آزمایش موشک ابرفراصوت نیروی هوایی آمریکا شکست خورد

منابع خبری از شکست آزمایش موشک ابر فراصوت نیروی هوایی ارتش آمریکا در روزهای گذشته خبر دادند.

به نوشته وبگاه «دیفنس نت» آزمایش یک موشک کروز ابر فراصوت نیروی هوایی آمریکا(HAWC) هفته گذشته شکست خورد. منابع مطلع در این زمینه گفتند که این موشک ابر فراصوت هنگام شلیک از بمب افکن «بی-52» رها نشد. علت دقیق این حادثه هنوز افشا نشده، اما برخی منابع گفتند که بروز خطای اساسی در بخش مکانیکی  منجر به شکست این آزمایش موشکی شد.

منابع مطلع افزودند تا خاتمه دسامبر امکان انجام مجدد این آزمایش وجود ندارد. شرکت‌های «ریتان» و «لاکهید مارتین» در انجام این پروژه با نیروی هوایی آمریکا مشارکت دارند.

موشک‌های ابر فراصوت سرعت بیش از پنج ماخ دارند. به عبارت دیگر پنج بار سرعت فراتر از صوت دارند و  این سرعت بالا چالشی برای سامانه‌های دفاع موشکی محسوب می‌شود.

این در حالی است که رئیس جمهور روسیه چندی قبل به ساخت موشک‌های ابر فراصوت از سوی کشورش اشاره کرد و افزود که نیروهای مسلح این کشور به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها مجهزند. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در این باره گفت، روسیه پس از تصمیم دولت جورج بوش در سال 2002 برای پاره کردن توافقنامه موشکی در سال 1972 ، که ایجاد پدافند موشکی را ممنوع کرد، چاره‌ای جز پیگیری توسعه سامانه‌های تسلیحاتی مافوق صوت با توانایی اتمی نداشت.

پوتین در ادامه اظهار داشت: «خروج آمریکا از پیمان موشکی در سال 2002 روسیه را مجبور به تولید سلاح‌های مافوق صوت کرد. ما مجبور شدیم این سلاح‌ها را در پاسخ به استقرار سامانه دفاع موشکی راهبردی  آمریکا بسازیم.»

‌روسیه در سال 2018  از جنگ افزارهای جدید از جمله سامانه موشکی ابرفراصوت «کنژال»  و موشک‌های قاره پیمای «آوانگارد»  در پاسخ به اقدام آمریکا در ساخت سپر موشکی رونمایی کرد.

یک وبگاه آمریکایی نیز چندی قبل  بر بی‌دفاع بودن آمریکا برابر موشک‌های مافوق صوت پیشرفته اشاره کرد.  وبگاه  «نیوز مکس» در مطلبی به ناتوانی سامانه‌های پدافند هوایی آمریکا برابر موشک‌های پیشرفته مافوق صوت جدید روسیه پرداخت و نوشت، روسیه  سوم ژوئن سال 2018 یک موشک جدید را یک سال جلوتر از زمان اعلام شده قبلی آزمایش کرد. این موشک که «زیرکان» نام دارد سرعتی برابر با 4600 مایل در ساعت دارد و شش برابر سرعت صوت است. به عبارت دیگر این موشک تنها 3 ساعت و 15 ثانیه بین پرتاب و اصابت با هدف در آمریکا زمان نیاز دارد.