ناکامی ریاض در حل اختلاف میان دولت هادی و شورای انتقالی جنوب

کمیته آشتی دولت سعودی که برای حل اختلافات و ایجاد آتش‌بس میان عناصر دولت هادی و شورای انتقالی جنوب در استان أبین به سر می‌برد، بار دیگر در توقف درگیری‌ها ناکام ماند.

به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، منابع نظامی در استان أبین گفتند که کمیته آشتی نتوانسته مانع ادامه درگیری‌ها در منطقه «زنجبار» در استان «أبین» شود. این کمیته دور جدید تلاش‌های خود را پس از آن آغاز کرد که عناصر دولت هادی (وابسته به عربستان سعودی) و شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) حجم زیادی سلاح وارد منطقه زنجبار کرده‌اند.

این کمیته پیش از این برای برقراری آتش‌بس در این استان تلاش کرده و ناکام مانده بود. درگیری‌ها در این منطقه تهدید جدی برای توافق ریاض (امضاء در پنجم نوامبر ۲۰۱۹) به شمار می‌رود.

علاوه بر أبین، در استان شبوه نیز درگیری میان نواب امارات و سعودی نیز ادامه دارد و منابع یمنی از کشته و زخمی شدن دهها تن از هر دو طرف در روزهای گذشته خبر می‌دهند.

این درگیری‌ها گفت‌و گوهای ریاض میان دولت هادی وشورای انتقالی جنوب برای تشکیل کابینه را نیز تحت تأثیر قرار داده است.  رسانه‌های اماراتی گزارش داد‌ه‌اند که هیأت مذاکره‌کننده شورای انتقالی جنوبی یمن با تعلیق مشارکت در جلسات مذاکره با دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی»، رسما به عربستان سعودی اعلام کرده است که قصد ترک ریاض را دارد.