پمپئو: چین باید هزینه شیوع کرونا در جهان را بپردازد

 مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک مصاحبه مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که آیا اکنون که ویروس کرونا به کاخ سفید راه یافته، ترامپ اقدامات تلافی‌جویانه‌ای در قبال چین خواهد داشت، با صراحتا تاکید کرد که رئیس جمهور آمریکا گزینه‌هایی را برای جبران هزینه‌ها پیش روی چین خواهد گذاشت.

پمپو گفت: هزینه‌های واقعی تحمیل خواهد شد. رئیس جمهور در حال ارائه گزینه‌ها و راه‌های پاسخگویی است. من نمی‌خواهم در مقابل تصمیماتی که او می‌گیرد، بایستم، اما این اقدام نه تنها مناسب بلکه ضروری است.

او افزود: این تصمیم کشوری است که در دوران شیوع کرونا، بیش از دویست هزار قربانی داشته و هزاران میلیارد دلار هزینه متحمل شده است، دلار‌هایی که ثروت اقتصادی میلیون‌ها شهروند آمریکایی طبقه متوسط بوده است. چین به عنوان کشوری که نقش اصلی را در شیوع کرونا در جهان داشته باید این هزینه‌ها را بپردازد.

روابط میان آمریکا و چین در دولت ترامپ، به دنبال اتهامات آمریکا مبنی بر اقدام پکن در تجارت غیرمنصفانه و تلاش ضعیف برای مهار شیوع کووید-۱۹ تیره و تار شده است. تنش‌های این دو کشور همچنین بر سر فعالیت‌های چین در دریای چین جنوبی و منطقه قطب شمال و نیز ابتکار عمل آن برای دستیابی به نفوذ اقتصادی در سراسر جهان افزایش یافته است.