سرمایه‌گذاری امارات در یک طرح بزرگ اشغال شهر قدس

 روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به تصمیم جدید رژیم صهیونیستی برای اجرای یکی از بزرگترین طرح‌های اشغال در قدس، از نقش امارات در آن پرده برداشت و نوشت این طرح ۲۰۰ هزار متر مربع مساحت دارد و اسرائیلی‌ها آن را انقلابی در بخش شرقی قدس می‌دانند و می‌گویند ۱۰ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد. این طرح صنعتی و تجاری، آثار تاریخی محله‌های عربی را در قدس تهدید می‌کند و صد‌ها ساکن قدس را از درآمدهایشان محروم خواهد کرد، اما حقیقت این طرح چیست و بازو‌های اختاپوسی امارات در ارتباط با سرمایه‌گذاری در این طرح به کجا رسیده‌اند؟

پنج ماه پیش بود که شهرداری قدس یکی از بزرگترین طرح‌های شهرک‌سازی‌ را با هدف تبدیل محله‌های عربی به یک مرکز فناوری و صنعتی و تجاری شبیه به منطقه صنعتی در خلیج سان فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای آمریکا معروف به سیلیکون ولی (دره سیلیکون) مطرح کرد.

هدف از این طرح نیز به گفته موشه لیئون، شهردار اسرائیلی قدس، در مصاحبه با روزنامه اسرائیل الیوم، ایجاد بیش از ۱۰ هزار فرصت شغلی برای ساکنان این منطقه و حومه آن و سوق دادن شرکت‌های فناوری برای سرمایه‌گذاری در این طرح است که شامل تعدادی مراکز تجاری و گردشگری مانند هتل و ... است. او همچنین از تقویت اعتماد بین ساکنان مناطق فلسطینی با شهرداری و کابینه اسرائیل سخن گفت و افزود به همین سبب شهرداری برای مناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی در مدارس قدس برای آنکه پاسخگوی بازار کار در این طرح باشد تلاش می‌کند. البته این ادعای لیئون است که به داشتن گرایش‌های راستگرایانه افراطی شهرت دارد.

این طرح جزو پنج طرح مطرح شده برای توسعه قدس (صهیونیستی کردن) و کاهش شکاف‌ها بین غرب و شرق آن است که با هزینه حدود ۷۰۰ میلیون دلار اجرا خواهد شد. لیئون همچنین از طرح دیگری سخن گفت که هدفش بهینه‌سازی زیرساخت‌ها و خیابانهاست.

مهنّد جباره، یکی از وکلای فلسطینی، گفت برای این طرح از ۲۰ سال پیش برنامه ریزی می‌شد، اما فقط ۶۰ روز به فلسطینیان مهلت اعتراض داده شده است. جباره گفت این طرح ساکنان اصلی را از هرگونه مشارکی در مشخص کردن وضع محله‌ها و جا‌هایی که در آن‌ها سکونت دارند محروم می‌کند و بر زندگی بیش از ۳۰۰ هزار فلسطینی تأثیر خواهد گذاشت و جلوی گسترش جمعیتی (فلسطینیان) را می‌گیرد، زیرا ساکنان این منطقه حق دارند فقط پنج طبقه بسازند، اما شهرک‌نشینان صهیونیست در غرب قدس حق دارند تا ۱۶ طبقه بسازند.

نقش امارات در اجرای این طرح:

ولر ناحوم، معاون اسرائیلی شهرداری قدس، پس از بازگشت از امارات در ماه گذشته فاش کرد شماری از شرکت‌های اماراتی برای سرمایه گذاری در طرح دره سیلیکون اعلام آمادگی کرده‌اند.

این اعلام آمادگی با توجه به شتاب‌زدگی ابوظبی برای عادی‌سازی روابط در زمینه‌های مختلف از ملزم کردن شرکت بنادر دبی برای حمل و نقل حجاج فلسطینی، گشودن خط دریایی حمل و نقل به بندر اشغالی حیفا، بازاریابی برای مشروبات اسرائیلی تولید شده در شهرک‌های اشغالی جولان سوریه و بازاریابی برای سیب‌زمینی‌های اسرائیلی در تره‌بار‌ها جای تعجب ندارد.

ناحوم در گفتگو با روزنامه اسرائیلی «مکور ریشون» گفت: شماری از بازرگانان و شرکت‌های اماراتی برای سرمایه‌گذاری و کمک، به شدت ابراز علاقه و اشتیاق کردند به خصوص آنکه به نفع ماست برای ساکنان این محله‌ها اشتغالزایی کنیم.

نکته قابل تأمل در صحبت‌های ناحوم آن است که به گفته وی آنچه اماراتی‌ها را به بهانه بهبود وضع اقتصادی ساکنان قدس برای سرمایه گذاری در این شهر به حرکت در آورده است، قطع کردن بازو‌های ترکیه است.

ناحوم گفت اطلاعاتی را درباره نفوذ ترکیه در میان ساکنان قدس به اماراتی‌ها ارائه کرده است. این مقام اسرائیلی گفت ترس اماراتی‌ها را از تحرکات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، (از طریق برخی انجمن‌ها در قدس) احساس کرده است.

اوگفت اماراتی‌ها که به این جزئیات واقف نبودند برای سرمایه‌گذاری در این طرح به شدت ابراز علاقه کردند، زیرا فعالیت‌های ترکیه را با مشکل مواجه خواهد کرد.