پژوهشگر انتخابات آمریکا، شکست ترامپ را پیش بینی کرد

 رادیو کانادا اعلام کرد «آلن لیکتمن / Allan Lichtman » مورخ و استاد دانشگاه آمریکایی در واشنگتن که از سال ۱۹۸۴ تاکنون، ۹ انتخابات گذشته ریاست جمهوری آمریکا را به درستی پیش بینی کرده بود، این بار از شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ خبر داد.

وی در این رابطه تصریح کرد: به عنوان یک مورخ آموخته ام تاریخ را بی طرفانه مطالعه کنم. مدل پیش بینی من همه انتخابات ایالات متحده از سال ۱۸۶۰ میلادی را دربر می گیرد.

این پروفسور آمریکایی درباره مدل پیش بینی خود افزود: از زمان پیش بینی موفقیت آمیز انتخاب مجدد «رونالد ریگان» در سال ۱۹۸۲ به عبارتی دو سال و نیم قبل از انتخابات، نتایج همه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تاکنون با استفاده از ۱۳ عبارت کلیدی، به درستی پیش بینی کرده ام.

 رادیو کانادا به نقل از لیکتمن ادامه داد: بسیار بعید است که پیش بینی من در هفته های آینده تغییر کند. در حقیقت مدل پیش بینی من این واقعیت را در نظر می گیرد که آمریکایی ها براساس عملکرد حزب حاکم رأی می دهند؛ در واقع ۱۳ عبارت کلیدی شامل انتخابات میان دوره ای، احزاب ثالث، شرایط اقتصادی بلند مدت و کوتاه مدت، سیاست های اتخاذ شده، وجود ناآرامی های اجتماعی، رسوایی های پیش آمده و موفقیت ها و شکست های سیاست خارجی می شود.

وی گفت: دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ به دلیل پیش بینی درست انتخاب خود به من تبریک گفت، اما او نتوانست اهمیت مفاهیم کلیدی را بفهمد؛ اینکه شیوه حکومتداری و نه مبارزات انتخاباتی، عامل تاثیرگذار بر انتخابات است؛ ترامپ به جای دست و پنجه نرم کردن با چالش ها، به برنامه بازی خود در سال ۲۰۱۶ بازگشته است. هنگامی که رئیس جمهور هستید، بر اساس وظایف و مسئولیت های خود قضاوت می شوید. ناآرامی های اجتماعی و عملکرد اقتصادی ضعیف او را به طرز فجیعی به این شکست سوق می دهد؛ در تاریخ ایالات متحده این امر بی سابقه است که حزبی در طول چند ماه متمل چنین عقبگرد ناگهانی و فاجعه باری شده باشد.

 لیکتمن تاکید کرد: بنابراین از سال ۱۹۹۲ ترامپ اولین رئیس جمهور ی خواهد بود که مجددا انتخاب نمی شود؛ او نمی تواند کسی را از جمله باب وودوارد Bob Woodward، هیلاری کلینتون Hillary Clinton، باراک اوباما Barack Obama را مقصر بداند جز خودش.

وی بیان کرد: اگرچه ترامپ یک شومن خوب است، اما فقط در نزد بخشی از مردم محبوبیت دارد؛ بیش از ۶۰ درصد آمریکایی ها معتقدند که وی صادق یا قابل اعتماد نیست؛ شاهد آن هستیم که دونالد ترامپ به شدت در تلاش است تا رای گیری را سرکوب کند، او رای گیری از طریق پست را که یک گزینه اساسی در بحبوحه همه گیری کروناست، به شدت مورد انتقاد قرار داده و حتی تهدید کرده که افراد مسلح را به مراکز اخذ رأی اعزام می کند.