سایر کشورها در یافتن منشاء کرونا همکاری کنند

وزارت امور خارجه چین از دیگر کشورهای جهان از جمله آمریکا درخواست کرد برای یافتن منشاء اصلی ویروس کرونا همکاری کنند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، «وانگ ونبین» سخنگوی این وزارتخانه گفت، محققین متعددی تأکید کرده‌اند که ویروس کرونا در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ از نقاط مختلفی در سراسر جهان شیوع یافته است. ردیابی منشاء ویروس کار پیچیده علمی را طلب می‌کند و باید توسط دانشمندان در کشورهای مختلف جهان انجام شود.

این اظهارات ونبین در پاسخ به ادعای اخیر آمریکا است که با رد یافته‌های کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در چین، اعلام کرده نهادهای امنیتی آمریکایی باید مستقلاً این نتایج را تأیید کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در ادامه با اشاره به اظهارات سرپرست طرف چینی مأموریت مشترک سازمان جهانی بهداشت برای یافتن منشاء ویروس کرونا گفت، تحقیقات به جمع‌بندی رسیده‌اند.

ونبین در این خصوص افزود، بر اساس شواهد واقعی گردآوری شده و بسط یک فرضیه علمی، موقعیت مکانی ردیابی ویروس تغییر خواهد کرد.

او در ادامه گفت، چین امیدوار است کشورهای مربوطه رفتاری علمی در قبال انجام مطالعات درباره منشاء ویروس کرونا اتخاذ کنند و یافته‌های خود را به اشتراک بگذارند.

«پیتر داشاک» یکی از اعضای تیم تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت در چین گفت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا «مواضع سرسختانه‌ای درقبال چین در پیش گرفته است».

این دانشمند عضو مأموریت بررسی منشاء ویروس کرونا در شهر ووهان چین افزود: «لطفاً بیش از حد بر روی اطلاعات آمریکایی‌ها اتکا نکنند چرا که تحت دولت [دونالد] ترامپ به طور فزاینده‌ای بی قید بوده و صادقانه [بگویم]، از بسیاری جنبه‌ها، اشتباه بودند».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این خصوص از واشنگتن درخواست کرد متخصصان سازمان جهانی بهداشت را به آمریکا دعوت کرده و اجازه دهد درباره منشاء ویروس کرونا در چین تحقیق شود.

نتیجه تحقیقات تیم سازمان جهانی شیوع ویروس کرونا از بازار ووهان را رد کرد و نشان داد برخلاف ادعاهای آمریکا بسیار بعید است که «کووید-۱۹» از آزمایشگاهی در شهر ووهان به بیرون راه یافته باشد.

پیش از این منابع خبری گزارش داده بودند شواهدی از وجود ویروس کرونا در اسپانیا یافت شده است که به چند ماه پیش از گزارش اولین مورد آن در چین بازمی‌گردد. گروهی از دانشمندان در دانشگاه بارسلونا می‌گویند در نمونه‌های منجمدشده فاضلاب این شهر که متعلق به مارس ۲۰۱۹ است نوع جدید ویروس کرونا (کووید-۱۹) را شناسایی کرده‌اند.

موسسه ملی بهداشت ایتالیا نیز اعلام کرد فاضلاب‌های شهر میلان و تورین در ۱۸ دسامبر حاوی شواهدی از وجود کرونا بوده‌اند که این تاریخ مدت‌ها قبل از اعلام نخستین مورد ابتلا در این کشور است.

یکی از بیمارستان‌های فرانسه نیز یک ماه پیش از اعلام رسمی اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور، فردی با علائم مشابه را تحت درمان قرار داده بود.

تا کنون بیش از ۱۰۷ میلیون نفر در سرتاسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از دو میلیون و سیصد هزار نفر نیز در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

در این میان، آمریکا با نزدیک به ۲۸ میلیون مبتلا و حدود ۴۸۰ هزار قربانی، به بزرگترین مرکز شیوع این بیماری در جهان تبدیل شده‌ است.