قطر شکایت‌ حقوقی علیه کشورهای محاصره کننده خود را لغو می‌کند

یک مقام ارشد دولت ترامپ با اشاره به توافق میان قطر و چهار کشور عربی محاصره کننده آن، گفت که «جرد کوشنر» مشاور ارشد « دونالد ترامپ » رئیس جمهور آمریکا که نقش بسزایی در حصول این توافق داشته، تا بامداد روز دوشنبه تلاش‌های خود را از طریق تلفن برای دستیابی به این توافق ادامه داده است.

این مقام آمریکایی که با رویترز مصاحبه می‌کرد و نخواست نامش فاش شود، افزود: «کوشنر به همراه "آوی برکوویتز" نماینده ترامپ در امور خاورمیانه و "برایان هوک" مشاور ویژه وزارت خارجه روز سه‌شنبه به شهر "العلی" در عربستان سفر خواهند کرد تا در مراسم امضای توافقنامه حضور پیدا کند.»

این مقام آمریکایی اضافه کرد: «در مراسم امضای توافقنامه که روز 5 ژانویه (16 دی) خواهد بود، مقامات ارشد شورای همکاری خلیج (فارس) به همراه مصر گرد هم خواهند آمد تا توافق پایان محاصره قطر امضا شده و دوحه نیز متقابلا شکایت‌های حقوقی علیه کشورهای محاصره کننده را پایان دهد.»

رویترز نوشت در صورتی که این توافق حاصل شود، پیروزی دیگری به کارنامه کوشنر اضافه خواهد شد. کوشنر پیشتر نقش بسزایی در عادی‌سازی روابط چهار کشور عربی امارات، بحرین، سودان و مغرب با رژیم صهیونیستی ایفا کرده بود.

این مقام آمریکایی گفت: «این یک موفقیت بزرگ است. محاصره برداشته خواهد شد و اجازه سفر میان کشورها و انتقال کالا وجود خواهد داشت و به ثبات بیشتر در منطقه منجر می‌شود.»

ساعتی پیش «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت اعلام کرد که امیر این کشور با همتای قطری خود و ولی‌عهد سعودی درباره امضای توافق اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس گفت‌و‌گویی تلفنی داشته است.

وزیر خارجه کویت در ادامه اعلام کرد: «توافق شده است که حریم هوایی، زمینی و دریایی میان عربستان سعودی و قطر از امشب بازگشایی شود».

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور،  سیزده شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را برای از سرگیری این روابط تعیین کرده بودند.