جهان مجبور است زندگی با کووید ۱۹ را بیاموزد

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی بر این باورند که همه گیری ویروس کرونا بسیار جدی بوده است این در حالی است که کووید ۱۹  «لزوماً بزرگ نیست» و جهان مجبور است زندگی با کووید ۱۹ را بیاموزد.

پروفسور دیوید هیمن، رییس گروه مشاوره استراتژیک و فنی WHO در زمینه خطرات عفونی، می‌گوید: حتی با شروع تزریق واکسن کرونا در آمریکا و انگلیس "سرنوشت" این ویروس بومی شدن است.
 
وی در جلسه توجیهی نهایی رسانه‌های سازمان بهداشت جهانی برای سال ۲۰۲۰ گفت: جهان به ایمنی گله امیدوار است، که اگر افراد کافی در امان باشند، به نوعی انتقال آن کاهش می‌یابد.
 
به نظر می‌رسد سرنوشت ویروس کرونا این است که بومی شود، همانطور که چهار ویروس ویروس انسانی دیگر نیز وجود دارد و با تولید مثل در سلول‌های انسانی، به ویژه در مناطقی که پذیرش شدیدتری دارند، به جهش ادامه خواهد داد. خوشبختانه، ما ابزار‌هایی برای نجات جان انسان‌ها داریم و این‌ها در کنار سلامتی عمومی به ما امکان می‌دهد زندگی با این ویروس را یاد بگیریم.
 
رئیس برنامه اضطراری سازمان بهداشت جهانی، دکتر مارک رایان، گفت: سناریوی احتمالی این است که ویروس به ویروس بومی دیگری تبدیل خواهد شد که تا حدی تهدید می‌شود، اما یک تهدید در سطح بسیار پایین در چارچوب یک برنامه موثر واکسیناسیون جهانی است.
 
وی گفت: "باید دید چقدر واکسن‌ها تاثیر گذار خواهد بود، وجود یک واکسن، حتی با اثربخشی بالا، تضمینی برای از بین بردن یا ریشه کن کردن یک بیماری عفونی نیست. این یک نوار بسیار بالا برای ما است که بتوانیم از پس آن برآییم. "
 
رایان گفت: اولین هدف این واکسن نجات جان و محافظت از افراد آسیب پذیر بوده و سپس ما به طور بالقوه قادر به از بین بردن یا ریشه کن کردن این ویروس هستیم.
 
رایان هشدار داد که همه گیر بعدی ممکن است شدیدتر باشد. این همه گیری بسیار شدید بوده و هر گوشه از این کره خاکی را تحت تأثیر قرار داده است، اما لزوما بزرگترین مورد همه گیری نیست.