دقیقاً زمانی که تورهای خارجی ارزان قیمت از انحصار چند شهر خاص اطراف ایران نظیر استانبول، دبی، آنتالیا و... خارج شد، گردشگران طعم تورهای متنوع‌تری را در همسایه‌های شمالی ایران چشیدند. تورهایی که سلطه ترکیه بر ادبیات گردشگری ایران را تحت‌تأثیر قرار دادند و باب جدیدی را بر گردشگران و خانواده‌های ایرانی گشودند. بماند که چرا ایرانیان تا این اندازه علاقمند به تورهای خارجی شده‌اند؛ اما سه تور گردشگری که در زیر معرفی می‌شوند، جزو پرطرفدارترین تورهای حال حاضر در میان ایرانیان هستند.

تور ارمنستان به اندازه‌ای در میان گردشگران محبوب شده است که روزانه چند پرواز از سراسر ایران به این کشور انجام می‌شود و بسیاری از گردشگران هم به صورت زمینی به این کشور سفر می‌کنند. پروازهای ارزان، هتل‌های متنوع، ایجاد جو صمیمی برای ایرانیان، آب و هوای معتدل در تمام زمان‌های سال، رفتار عالی ارمنی‌ها با گردشگران ایرانی و ارزان بودن برخی خدمات پرطرفدار گردشگری، از دلایلی هستند که موجب اقبال تور ارمنستان در میان ایرانیان شده است. از سوی دیگر، فاصله بسیار کم شهر ایروان از شمال ایران، امکان سفری کوتاه‌مدت و کم‌خرج را برای گردشگران ایرانی در جایی خارج از مرزهای ایران فراهم می‌کند و همین موضوع سبب شده است کخ گردشگران زیادی در 10 سال اخیر با تورهای ارمنستان همسفر شوند.

111

تور باکو یکی دیگر از تورهایی‌ست که به تازگی شروع به گسترش در میان گردشگران ایرانی کرده است و دلیل این قضیه برنامه‌ریزی‌های فراوانی‌ست که جمهوری آذربایجان در چند سال اخیر برای جذب گرشگران ایرانی کرده است. شکی نیست که جاذبه‌های طبیعی استثنایی این مناطق، از قدیم‌الایام گردشگران جهانی را در مورد تورهای آذربایجان مصر می‌ساخت، اما احداث چندین پارک آبی و هتل بزرگ در شهر باکو، در جذب ایرانیان بی‌تأثیر نبوده است. از سوی دیگر ساکنان مناطق شمالی ایران می‌توانند با طی کردن یک مسیر زمینی 6 ساعته به شهر باکو برسند و به همین خاطر است که مسافران شمالی تور باکو بسیار زیادند. مراکز خرید بزرگ و سواحل دریای خزر، از ویژگی‌های دیگری هستند که می‌توانند جذابیت زیادی را برای خانواده‌ها و گردشگران بیافرینند.

222

اما مسلماً هیچ کدام از دو تور فوق جاذبه‌های تورهای گرجستان را ندارند! تفلیس و باتومی دو شهر مطرح گرجستان هستند که در حال حاضر میزبان تورهای ایرانی هستند و کمتر گردشگری پس از تجربه این تورها، ناراضی به کشور بازگشته است. جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی استثنایی در تورهای گرجستان آن چنان زیاد هستند که معمولاً به گردشگران توصیه می‌شود برای تجربه این تورها، بیش از 4 روز زمان بگذارند. گشت شهری در شهرهای گرجستان، گردشگران را به اروپای کلاسیک پرتاب خواهد کرد؛ حتی برخی از ساختمان‌های 400 ساله هنوز در شهر تفلیس مورد استفاده قرار می‌گیرند و همین موضوع می‌تواند فضایی خواستنی را برای عکاسی بیافریند.

333