برخی موارد دیگر تعیین میگردد. واقعیت این است که عسل طبیعی و خالص در کشور موجود است و میتوان به راحتی پیدا کرد (هر چند نسبت آن به عسل های تقلبی موجود در بازار بسیار کم است) اما مانند هر چیز دیگری اگر محصول یا کیفیت و خالص میخواهیم باید مبلغ آن را بپردازید، در غیر اینصورت کامل مشخص است که با قیمت های پایین چیزی غیر از عسل مصنوعی یا عسل شکری عایدتان نمیگردد.

عوامل بسیاری بر روی قیمت گذاری عسل تاثیر گذار هستند که ما در اینجا اصلی ترین موارد را بیان میکنیم.

1- کیفیت عسل: اصلی ترین معیار برای قیمت گذاری عسل، کیفیت آن می باشد و بهترین راه برای اطلاع از کیفیت، آزمایش عسل مورد نظر در آزمایشگاه تخصصی عسل می باشد. هر چه کیفیت عسل بالاتر باشد و نتیجه آزمایشگاه خلوص بیشتری را نشان دهد قاعدتاً مبلغ آن نیز بالاتر است.

البته همانطور که اطلاع دارید ما در مجموعه عسل هفت فقط عسل طبیعی را تهیه و خدمت شما مشتریان عزیز، عرضه میکنیم .

2- نوع عسل: عسل های تک گل معمولاً بدلیل کمیاب بودن و برداشت محدود، بهای بالاتری نسبت به عسل های چندگل دارند. عسل تک گل به عسلی گفته می‌شود که بیش از ۵۰ درصد از آن از یک گیاه باشد. برای تشخیص این مورد هم باید پوشش گیاهی منطقه مورد بررسی قرار گیرد. اگر بیش از ۵۰ درصد از پوشش گیاهی یک منطقه از یک گیاه باشد اسم همان گیاه را بر روی عسل می‌گذارند. در نتیجه اگر قصد دارید از عسل به عنوان یک مکمل برای بهبودی استفاده کنید می‌توانید بسته به دلیل مصرف خود یکی از عسل‌ها را انتخاب کنید.

مثلا عسل آویشن یا عسل رازیانه برداشت محدودی دارد. عسل چندگیاه که در بین مردم بنام عسل چهل گیاه نیز شناخته می شود بدلیل برداشت بسیار بالا و فراوانی که دارد، نسبت به عسل های دیگر قیمت کمتری دارد. برخی عسل های کمیاب مانند عسل سیاهدانه که در مناطق خاصی برداشت می شوند با مبالغ بالاتری نسبت به دیگر عسل ها بفروش می رسند.

3- بسته بندیکیفیت بسته بندی و نوع ظرف مورد استفاده که میتواند پلاستیکی، شیشه ای، فلزی یا دیگر انواع باشد نیز از عوامل تاثیر گذار بر قیمت عسل می باشد.

4- محل برداشت: منطقه ای که عسل از آن برداشت می شود نیز گاهی اوقات تاثیر گذار است. البته این مورد اکثرا در موارد خاص که عسل وارداتی باشد تاثیرگذار است مانند عسل مانوکا یا عسل وحشی وارداتی.

چطور عسل طبیعی تهیه کنیم

عسل طبیعی و تغذیه‌ای، در واقع چون هر دوی این عسل‌ها توسط زنبورعسل تولید شده‌اند، از نظر رنگ و طعم به سختی قابل تشخیص هستند و دقیق‌ترین راه برای تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی، انجام آزمایش عسل است که در آن فاکتورهایی مانند ساکارز عسل مشخص شده است و ساکارز عسل طبیعی زیر 5درصد است.

اگر تغذیه ی کودکان شما در مدارس مهم است عسل طبیعی تک نفره را خریداری کنید.

به طور خلاصه باید گفت که تنها دو راه برای یک خرید مطمئن وجود دارد:

اول این‌که خرید را از یک فروشنده یا زنبوردار معتمد انجام دهیم. توصیه ما این است که به هیچ‌وجه از کسانی که برای اولین بار با آن‌ها برخورد می‌کنید عسل نخرید. حتی اگر عسل را از داخل کندو به شما می‌دهند.

راه دوم این است که عسل را در یک آزمایشگاه معتبر آزمایش کنید. اگر چه این راه برای افراد عادی مقرون به صرفه نیست اما برای کسانی که به صورت عمده عسل تهیه می‌کنند می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

ما در مجموعه عسل هفت، عسل طبیعی را از بهترین و مطمئن ترین زنبورداران ایران به دست مصرف کنندگان می‌رسانیم، عسل های مجموعه ما همگی طبیعی و خام هستند و با ضمانت بازگشت وجه به فروش می‌رسند، حتی اگر از طعم عسل راضی نبودید، می‌توانید درخواست بازگشت وجه کنید. تمامی عسل های ما با کیفیت و طبیعی می باشد.