ویروس اچ پی وی (HPV virus) یا پاپیلومای انسانی تناسلی در مردان

بسیاری از اطلاعاتی که در مورد ویروس HPV وجود دارد به دلیل ارتباط این ویروس با سرطان دهانه رحم، بیشتر بر روی خطر آن برای زنان تمرکز دارد در صورتی که مبتلا شدن مردان هم به این ویروس به شدت خطرناک و نگران کننده می باشد.

به همین خاطر ما در این مقاله به بررسی وجود این ویروس در مردان و راه های انتقال و روش های پیشگیری از آن می پردازیم.

زگیل تناسلی مردان در اثر ویروس HPV یا همان پاپیلومای انسانی ایجاد می شود که اصلی ترین راه انتقال آن رابطه جنسی می باشد. ویروس اچ پی وی بیش از 100 نوع و تیپ مختلف دارد که عامل ایجاد زگیل تناسلی مردان  می باشد. بیشتر مردانی که به این ویروس آلوده می شوند در ابتدا از بیماری خود بی خبر هستند. چون علائم و نشانه های خاصی در خود مشاهده نمی کنند. در حالی که ویروس در بدن آنها به صورت نهفته مانده است.

خطر زگیل تناسلی مردان

سه دسته از مردان بیشتر در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند:

  • مردان همجنس باز ( مردانی که با همجنسان خود رابطه جنسی دارند.)
  • مردانی که ختنه نشده اند.
  • مردانی که به دلیل بیماری هایی مانند HIV و یا پیوند اعضاء سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

در بیشتر موارد زگیل تناسلی در مردان باعث سرطان نخواهد شد، اما مطالعات نشان داده که در 10 الی 12 درصد موارد، این ویروس باعث سرطان گلو و مقعد در مردان شده است.

در واقع نوع پرخطر این ویروس، نوع 16 و 18 می باشد که می تواند عامل سرطان دهانه رحم در زنان و سرطان مقعد و یا دستگاه تناسلی در مردان شود. نوع 1،2،3 کم خطرترین نوع HPV می باشد که باعث ایجاد زگیل بر روی دست و پا می شود. هم چنین نوع 6 و 11 آن نیز می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی و زگیل مقعدی شود.

همان طور که گفتیم فرد آلوده ممکن است تا مدت ها از وجود این ویروس در بدن خود اطلاعی نداشته باشد و چنانچه با مصرف سیگار و مشروبات الکلی و… سیستم ایمنی او ضعیف شود، زگیل ها نمایان شده و خود را نشان می دهند و بر سطح پوست ظاهر خواهند شد.

تشخیص

بر خلاف زنان که با استفاده از ابزار و آزمایش هایی مانند تست پاپ اسمیر می توان به وجود اچ پی وی در آنها پی برد، برای مردان هیچ آزمایش و تست مخصوصی جهت تشخیص این ویروس وجود ندارد و بیشتر با معاینه چشمی تشخیص داده می شود.

البته برخی با استفاده از سرکه سعی در تشخیص دارند که روش درست و صد در صدی نمی باشد.

اما برای مردان هم جنس بازی که در معرض خطر ابتلا به سرطان مقعد قرار دارند برخی پزشکان آزمایش پاپ مقعدی (anal Pap test) را توصیه می کنند که در این آزمایش پزشک از سلول های مقعدی نمونه برداری می کند و برای بررسی و تشخیص به آزمایشگاه می فرستد.

علائم زگیل تناسلی مردان

زگیل تناسلی ممکن است از سه هفته تا چند ماه بعد از تماس با شخص آلوده، علائم خود را نشان ندهد. در ابتدا به صورت چند لک کمرنگ بر روی آلت تناسلی ظاهر می شود و بیمار تا مدت ها اهمیتی به آن نمی دهد در نتیجه فرصت طلایی برای درمان و بهبودی به موقع از دست می رود. حتی در این موقع که زگیل تناسلی خفیف است و یا زمانی که ویروس نهفته و غیر فعال می باشد هم امکان انتقال است و انتقال آن ربطی به فعال یا غیرفعال بودن ویروس ندارد.

علائم شدیدتر زگیل تناسلی مردان شامل این موارد می شود:

  • وجود زائده و برجستگی های گوشتی مانند به رنگ پوست بر روی آلت تناسلی، کشاله ران، پشت گلو، روی زبان، زیر ناف و پایین شکم و روی پوست بیضه ها
  • گاهی اوقات نیز زگیل های متعدد تشکیل دسته هایی به شکل گل کلم می دهند.
  • بدون درد و خارش هستند.
  • این زائده ها در اندازه و رنگ های مختلف هستند.

علت

  • رابطه جنسی پرخطر و غیر ایمن اصلی ترین دلیل ایجاد این بیماری می باشد.
  • استفاده از وسایل شخصی مانند تیغ اصلاح فردی که آلوده است.
  • اپیلاسیون غیربهداشتی
  • استخر فقط باعث انتقال زگیل دست و یا پا می شود. به دلیل پوشیده بودن ناحیه تناسلی در استخر امکان انتقال ویروس اچ پی وی وجود ندارد.
  • افزایش مردان مبتلا به سرطان دهانی مرتبط با ویروس hpv  در ایالات متحده، نشان دهنده افزایش انتقال این ویروس از راه رابطه دهانی در مردان می باشد.

