اقدامات نُه‌گانه حزب‌الله برای مقابله با اپیدمی کرونا در جنوب

  حزب‌الله لبنان در منطقه صیدا همچنان به فعالیت های بهداشتی خود در مقابله با شیوع کرونا ادامه می دهد و کمیته فوریت های بهداشتی در این منطقه شامل تیم‌های واکنش سریع بهداشتی ، دفاع مدنی و تیم های مشاوره و آگاهی‌بخشی گزارش ماهانه از فعالیت های خود در مناطق مختلف صیدا ارائه دادند.

 این فعالیت ها شامل آگاهی‌بخشی به مبتلایان جهت چگونگی تعامل با کرونا و درمان آنها و انتقال افراد مبتلا به بیمارستان ها، انجام معاینات، قرنطینه، راهنمایی و نظارت بر وضعیت افرادی که از خارج از کشور برمی‌گردند، است.

این فعالیت‌های بهداشتی حزب‌الله در شمار زیادی از مناطق صیدا از جمله عبرا، الغازیة ، حارة صیدا ، کفرحتى ، عنقون ، قناریت ، ارکی ، عزة ، رومین ، حومین التحتا، زیتا،زغدرایا، وبنعفول، عربطبایا، القنیطرة صورت گرفته است.

دستورالعمل‌های بهداشتی حزب الله برای منطقه صیدا که توسط تیم‌های مربوطه انجام شده در ماه اخیر به شکل زیر بوده است:

- پیگیری دقیق وضعیت 224 فرد مبتلا به کرونا در منطقه صیدا که 167 نفر از آنها بهبود یافته اند.

- پیگیری دقیق وضعیت 68 نفر از افراد مبتلا به کرونا که از خارج از کشور آمده و در قرنطینه به سر می برند.

-انجام مشاوره‌های پزشکی، تامین شرایط قرنطینه و در نظر گرفتن مکان های مناسب برای مبتلایان.

- انتقال 32 بیمار مبتلا به کرونا به بیمارستان.

- ایجاد یک کمپین آگاهی‌بخشی به مردم در رابطه با راهکارهایی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا.

- اختصاص 16 جلسه توجیهی برای 27 نفر از مبتلایان به کرونا.

- ایجاد شرایط مناسب برای دفن دو نفر از جان باختگان بر اثر کرونا.

- ایجاد 6 پویش برای آزمایش گرفتن از افرادی که با اشخاص مبتلا به کرونا در ارتباط بوده است.

- برگزاری 4 کارگاه توانبخشی سلامت متشکل از 33 پرسنل بهداشتی.

 در همین زمینه «شیخ زید ضاهر» مسئول منطقه صیدا در حزب الله از اعضای کمیته های بهداشتی و کمیته های آگاهی بخشی و مشاوره در این منطقه تشکر کرده و از آنها خواست تا ماه های آینده نیز همچنان با عزم، قدرت و استواری برای فعالیت بیشتر و محافظت از مردم در برابر اپیدمی کرونا فعال باشند.

روز گذشته «عاصم عراجی» رئیس کمیسیون بهداشت پارلمان لبنان گزارش داد که زنگ خطر به صدا درآمده است و لبنان در ماه ژانویه کنونی در ارتباط با ویروس جدید کرونا، به روندی مشابه با ایتالیا نزدیک شده است و ممکن است تعداد مبتلایان به 4تا 5هزارابتلا در روز برسد.

عراجی با توضیح این که احتمال دارد دستور بستن مرزهای کشور صادر شود، اشاره کرد:« میزان متوفیان کرونا در طی یک ماه به 422 نفر رسیده است و ظرفیت تختهای مراقبت های ویژه تا 90 درصد تکمیل است».

عراجی با اعلام این که در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برضرورت بستن مجدد کشور، دست کم به مدت سه هفته اتفاق نظر وجود دارد، گفت که دولت لبنان که مسئول وضع کنونی است، توصیه های ما در مورد قرنطینه کشور را نپذیرفته است.

وزارت بهداشت عمومی لبنان از ثبت بیش از 2385 ابتلای جدید به ویروس کرونا و 11 مورد فوت در طی 24 ساعت گذشته خبر داده بود.