مخالف ادعای آمریکا درباره تهدید بودن چین هستیم

رئیس جمهور اوکراین غروب دوشنبه به وقت تهران با رد ادعای آمریکا در خصوص چین گفت، اوکراین مخالف این است که چین یک تهدید ژئوپولتیکی بزرگ است.

«ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در گفت‌وگو با وبگاه «آکسیوس» این زمینه گفت که کشورش چین را یک تهدید بزرگ ژئوپلتیکی لحاظ نمی‌کند و در این زمینه مخالف آمریکاست. وی گفت: «نمی‌توانم با چنین چیزی موافق باشم، زیرا ما در اوکراین چنین احساسی نداریم. در واقع   این یک جنگ سرد بین چین و آمریکاست.»

دولت اخیر آمریکا در حالی بارها چین را یک تهدید بزرگ اعلام کرد که ظهور چین و تغییر نظم جهانی در سال‌های گذشته یکی از دغدغه‌های کشورهای غربی از جمله ایالات متحده بوده است، به گونه‌ای که برخی از سران کشورهای غربی آشکارا از احتمال فروپاشی نظم جهانی موجود در جهان بعد از جنگ جهانی دوم ابراز نگرانی کرده‌اند.  «ناتو» هم در گزارشی هشدار داده این ائتلاف باید درباره نحوه مقابله با چین و ظهور ارتش این کشور، فکر جدی‌تری بکند.

رئیس جمهور اوکراین در این گفت‌وگو در  زمینه حمله به کنگره آمریکا نیز گفت:«ما درک می‌کنیم که چنین اتفاقاتی می‌تواند در جهان رخ دهد. اما هیچکس انتظار این را نداشت که در ایالات متحده این اتفاق بیافتد.»

کنگره آمریکا روز چهارشنبه ششم ژانویه در حال شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

اما حامیان ترامپ به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حملات پنج نفر کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.

این حادثه باعث بهت و حیرت بسیاری از کشورهای جهان حتی متحدان آمریکا شد.«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان  در این باره گفت: «همه ما  تصاویر ناراحت کننده حمله به کنگره آمریکا را دیدیم و این تصاویر مرا خشمگین و ناراحت کرد. بابت اینکه رئیس جمهور ترامپ ماه نوامبر و دیروز شکست خود را نپذیرفت، تأسف می‌خورم.»