اعلام آمادگی کرملین برای مذاکره با دولت «جو بایدن»

« دیمیتری پسکوف »، سخنگوی کرملین روز یک‌شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه «روسیه ۱» برای مذاکره با دولت « جو بایدن »، رئیس‌جمهور جدید آمریکا اعلام آمادگی کرد.

به نوشته خبر‌گزاری «تاس»، پسکوف در این مصاحبه گفت در صورتی که دولت بایدن برای مذاکره آماده باشد، روسیه نیز متقابلاً برای این منظور آمادگی خواهد داشت.

سخنگوی کرملین در این خصوص گفت: «مسئله این است که روسیه به طور سنتی و متداوماً خواستار برقراری روابط دوستانه [با آمریکا] بوده است.»

وی افزود: «ما در عمل و نه به حرف می‌گوییم که آماده هستیم آمریکایی‌ها را به عنوان شرکای خود بدانیم، آنها آماده نیستند. اما در مورد این مسئله، دوست داشتن اجباری نیست.»

پسکوف در ادامه صحبت‌های خود همچنین عنوان کرد: «قطعاً ما انتظار داریم که بتوانیم مذاکره را برقرار کنیم.»

وی افزود این مذاکره‌ای است که در آن طرفین تأیید خواهند کرد که اختلاف‌نظر وجود دارد، اما در عین حال مذاکره همیشه فرصتی برای یافتن کوچکترین فضا برای برقراری روابط است.

پسکوف گفت: «در صورتی که دولت فعلی آمریکا برای این رویکرد آماده باشد، من شک ندارم که رئیس‌جمهور ما نیز متقابلاً عمل خواهد کرد.»

وی در ادامه همچنین گفت که روسیه در روابط خود با آمریکا انعطاف نشان داده است، اما این کار را برای همیشه نمی‌تواند انجام دهد و آمادگی تحمل رفتار‌های گستاخانه و خودکامه را ندارد.

بعد از آنکه «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه سابق آمریکا روسیه را به دست داشتن در حملات سایبری علیه برخی نهاد‌های کشورش متهم کرد، «جن ساکی» سخنگوی جدید کاخ سفید که رئیس وی نیز با دولت روسیه سر‌ ناسازگاری دارد، خواستار بررسی این حملات شد.

پسکوف در این خصوص گفت: این رویکرد کاملاً پیش‌بینی شده بود. وی همچنین توضیح داد: «این امر به این دلیل است دولت جدید آمریکا افراد قدیمی و شناخته‌شده‌ای دارد.»

سخنگوی کرملین خاطر‌نشان کرد که واژه شریک احتمالاً برای واشنگتن در قبال ما قابل استفاده نیست و مطمئناً آنها هنوز ما را به عنوان دشمن می‌دانند.

به دنبال باز‌داشت «الکسی ناوالنی»، شخصیت مخالف دولت روسیه در مسکو و تظاهرات حامیان این شخصیت، برخی مقام‌های غربی و آمریکایی واکنش نشان دادند و دست به لفاظی زدند.

سخنگوی سفارت آمریکا در روسیه درباره تظاهرات حامیان ناوالنی گفته بود: «گزارش تظاهرات در ۳۸ شهر روسیه و دستگیری معترضان و روزنامه نگاران را نظاره‌گر هستیم».

این مقام آمریکایی افزود، آمریکا از حقوق معترضان حمایت کرده و هرگونه اقدام علیه آن‌ها را محکوم می‌کند. 

بعد از این سخنان مداخله جویانه سفارت واشنگتن در مسکو، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرد: «ما از مقام‌های روسیه می‌خواهیم همه بازداشت شدگان را آزاد و فورا و بدون قید و شرط الکسی ناوالنی را آزاد کند».

ناوالنی که تحت مجازات تعلیقی است یکشنبه ۱۷ ژانویه توسط ماموران فدرال در فرودگاه «شرمتیو و» مسکو بازداشت شد.

این در حالی است که وزارت خارجه روسیه نیز روز یکشنبه به موضع مداخله‌جویانه آمریکا در این باره واکنش نشان داد و به واشنگتن توصیه کرد، مشکلات داخلی خود را حل کند.