انگلیس دومین صادرکننده سلاح در جهان است

 پایگاه اینترنتی ایندیپندنت در مقاله‌ای  به بررسی اقدامات دولت انگلیس در فروش تسلیحات در جهان پرداخت و در این باره نوشت منتقدان اعلام می‌کنند دولت انگلیس در حال حمایت از سرکوب‌ها در سرتاسر جهان است.

در این مقاله آمده است آمار‌های منتشر شده دولتی نشان می‌دهد انگلیس طی یک دهه گذشته، دومین صادر کننده تسلیحات در جهان پس از آمریکا بوده است. شرکت‌های انگلیسی سال گذشته قرارداد‌های تامین تسلیحات و خدمات نظامی به ارزش یازده میلیارد پوند امضاء کردند. این رقم از سال ۱۹۸۳ تا کنون، بالاترین رقم فروش تسلیحات توسط انگلیس بوده است. این رقم برای سال ۲۰۱۸، برابر با ۱۴ میلیارد پوند اعلام شد. بدین ترتیب، انگلیس در سال ۲۰۱۹، بالغ بر ۱۶ درصد از سهم تجارت تسلیحات در جهان را به خود اختصاص داد.

گروه «کارزار علیه تجارت تسلیحات»، دولت انگلیس را به "مسلح کردن و حمایت از سرکوب در سرتاسر جهان" متهم کرد. با وجود این، دولت انگلیس اعلام کرده است معاملات تسلیحاتی این کشور، باعث ایجاد هزاران شغل سطح بالا شده و به حفظ امنیت این کشور کمک کرده است.

بر اساس داده‌های منتشر شده حوزه دفاعی و صادرات انگلیس، دولت این کشور از سال ۲۰۱۰ قرارداد‌هایی به ارزش ۸۶ میلیارد پوند امضاء کرده که ۶۰ درصد از آن‌ها مربوط به کشور‌های خاورمیانه بوده است. عربستان سعودی با اختلاف بسیار زیاد، بزرگترین خریدار تسلیحات انگلیس بوده است.

همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد حوزه هوا و فضا، ۸۸ درصد از فروش و قرارداد‌های انگلیس را به خود اختصاص داده که مهمترین بخش آن مربوط به فروش رادار، موشک و هواپیما است. مهمترین خریداران تجهیزات هوا و فضای انگلیس شامل عربستان سعودی، ترکیه، عمان، آمریکا و قطر هستند.

سهم انگلیس در تجارت جهانی تسلیحات در سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۶ درصد اعلام شد. این سهم برای آمریکا برابر با ۴۷ درصد و برای روسیه و فرانسه به ترتیب ۱۱ و ۱۰ درصد اعلام شد. «اندرو اسمیت» سخنگوی «کارزار علیه تجارت تسلیحات» در این باره گفت: «دلالان سلاح، این شرایط را جشن می‌گیرند، اما این آمار و ارقام باید مایه شرمساری باشد. » او افزود: بوریس جانسون (نخست وزیر انگلیس) و همکاران او همواره درباره «انگلیس جهانی» و اهمیت حقوق بشر و دموکراسی سخن می‌گویند، اما از تسلیح و حمایت از سرکوب در سرتاسر جهان حمایت میکنند.

فروش این تسلیحات، صرفا اعداد و ارقام روی کاغذ نیست، بلکه برای مردم سرتاسر جهان، موضوع مرگ و زندگی خواهد بود. او ادامه داد: «تسلیحات ساخت انگلیس، نقشی ویرانگر در بمباران یمن به رهبری عربستان سعودی داشته و به شکل گرفتن وخیم‌ترین بحران انسانی در جهان کمک کرده است.»

او تصریح کرد: «هر زمان که درگیری باشد، شرکت‌های تسلیحاتی نیز وجود خواهند داشت که تلاش می‌کنند از این درگیری‌ها بهره‌مند شوند. این منفعت طلبی، تنها باعث ایجاد امکان جنگ نمی‌شود، بلکه به شکلی فعالانه باعث شعله ور شدن آتش آن می‌شود. تسلیحاتی که فروش آن‌ها امروز تایید می‌شود، می‌تواند در خشونت‌ها و سوء استفاده‌هایی که در سال‌های آینده رخ می‌دهد، مورد استفاده قرار گیرد.»