ساختن شکر و صابون از استخوان‌های مبارزان ضد استعمار

 یک مقام دولتی الجزایر از جنایات هولناک فرانسه در دوره استعمار این کشور پرده برداشت.

عبدالمجید شیخی، از مشاوران رئیس جمهور الجزایر اعلام کرد فرانسه در دوران آغاز استعمار کشور ما از استخوان‌های الجزایری‌ها ی کشته شده در مبارزات ضد استعماری، صابون و شکر درست کرد.

مشاور رئیس جمهور الجزایر با یادآوری مانع تراشی‌های فرانسه در به جریان افتادن پرونده این جنایت هولناک گفت فرانسه به دلایل عمده از جمله هراس از افشای ابعاد پنهان این پرونده از جمله انتقال استخوان‌های الجزایری‌ها به مارسیلیا و بکارگیری آن‌ها در ساخت صابون و شکر و تاثیر مخرب و مستقیمی آن بر وجهه این کشور را در عرصه بین المللی در این مسیر مانع تراشی می‌کند.

شیخی تاکید کرد: ما از زمان استقلال الجزایر بر موضع خود در خصوص بازگرداندن آرشیو قاچاق شده به فرانسه ثابت قدم بوده ایم. در این راستا تلاش‌های پیوسته‌ای در جهت بازگردانی این آرشیو صورت گرفته است. ما با هر مانعی که از سوی فرانسه ایجاد شود، برخورد می‌کنیم.

این مقام الجزایری یادآور شد جامعه فرانسه به دلیل عقده‌های ناشی از دوران استعماری خود نسبت به آرشیو این جنایات حساس است. زیرا این آرشیو به افشای این بخش از تاریخ فرانسه بینجامد. این همان دلیل است که فرانسه را به سوی نابودی این آرشیو سوق می‌دهد. شیخی افزود همه این حقایق باعث بی اعتباری وجهه‌ای می‌شود که فرانسه می‌خواهد از خود به عنوان یک کشور متمدن و مبتنی بر دموکراسی و احترام به حقوق بشر به جهانیان نشان دهد.