چاپلوسی وزیر خارجه عربستان برای آمریکا

«فیصل بن فرحان آل سعود»، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که نشست سران کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس در این کشور مصالح عالی این شورا را ارتقا داد و بیانیه این نشست خواستار تقویت همکاری‌ها و احترام بر اساس حسن هم‌جواری است.

او در نشست خبری مشترک با «نایف فلاح الحجرف»، دبیر شورای همکاری خلیج فارس بعد از برگزاری نشست امروز در شهر «العُلا» گفت که اگر هم‌بستگی و نقش مهم کویت و ایالات متحده آمریکا نبود این نشست به اهداف خود نمی‌رسید.

چهل و یکمین نشست سران شورای همکرای خلیج فارس به میزبانی عربستان سعودی بعد از نزدیک به چهار سال تنش و قطع کامل روابط بین محور ریاض (امارات، بحرین و مصر) با قطر امروز سه‌شنبه برگزار شد و بنا به درخواست پادشاه سعودی این نشست به احترام تلاش‌های سلطان سابق عمان و امیر سابق کویت برای پایان دادن به این تنش و خصومت، نشست سران سلطان قابوس و امیر صباح نام گرفته است.

بیانیه پایانی نشست آشتی بین قطر و محور عربستان سعودی

کشورهای شرکت کننده در این نشست بعد از پایان آن بیانیه‌ای را منتشر کردند. نایف فلاح الحجرف، دبیر شورای همکاری خلیج فارس این بیانیه را قرائت کرد.

در این بیانیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بر عدم نقض حاکمیت هیچ یک از کشورها و هدف قرار دادن امنیت کشورهای عضو تأکید کردند.

این بیانیه همچنین خواستار تقویت نقش شورای همکاری خلیج فارس از طریق اتخاذ مواضع سیاسی واحد و افزایش همکاری‌های راهبردی شد.

مصر به رغم اینکه عضو شورای همکاری نبود ولی در سطح وزیر خارجه در این کشور شرکت کرد و بیانیه نشست العلا را امضا کرد. کشورهای عضو این شورا این اقدام قاهره را بیانگر تقویت روابط برادرانه دانست.

دبیر شورای همکاری خلیج فارس در نشست امروز پیروزی بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبریک گفت که توافق العُلا راه را برای تکامل شورای همکاری خلیج فارس هموار خواهد کرد.

علاوه بر وزیر خارجه مصر، امروز در این نشست «جرد کوشنر»، مشاور ترامپ و «آوی ‌برکوویتس»، دستیار رئیس‌جمهوری آمریکا، و «برایان هوک»، مشاور ویژه وزارت خارجه این کشور حضور داشتند و به محض اعلام توافق العلا، وزارت خارجه آمریکا و «ایوانکا ترامپ»، دختر ترامپ از آن استقبال کردند.

وزیر خارجه سعودی بعد از قرائت بیانیه در پاسخ به سؤال خبرنگاران ایران را به مداخله در امور کشورهای منطقه و ایجاد جنگ و درگیری در منطقه متهم کرد و گفت که تعامل با تهدید‌های ایران به یک موضع واحد نیاز دارد.

بن فرحان گفت که نشست امروز دفتر اختلاف با قطر را کاملاً بست و روابط دیپلماتیک از امروز به صورت کامل به همان شکل پیشین برمی‌‌گردد. او نشست امروز را نشست آشتی دانست و گفت که این نشست به گذشته پایان داد و به آینده‌ای که همکاری شاه‌بیت آن باشد، چشم دوخته است.

او نشست امروز را دستاورد تاریخی مهم دانست و گفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به دنبال تکمیل این دستاورد در چارچوب تقویت جایگاه این شورا هستند.