هر کجا بوی نفت باشد آمریکا آنجاست

رشیخ «نواف طراد الملحم» دبیرکل حزب الشعب سوریه و شیخ عشیره «الحسنة» است که خبرنگار مهر گفتگویی را با وی ترتیب داده است که مشروح آن را مطالعه می‌کنید:

شیخ نواف طراد الملحم دبیرکل حزب الشعب سوریه و شیخ عشیره «الحسنة» تاکید کرد هر کجا بوی نفت به مشام برسد، آمریکایی‌ها در آنجا حضور می‌یابند. وی بر آمادگی برای تشکیل مقاومت سازمان یافته مردمی برای بیرون راندن اشغالگران آمریکایی با حمایت دولت سوریه تاکید کرد و گفت: ملت سوریه در همان مسیر مقاومتی حرکت می‌کند که ایمان دارد به اینکه آنچه با زور گرفته شده تنها با زور و قدرت باز پس گرفته خواهد شد.

شیخ نواف الملحم درباره تحرکات اخیر علیه اشغالگران آمریکایی در منطقه شرقی همچون هدف قرار گرفتن برخی پایگاه‌های آمریکایی با موشک و ایستادگی مردم در برابر ستون‌ها و خودروهای زرهی آمریکایی و احتمال اینکه آیا این تحرکات به مثابه اعلام آغاز مقاومت مردمی در منطقه شرق فرات علیه حضور آمریکا در سوریه است، اظهار داشت: طبعاً همه این نکته را می‌دانند که منطقه الجزیره سوریه، منطقه شمال شرقی بخشی از سوریه است که کشورهای متخاصم و دشمن به شکل مستقیم و غیر مستقیم به اشغالگری می‌پردازند علاوه بر اینکه شاهد سیطره نظامی و اداری قسد (نیروهای دموکراتیک سوریه) از طریق آنچه خودمختاری خوانده می‌شود، هستیم که این وضعیت بسیاری از کشورهای استعمارگر اروپایی و آمریکا را که به اشغال سوریه یا برهم زدن امنیت و ثبات و ضربه زدن به ملت سوریه چشم طمع دوخته‌اند، تشویق کرده است.

سوری‌ها و دولت سوریه به این منطقه به لحاظ اقتصادی متکی هستند، زیرا یک منطقه اساسی برای ساخت اقتصاد سوریه چه از نظر کشاورزی یا به خاطر وجود نفت یا منابع آبی به شمار می‌رود، به همین سبب منطقه شرقی پایگاه اساسی ایستادگی سوریه به شمار می‌رود و معتقدم به همین سبب است که هرکجا بوی نفت به مشام برسد، ما آمریکایی‌ها را در آن مکان حاضر می‌بینیم.

هدف آمریکا از محاصره و تحریم‌های شدید، به زانو درآوردن ملت سوریه است که نتوانستند در جنگ میدانی به این هدف خود برسند، معتقدم که ملت سوریه کاملاً این حقیقت را با وجود گرسنگی و مشکلات اقتصادی و مالی و معیشتی درک می‌کند.

ترکیه هم همسو با آمریکا منافعی در غارت منابع و ثروت‌های سوریه و گرسنگی ملت این کشور دارد. ملت سوریه از همان روز نخست (که کشور سوریه وجود داشته) و نه فقط در این شرایط که جنگ‌ها در آن جریان دارد، ملتی مقاوم بوده که ظلم و اهانت و سازش را نپذیرفته است، ملتی که مسئله فلسطین را از زمان وعده بالفور تا سال ۱۹۴۸ روز شکل‌گیری رژیم غاصب (صهیونیستی) حمایت کرده است، ملت سوریه، مقاومت را پایه و اساسی برای آزادی سرزمین و حمایت از آن در برابر هر اشغالگری می‌داند.

بله ما شاهد تحرکات مردمی هستیم که با اشغالگری مخالف هستند و سازش نمی‌پذیرند، شاهد عملیات‌های فراوانی در بستن راه به روی ستون‌های نظامی آمریکایی و آتش زدن پرچم آمریکا در مقابل خودروهای نظامی آنها و تیراندازی به سمت آنها و جلوگیری از عبورشان از برخی گذرگاه‌هایی که بر آن مسلط هستند، بوده‌ایم.

معتقدم دیدگاه‌های فراوانی برای سازماندهی این مقاومت مردمی وجود دارد و همه تاکید می‌کنند که سوری‌ها هرگز اشغالگری را نخواهند پذیرفت، هر چند قوی باشد و مدت آن طولانی باشد زیرا اشغالگری به یاری خداوند رو به زوال است و هر قدر نیاز به جانفشانی داشته باشد ملت سوریه برای آن آماده هستند، زیرا ملتی هستند که در مسیر مقاومت حرکت می‌کند و می‌داند آنچه به زور گرفته شده تنها با زور و قدرت باز پس گرفته می‌شود.

وی درباره این سوال که آیا ممکن است این مقاومت خودجوش در منطقه الجزیره سوریه به یک مقاومت سازمان یافته و رسمی تحت یک عنوان مشخص تبدیل شود، اظهار داشت: می‌توانم بگویم که ما از این اقدامات خودجوش خارج خواهیم شد، آنچه تا امروز شاهد بودیم، واکنش‌های خودجوش بود نه سازمان یافته و نیروهای انسانی موجود هم مجهز نیستند تا مقاومت به معنای کامل باشد، ملت سوریه مقاومت می‌کند زیرا با حضور بیگانگان در خاک خود مخالف است و اهل سازش و تسلیم نیست.