واکسن اچ پی وی یا گارداسیل برای مردان

واکسن اچ پی وی یا همان گارداسیل که برای پیشگیری از این ویروس در بانوان در سال 2006 تایید شد هنوز برای آقایان مورد تایید سازمان های معتبر بهداشت جهانی نیست. اما با این حال تحقیق و پژوهش در این زمینه هنوز ادامه دارد و اکثر متخصصان سلامت امیدوارند که پسران و مردان نیز در نهایت در برابر این ویروس واکسینه می شوند.

درمان زگیل تناسلی مردان

با توجه به اندازه زائده ها و محل قرارگیری آنها روش درمان توسط پزشک انتخاب می شود. در ابتدا ممکن است از داروها و پمادهای موضعی مانند پودوفیلین و یا پودوفیلوکس استفاده شود.

 به طور کلی درمانی قطعی برای این بیماری وجود ندارد و این روش ها صرفاً جهت برداشتن ضایعات از روی سطح پوست می باشد. ویروس اچ پی وی بعد از درمان هم در بدن فرد باقی خواهد ماند. پس بهتر است قبل از رسیدن به این مرحله اقداماتی مانند ایمن نمودن رابطه جنسی با استفاده از کاندوم و تقویت سیستم ایمنی انجام شود.

زمانی که زگیل تناسلی در مردان بر روی آلت تناسلی یا اطراف مقعد با چشم دیده شد و قابل لمس بود باید از یکی از این روش ها برای درمان استفاده شود:

لیزر دی اکسید کربن یا لیزر CO2: روشی سریع، مطمئن و راحت می باشد که با بی حسی موضعی انجام میشود و ضایعات به راحتی از بین می روند. از مزایای درمان زگیل تناسلی با لیزر می توان به مواردی مانند احتمال بسیار کم عود مجدد زگیل ها، سرعت انجام بالا و باقی نماندن جای زخم و یا اسکار بر روی پوست اشاره کرد. هم چنین درد و خونریزی بعد از درمان با این روش بسیار کم است.

درمان زگیل تناسلی مردان با لیزر به عنوان بهترین و کارآمدترین روش درمان و از بین بردن زائده ها شناخته شده و برای درمان تمامی انواع زگیل تناسلی مردان حتی زگیل هایی که خیلی بزرگ هستند هم کارساز می باشد.

کرایوتراپی، انجماد و یا فریز کردن: روشی است که در مطب به صورت سرپایی انجام می شود و بیشتر برای زگیل های کوچک کاربرد دارد و هر چه اندازه و تعداد زگیل ها بزرگتر یا بیشتر باشد، برای درمان با این روش جلسات متعدد تری لازم است. میزان عود زگیل ها بعد از فریز کردن تقریباً 50 الی 60 درصد می باشد.

کوتر و یا سوزاندن با جریان برق: این روش بیشتر برای از بین بردن زگیل های بزرگتر استفاده می شود که با استفاده از جریان برق زگیل ها را می سوزانند و درد زیادی دارد و بعد از درمان هم جای زخم ها باقی می ماند. به خاطرهمین معایب و مشکلاتی که بعدها در روابط جنسی ایجاد می کند، امروزه از این روش کمتر استفاده می شود.

برای آشنایی بیشتر با روش های درمان زگیل تناسلی می توانید به سایت WebMD Genital Warts مراجعه نمایید.

آنچه که باید درباره اچ پی وی بدانید

  • اگر شریک جنسی شما به این ویروس آلوده باشد احتمال ابتلا شما هم بسیار زیاد است.
  • ویروس اچ پی وی در بدن مردان معمولاً راحت تر و سریع تر خارج می شود.
  • آن دسته از انواع ویروس  HPV در بانوان که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند، برای آقایانی که با این خانم ها در ارتباط هستند مشکل خاصی از لحاظ سلامتی ایجاد نمی کند.
  • بهترین راه برای در امان ماندن از این ویروس واکسینه کردن خودتان است.
  • در روابط خود حتما از کاندوم استفاده نمایید، استفاده از کاندوم خطر ابتلا به این ویروس را تا 70 درصد کاهش می دهد.
  • بعد از درمان و از بین بردن زائده ها، تا موقعی که زگیل ها به طور کامل از بین نرفته اند باید از رابطه جنسی خودداری شود زیرا احتمال انتقال ویروس وجود دارد.
  • زائده ها را نباید دستکاری کنید و یا بکنید.
  • محدود کردن تعداد شرکای جنسی و پرهیز از روابط جنسی پرخطر و آزاد
  • برای جلوگیری از پخش شدن ویروس بهتر است تا زمان بهبودی کامل از اصلاح موهای زائد با تیغ خودداری شود.