رایزنی ضد چینی کامالا هریس با نخست‌وزیر کانادا

 طبق اعلام کاخ سفید نفر دوم دولت جو بایدن در تماس تلفنی با نخست‌وزیر کانادا بر ادامه حمایت واشنگتن از اُتاوا در موضوع بازداشت دو شهروند کانادایی در چین تاکید کرد.

کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا در اولین تماس خود در این منصب با یک رهبر خارجی، با نخست‌وزیر کانادا تلفنی درباره مسائل مختلف از قبیل روابط دوجانبه و بازداشت دو شهروند کانادایی در چین رایزنی کرد.

بنا بر گزارش وبگاه هیل، بنا بر بیانیه دفتر کامالا هریس وی در این رایزنی تلفنی با جانستین ترودو درباره موضوعات مختلف شامل مقابله با همه گیری ویروس کرونا و تغییرات اقلیمی گفت‌و‌گو کرد.

طبق روایت طرف آمریکایی، نفر دوم دولت جو بایدن همچنین در این رایزنی تلفنی بر تداوم حمایت واشنگت از اتاوا در موضوع بازداشت دو شهروند کانادایی در چین تاکید کرد.

در بیانیه کاخ سفید در این باره آمده است: «معاون رئیس‌جمهور بر همبستگی قوی (آمریکا) با کانادا در موضوع بازداشت ناعادلانه دو شهروند کانادایی توسط چین تاکید و به طور شفاف اعلام کرد که ایالات متحده به انجام هر کاری که می‌تواند برای اطمینان از آزادی آنها ادامه خواهد داد».

مایکا کووریک و مایکل اسپاوُر، دو شهروند کانادایی هستند که در دهم دسامبر ۲۰۱۸ در چین به اتهام جاسوسی برای کانادا بازداشت شدند.

بازداشت این دو تبعه کانادایی ۹ روز بعد از دستگیری «منگ وانژو» مدیر ارشد مالی و دختر بنیانگذار «هواوی» در ونکوور کانادا به درخواست واشنگتن انجام شد.

آمریکا از کانادا خواست که منگ وانژو را بعد از دستگیری به اتهام نقض تحریم‌های ایران به آمریکا مسترد کند و از آن زمان تنش‌ها بین کانادا و چین شدت گرفته است.

رایزنی تلفنی نفر دوم دولت بایدن با جاستین ترودو چند روز بعد از تماس تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با نخست‌وزیر کانادا صورت گرفت که طی آن مقرر شد سران دو کشور به زودی و طی ماه جاری میلادی یک نشست مشترک داشته باشند.