متهم کردن 6  مأمور اطلاعاتی روسیه به حملات سایبری توسط آمریکا

ایالات متحده  دوشنبه شب ۶ مامور اطلاعاتی روسیه   را به برخی از شدیدترین حملات سایبری در دنیا از جمله اختلال در شبکه برق اوکراین متهم کرد.

به نوشته روزنامه «واشنگتن پست» وزارت دادگستری آمریکا مدعی است که این هکرهای روس همگی عضو یک سازمان اطلاعاتی-نظامی روسیه به نام «GRU» هستند که در کارزار ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نیز دخالت کرده بودند، اما بر اساس نوع این کیفرخواست، این اتباع روس به ادعای دخالت در انتخابات ایالات متحده متهم نخواهند شد.

مقامات وزارت دادگستری آمریکا گفتند که حملات این هکرهای روس مخرب ترین حملات سایبری است که تاکنون به یک گروه نسبت داده شده است. «جان دمرز» دادستان کل آمریکا با  اتهام زنی علیه اتباع روسیه و طرح کیفرخواستی در این زمینه گفت که  هیچ کشوری به اندازه روسیه خود را به توانایی‌های سایبری خود مسلح نکرده و به همین دلیل خسارت جانبی بی‌سابقه ای را وارد کرده است.

دادستان کل آمریکا طرح این کیفرخواست و ارسال پیام به روسیه مبنی بر عدم دخالت در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را رد کرد و افزود که با کامل شدن تحقیقات به جزئیات کامل این پرونده خواهد پرداخت.

این در حالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفته همچنان امیدوار است در زمینه امنیت سایبری به همکاری با آمریکا ادامه دهد. پوتین گفت که واشنگتن به درخواست او برای همکاری در این زمینه هنوز پاسخ نداده است. رئیس‌جمهور روسیه در عین حال یادآوری کرد کشورش همچنان هدف اتهاماتی از جمله بیش فعالی در حوزه اطلاعات، دخالت در انتخابات و غیره که کاملاً بی‌اساس هستند، قرار می‌گیرد.

 پوتین در بیست و پنجم سپتامبر (جمعه 4 مهر) چند پیشنهاد را درباره همکاری در امنیت سایبری بین روسیه و آمریکا و همچنین در سراسر جهان مطرح کرد. وی تاکید کرد  مایل است بار دیگر ایالات متحده را با پیشنهاد تصویب یک برنامه جامع برای اقدامات عملی به منظور بازنشانی روابط با روسیه در استفاده از فناوری‌ اطلاعات مورد خطاب قرار دهد.