تا امروز هیچ مقاومت رسمی با عنوان مشخص شکل نگرفته و من تاکید می‌کنم که عناوین زیادی برای بسیاری از مناطق در الجزیره سوریه وجود دارد، کسانی که برای ساماندهی وضعیت داخلی و به راه انداختن مقاومت مردمی آماده می‌شوند.

این رهبر عشایری درباره چگونگی تحقق این مقاومت برای رسیدن به هدف اساسی یعنی اخراج کامل اشغالگران از منطقه و شیوه‌هایی که ملت سوریه می‌تواند برای بیرون راندن متجاوزان از خاک این سرزمین در پیش بگیرد، گفت: مفهوم مقاومت به معنای واقعی تجزیه ناپذیر است.

هنگامی که برای برطرف کردن نیازهایت همچون یک لقمه نان یا پول در برابر پیشنهادهای وسوسه‌انگیز آمریکا یا دیگران ایستادگی می‌کنی، این به معنای مقاومت است، هنگامی که در برابر متجاوز و سازش و تسلیم در برابر آن مقاومت می‌کنی، این به معنای مقاومت است، بر این اساس می‌توانی مقاومت واقعی را با سلاح و قدرت سلاح پایه‌ریزی کنی.

اشغالگران (آمریکایی) اکنون کاملاً این نکته را درک می‌کنند که این محاسبات و این برگ برنده‌ای که بر روی آن حساب باز می‌کنند، شکست خورده است و ملت سوریه آنها را در تمام جغرافیای کشورشان و از زمان شعله ور شدن آتش جنگ از ۱۰ سال پیش تا کنون آنها را شکست داده‌اند.

آنها از همان روز (که جنگ را علیه سوریه به راه انداختند) می‌گفتند که دولت سوریه و نظام سوریه سقوط خواهد کرد و ملت تسلیم و سوریه تجزیه خواهد شد ولی آنها با این واقعیت روبرو شدند که ملت سوریه گرداگرد دولت خود حلقه زده و در کنار آن قرار دارد و کسانی که به دنبال جنگ داخلی بودند، با چشمان خود دیدند که همبستگی ملی افزایش یافته است و کسانی که به دنبال جنگ در مناطق مختلف بودند، دیدند که وحدت و همبستگی ملت افزایش یافته و هر یک از ما به سرزمین خود چنگ زده و از آن محافظت می‌کند.

تصویر واقعی شهروند سوری در طول ۱۰۰ سال ایستادگی و مقاومت تجلی یافت، معتقدم اشغالگری هر قدر طول بکشد، ما به یاری خداوند در حال حرکت به سمت مقاومت سازمان یافته مردمی با حمایت دولت سوریه و حمایت تمام شرافتمندان مناطق مختلف سوریه هستیم.

تاکید می‌کنم که آمریکایی‌ها خود را در چاه‌های نفت محاصره می‌کنند و تنها در مناطق نفت خیز حضور دارند و تنها چیزی که برایشان اهمیت دارد این است که چگونه بر سوریه و ملت آن فشار وارد کنند، آمریکا تنها به قانون موسوم به قانون سزار برای محاصره سوریه و تشدید فشار بر ملت این کشور که بهای مقاومت و ایستادگی‌اش را می‌پردازد، بسنده نکرده است.

هدف آمریکا از این محاصره و تحریم‌های شدید، به زانو درآوردن ملت سوریه است که نتوانستند در جنگ میدانی به این هدف خود برسند، معتقدم که ملت سوریه کاملاً این حقیقت را با وجود گرسنگی و مشکلات اقتصادی و مالی و معیشتی درک می‌کند.

ما این آگاهی و بصیرت را از پدرانمان برای مقابله با استعمارگران و اشغالگران به ارث برده‌ایم که یک عامل تقویت کننده قوی برای اثبات وجودمان است به اینکه هر قدر شما اشغالگران ما را تحریم و محاصره کنید و بخواهید عزت و شرافت ما را از ما بگیرید و به حاکمیت سرزمین ما تعرض کنید، شما هرگز قادر به این کار نخواهید بود و چه بخواهید چه نخواهید، ملت سوریه با وجود تمام این شرایط مقاومت خواهد کرد.

و به یاری خدا اراده ملت و ایمان آنها به خداوند قطعاً بر قدرت سلاح آمریکایی و دلارهایش که ملت سوریه هرگز این پول‌ها را با وجود گرسنگی و نیاز نپذیرفته، پیروز خواهد شد.

ما همواره به آنچه در راستای منافع ملت و عزت و کرامت‌مان است، چشم دوخته‌ایم و تاریخ آبا و اجدادمان در مقاومت و جانفشانی را حفظ می‌کنیم، سوری‌ها بسیار جانفشانی کرده‌اند و اگر باز هم نیاز باشد جانفشانی خواهند کرد و ما به یاری خداوند چه بخواهند چه نخواهند پیروز خواهیم شد.