کلاهبرداری وزیر کار عربستان از یک تاجر فلسطینی

 دادگاه امارات «احمد الراجحی» وزیر کار عربستان سعودی را در پرونده کلاهبرداری مربوط به شرکت ساخت و ساز «هلدینگ» به پرداخت 450 میلیون دلار جریمه نقدی به «عمر عایش» تاجر فلسطینی - کانادایی محکوم کرد.

 طبق حکم دادگاه بدوی در دبی وزیر کار عربستان سعودی همچنین باید 2.8 میلیون دلار به عنوان خسارت مادی و معنوی به تاجر فلسطینی- کانادایی پرداخت کند.

عمر عایش در گفتگو با وبسایت خبری عربی 21 اظهار داشت که حکم دادگاه راه را برای پیگرد قانونی احمد الراجحی و برادرانش باز می کند و هر چند که میزان این جریمه بسیار کمتر از حد انتظار من بود اما می تواند پیروزی بزرگی برای عدالت در برابر فساد و بی عدالتی باشد.

وی خاطرنشان کرد که با صدور این حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در واشنگتن اکنون قادر به تشکیل پرونده یکپارچه علیه احمد الراجحی است تا او را محکوم کرده و این وزیر سعودی توسط هیئت نظارت و مبارزه با فساد در عربستان محاکمه شود.

 منابع مربوطه در این زمینه گزارش دادند که وزیر سعودی به همراه چهار نفر از برادرانش این تاجر فلسطینی کانادایی را مجبور کرده بودند تا 75 تن از درصد از سهام خود را در شرکت هلدینگ واگذار کند.

پس از آن این تاجر فلسطینی کانادایی به دادگستری دبی مراجعه و فساد مالی وزیر کار عربستان و برادرانش را افشا کرد. طبق تصمیم کارشناس دادگاه، وزیر سعودی باید مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون دلار جریمه به عایش پرداخت می‌کرد اما احمد الراجحی کارشناس دادگاه را تهدید کرد که در نهایت منجر به استعفای وی شد.

سال گذشته روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشته بود که اقدامات وزیر کار عربستان در راستای کلاهبرداری و اختلاس و خیانت در امانت است که همه این‌ها باجگیری محسوب می شود.