تلاش تل‌آویو برای  تعطیل کردن فرودگاه «رفیق الحریری»

 به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی، انفجار مهیب بندر بیروت که روز چهارم آگوست (۱۴ مرداد) صورت گرفت و بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح برجای گذاشت و بحران سیاسی و اقتصادی  لبنان  را تشدید کرد، به نفع تل‌آویو بود و حال یک وبگاه لبنانی در گزارشی با اشاره به فرضیه نقش صهیونیست‌ها در این انفجار می‌نویسد که این رژیم اکنون به تعطیل کردن فرودگاه بیروت چشم دوخته است.

پایگاه خبری لبنانی «المرکزیه» با اشاره به اینکه از زمان انفجار بندر بیروت در چهارم آگوست گذشته همواره از نقش احتمالی رژیم صهیونیستی در این انفجار سخن به میان آمده، در گزارشی نوشت که در تحلیل‌های متعدد ارائه شده درباره این حادثه، تحلیلگران بر  این مسأله که اسرائیل، ذینفع اصلی این انفجار است، اتفاق نظر دارند. انفجاری که ده‌ها میلیارد دلار به لبنان خسارت وارد کرد و این کشور به میلیاردها دلار برای بازسازی آن نیاز دارد تا پس از دست‌کم چهار سال دیگر، این بندر بار دیگر فعال شود.

در ادامه این گزارش آمده است: «این اصل که «مصائب و مشکلات یک قوم، برای قومی دیگر فایده دارد» درباره بندر «حیفا» [در فلسطین اشغالی] صدق کرد. بندری که اکنون به مقصد اصلی دریانوردی در منطقه به جای بندر بیروت که نقشی راهبردی در این زمینه در طول تاریخ داشته، تبدیل شده است. به نظر می‌رسد که چشمهای اسرائیل اکنون به سایر تاسیسات حیاتی لبنان دوخته شده است.»

نویسنده در ادامه به تلاش صهیونیست‌ها برای بهره‌برداری و سوء‌استفاده از جو بین‌المللی ایجاد شده علیه لبنان از طریق اتهاماتی که به حزب‌الله وارد می‌کنند، اشاره کرد و نوشت: «محافل بین‌المللی به نقل از مقامات مسئول آمریکایی فاش کردند که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در حال فشار بر روی مقامات مسئول امنیتی آمریکا برای اعمال تحریم علیه فرودگاه بین‌المللی «رفیق الحریری» است تا به عنوان بخشی از بسته‌های تحریمی وزارت خزانه‌داری که هر از چند گاهی علیه لبنان اعمال می‌شود، طرح شود.»

بر اساس این گزارش، نتانیاهو با این بهانه و ادعا خواستار تحریم فرودگاه الحریری است که، این فرودگاه خارج از کنترل مقامات مسئول لبنانی و تحت کنترل مستقیم حزب‌الله است و این جنبش به همراه ایران برای اهداف خود از این فرودگاه استفاده می‌کنند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توجیه این خواسته خود از واشنگتن مدعی است که فرودگاه بین‌المللی بیروت، به پایگاه هوایی ایران برای انتقال اسلحه و پول به حزب‌الله لبنان تبدیل شده است ضمن اینکه این فرودگاه بر اساس نقشه‌هایی که پیشتر در سازمان ملل ارائه کرده در منطقه‌ای قرار داد که شامل انبارهای اسلحه و مهمات متعدد است.

در حالی که مقامات مسئول در این فرودگاه بین‌المللی در گفت‌وگو با المرکزیه، ادعاهای نتانیاهو را رد می‌کنند، برخی محافل سیاسی نزدیک به «الضاحیه» می‌گویند که این موضع‌گیری نتانیاهو شخصی است و  به وضعیت بحرانی او در داخل [جامعه صهیونیستی] به دلیل تحت پیگرد قانونی بودن برای داشتن پرونده‌های فساد و افزایش سهم دشمنان سیاسی‌اش باز می‌گردد به ویژه که حزب «آبی-سفید»  برای شرکت در انتخابات جدید و کسب اکثریت در کنست کاملا آماده است.

محافل سیاسی نزدیک به الضاحیه می‌گویند: «هدف از این ادعاهای نتانیاهو، تعطیل کردن فرودگاه بیروت در خدمت فرودگاه «بن گوریون» در اسرائیل همزمان با حرکت قطار عادی‌سازی روابط و گشایش در روابط اسرائیلی - عربی است. نتانیاهو تلاش دارد فرودگاه بیروت، را به تصویر و آینه‌ای از فرودگاه غزه تبدیل کند و آن را تهدیدی برای ناوبری هوایی جلوه دهد تا به این ترتیب شرکت‌های خارجی هواپیمایی پروازها به این فرودگاه را به به بهانه وجود تهدید و خطر برای امنیت مسافران، متوقف کنند. این امر بر وجهه لبنان تاثیر می‌گذارد و وجهه جهانی آن را تخریب می‌کند، در نتیجه از سیستم جهانی حذف خواهد شد.»

این منابع تاکید می‌کنند: «اسرائیل که تلاش می‌کند از انفجار بندر بیروت به نفع خود استفاده کند، اکنون نیز تلاش می‌کند تا پس از تعطیلی و ایجاد اختلال در عملکرد بندر دریایی، عملکرد تاسیسات هوایی یعنی این فرودگاه را مختل سازد تا جای لبنان را در نقشه مدیترانه بگیرد.»

نتانیاهو اوایل مهرماه گذشته در سخنرانی خود برای جلسه سالانه مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد که حزب‌الله یک کارخانه موشکی در منطقه مسکونی «الجناح-الاوزاعی» بیروت دارد. ادعایی که دروغین بودن آن، چند ساعت بعد با هوشیاری حزب‌الله لبنان برملا شد.حزب‌الله تنها چند ساعت پس از این ادعا، از رسانه‌ها دعوت کرد به محل مورد ادعای نتانیاهو بیایند و از آن بازدید کنند.

«سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله نیز در سخنانی در واکنش به ادعای نتانیاهو گفت: «بخش رسانه‌ای حزب‌الله یک دیدار برای رسانه‌های صوتی و تصویری و نوشتاری در منطقه الجناح-الاوزاعی ترتیب داده تا از حقیقت آگاه شوند و ادعای کذب نتانیاهو آشکار شود.  این اقدام به خاطر لبنانی‌هاست تا در نبرد آگاهی، روشن و بیدار باشند، ما موشک‌هایمان را در میان خانه‌ها قرار نمی‌دهیم.»