اعلام تصمیم برجامی ایران

دقایقی پیش تصمیم جدید ایران برای برجام اعلام شد.

به گزارش اخبار سیاسی شهر خبر جزئیات گام دوم ایران را برای افزایش سطح غنی سازی درپاسخ به بی عملی اروپا تشریح شد و سطح غنی سازی اورانیوم به بیش از 3.67 دهم درصد افزایش یافت. طبق اخبار همزمان با پایان یافتن مهلت 60 روزه ایران به کشورهای اروپایی، تصمیمات جدید کشورمان درباره کاهش تعهدات برجامی امروز (یکشنبه 16 تیر ماه) در نشست خبری سخنگوی دولت با حضور عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد و سطح غنی سازی اورانیوم به بیش از 3.67 دهم درصد افزایش یافت.

بر اساس اخبار شهر خبر علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران که پیش از ظهر امروز با حضور بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه برگزار شد، اظهار داشت: رسانه‌ها و افکار عمومی دنیا به نحوی نگران رفتار آمریکا و برجام هستند. بر اساس این خبر وی افزود: بطور مقدماتی اعلام می‌کنم دستور العمل ما این است که از غنی‌سازی ۳/۶۷ عبور خواهیم کرد و مقدار غلظت مربوط به نیاز ما است.

به گزارش اخبار سیاسی شهر خبر «سید عباس عراقچی»، معاون سیاسی وزرات امور  خارجه نیز بیان داشت: ایران، امروز در موعد ٦٠ روزه خود قرار دارد  و از آنجا که خواسته های ایران درباره فروش نفت  به وضعیت قبل از خروج آمریکا از برجام تحقق نیافت، امروز گام دوم را در جهت کاهش تعهدات برجامی برمی داریم. طبق این خبر عراقچی افزود: نامه ای نیز   توسط  محمد جواد ظریف برای فدریکا موگرینی تهیه و امروز ارسال خواهد شد و در خصوص غلظت غنی سازی در این نامه خواهیم گفت.

بر اساس این خبر وی در خصوص درخواست آمریکا از شورای حکام برای برگزاری نشست ویژه در مورد ایران در روز چهارشنبه تاکید کرد: جلسه شورای حکام بیشتر شبیه طنز است چراکه آمریکا از برجام خارج شده است.  هرچند ایران، شکایت خود را از اروپا و آمریکا در این جلسه اعلام خواهد کرد و آنهایی که کوتاهی کردند، باید پاسخگو باشند.

به گزارش اخبار شهر خبر سید عباس عراقچی گفت: بحث اراک جداگانه است و به این دلیل روند مدرن‌سازی اراک به تاخیر افتاده، اگر کشورهای مانده در برجام نتوانند به جدول زمانی بازگردند، ما اراک را طبق فناوری قبلی خود ممکن است تکمیل کنیم. گروه کاری اراک شامل چین و انگلستان نشست‌های خوبی با ایران داشته‌اند و اقداماتی در حال انجام است. پیشرفت‌های فنی خوبی هم داشته‌ایم. کماکان روند را رصد می‌کنیم و اگر به جدول زمانی مطلوب ما بازگردد، اراک مدرن‌شده را ادامه خواهیم داد. فعلا منتظر روند پیشرفت‌ها هستیم.

بر اساس این خبر عراقچی گفت: روند کاهش تعهدات در راستای حفظ برجام است نه از بین بردن آن. ممکن است به خاتمه حضور ما در برجام منجر شود اما در این مقطع 60 روزه به شکلی فرصت‌هاست که می‌تواند طرف‌های مقابل از آن استفاده کنند. طبق اخبار وی افزود: معتقدیم برجام سند معتبر و مهمی است و خواهان ادامه آن هستیم اما خواسته‌های ما از این سند هم باید محقق شود و چون این اتفاق نیفتاده ما در تعهدات مان تجدید نظر می‌کنیم.

طبق اخبار وی درباره تماس شب گذشته رئیس جمهور با مکرون، رییس‌جمهور فرانسه گفت: تماس روحانی و مکرون سازنده بود و مشهود است که تمایل برای پیدا کردن یک راه حل وجود دارد البته به خاطر سیاست فشار حداکثری آمریکا کار آسانی نیست. باید زمینه‌های ایجاد دور جدیدی از گفت‌وگوها ایجا شود تا به راه حلی برسیم. در کمیسیون مشترک برجام بحث‌های خوبی داشتیم و قرار است نشست وزیران برگزار شود اما مهم است راه‌هایی پیدا شود تا خواسته‌های ایران محقق شود.

بر اساس اخبار سیاسی شهر خبر بهروز کمال‌وندی امروز در یک نشست خبری درباره آغاز گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: امروز روز شصتم است و مهلت طرف مقابل برجام پایان یافته است، بر اساس دستور رئیس شورای عالی امنتیت ملی ما امروز گام دوم کاهش تعهدات برجامی را بر می‌داریم. طبق اخبار وی ادامه داد: اگر برداشتن گام اول یعنی افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده با بالای ۳۰۰ کیلوگرم زمانبر بود، اما در گام دوم دیگر زمان مطرح نیست و دفعتا واحد است.

طبق این خبر بهروز کمالوندی افزود: شورای حکام مسئولیت امور پادمانی را برعهده  دارد و در خصوص برجام نمی‌تواند نظری ارائه دهد.وی افزود: فرایند غنی سازی به  سطح بالاتری از  3/67  خواهد رفت. امروز  60 امین روز است و مهلت پایان یافته است.  طبق این خبر وی ادامه داد: بر اساس دستوری که از رئیس جمهور داشتیم باید گام  دیگر را در راستای کاهش تعهدات برجامی، امروز بر می‌داشتیم  که اکنون برداشته شده است. تا چند ساعت دیگر کارهای فنی به اتمام می‌رسد و فرایند غنی سازی  به بالای 3.67 می‌رود. برآیند ما این است  فردا که آژانس، گزارش گیری می‌کند سطح غنی سازی ما بالاتر از 3.67 خواهد بود.

اخبار سیاسی را از سایت شهر خبر دنبال کنید.