در جلسه دوم دادگاه ترامپ در سنا چه گذشت

  «استیسی پلاسکِت» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه دوم محاکمه رئیس جمهور سابق آمریکا در مجلس سنا گفت، عاملان حمله به کنگره مأموریت داشتند «مایک پنس» معاون رئیس جمهور وقت و ریاست مجلس سنا و «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان را به قتل برسانند.

پلاسکت که یکی از مدیران جلسه استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکاست، بامداد پنجشنبه گفت، وی روز ششم ژانویه در حالی هوادارانش را به حضور در مقابل کنگره دعوت کرد که می‌دانست آن‌ها مسلح و خشونت طلبند و «برای او خواهند جنگید».

وی افزود، ترامپ نه‌تنها قادر بود خشونت هوادارانش را پیش‌بینی کند، بلکه عامدانه آن‌ها را برای اعمال خشونت تشویق کرد. او ماه‌ها برای آماده کردن این گروه‌ها جهت پیروی از دستوراتش وقت صرف کرد.

پلاسکت با اشاره به این‌که «مأموریت آن‌ها جلوگیری از تأیید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بود» افزود، هواداران ترامپ، معاون وقت رئیس جمهور و رئیس مجلس نمایندگان، سناتورها، اعضای مجلس نمایندگان، کارکنان و پلیس کنگره را در معرض خطری جدی دادند.

او در ادامه گفت: «همه شما شاهد بودید ترامپ به هواداران و میلیون‌ها دنبال‌کننده توئیترش گفته بود پنس این توانایی را دارد که ریاست جمهوری او را تضمین کند و مایک پنس به تنهایی این قدرت را دارد که نتیجه انتخابات را تغییر دهد. اما مایک پنس روز ششم ژانویه رسماً این تقاضای رئیس جمهور را رد کرد. پنس این شجاعت را داشت که در مقابل ترامپ بایستد و حقیقت را به مردم آمریکا بگوید».

پلاسکت افزود: «این میهن پرستی پنس را در معرض خطری قرار داد که از سوی اوباشی که از سوی ترامپ فرستاده شده بودند، متوجه وی شد. معاون رئیس جمهور هدف مستقیم این خشم قرار گرفت. هم‌زمان با آغاز جلسه مشترک، هواداران ترامپ حمله به کنگره را آغاز کردند. حوالی ساعت ۲:۱۲ بعد از ظهر، هنگامی که پنس و سایران را از جلسه خارج کردند، شورشی‌ها در حال شکستن درب‌ها و پنجره‌ها و ورود به ساختمان کنگره بودند».

این قانونگذار آمریکایی گفت: «هنگامی که شورشی‌ها به طبقه دوم رسیدند، مایک پنس و خانواده‌اش هنوز در اتاقی بودند که در مجاورت صحن مجلس سنا قرار داشت. تنها چند دقیقه پس از خارج کردن کامل پنس از این محل، شورشی‌ها برای یافتن او در تمام این طبقه پخش شدند. این اوباش به دنبال پنس می‌گشتند».

او در ادامه گفت: «حین حمله به کنگره، این افراط‌گرایان مکرراً در فضای مجازی درباره نحوه شکار کردن پنس صحبت می‌کردند. خبرنگاران از زبان این شورشی‌ها شنیدند که می‌گفتند به دنبال پنس می‌گردند تا او را اعدام کنند. طرفداران ترامپ مقابل ساختمان کنگره طناب داری را بر پا کرده بودند و عده دیگری از آن‌ها در مقابل درِ ورودی کنگره فریاد می‌زدند "مایک پنس را دار بزنید". در جای دیگری، شعار می‌دادند "پنس را بیرون بیاورید"».

پلاسکت در ادامه به نقل از اداره تحقیقات فدرال آمریکا گفت، یکی از رهبران حمله به کنگره که عضو گروه «پسران مغرور» بود به افرادش دستور داده بود «هرکس را به دستشان رسید، از جمله نانسی پلوسی، به قتل برسانند». در جای دیگری از این هوادار ترامپ نقل می‌شود: «اگر دستشان به مایک پنس می‌رسید او را می‌کشتند».

وی افزود: «شورشی‌ها به‌دنبال رئیس مجلس نمایندگان نیز می‌گشتند. شواهد نشان می‌دهد آن‌ها در صحن مجلس نمایندگان و دفتر شحصی پلوسی به دنبال او می‌گشتند و علناً می‌گفتند قصد دارند به وی آسیب رسانده یا او را به قتل برسانند. آن‌ها این اقدامات را انجام دادند زیرا دونالد ترامپ آن‌ها را به این مأموریت فرستاده بود».

پلاسکت گفت: «تنها دقایقی پیش از نفوذ هواداران ترامپ به داخل ساختمان، پلوسی با کمک پلیس کنگره به بیرون هدایت شد. خطری که پلوسی را تهدید می‌کرد به حدی شدید بود که او را کاملاً از مجموعه کنگره بیرون بردند. شورشی‌ها قصد داشتند رئیس مجلس نمایندگان را به قتل برسانند و اسناد آن به خوبی ثبت شده‌اند. آن‌ها اقرار کرده‌اند که اگر پلوسی را پیدا می‌کردند او را می‌کشتند».

او در ادامه گفت: «"ویلیام کلهون" وکیل اهل جورجیا که در حمله به کنگره دست داشت، درباره فعالیت‌های مجرمانه‌اش در حساب فیسبوک خود نوشته، "اگر کسانی که به دفتر نانسی دیوانه وارد شدند او را پیدا می‌کردند تکه‌تکه‌اش کرده بودند، ولی او را هیچ کجا پیدا نکردند". نانسی دیوانه، اسم مستعاری است که ترامپ برای پلوسی استفاده می‌کند».

پلاسکت در ادامه فیلمی از پناه بردن کارکنان دفتر پلوسی به یکی از اتاق‌های کنگره پخش کرد که دقایقی بعد عاملان حمله به کنگره تلاش کردند وارد آن شوند. در پس زمینه تماس تلفنی یکی از کارکنان کنگره از داخل این اتاق، صدای هواداران ترامپ شنیده می‌شود که فریاد می‌زنند: «نانسی کجایی؟»

او در ادامه تصویری از یک عامل حمله به دفتر پلوسی را منتشر کرد که شوکر برقی به کمر خود بسته است و به نقل از اف‌بی‌آی گفت، این شوکر ۹۵۰ هزار ولتی می‌تواند موجب آسیب جدی و فلج شدن فرد مورد حمله شود و «این فرد از سوی رئیس جمهور ترامپ فرستاده شده بود تا مانع از تأیید نتیجه انتخابات شود».

پلاسکت در پایان گفت: «رئیس جمهور ترامپ اهدافی را برای آن‌ها تعیین کرد و اوباش او به کنگره حمله کردند تا آن‌ها را شکار کنند».

از سوی دیگر، «اِریک سوالوِل» به عنوان دیگر نماینده دموکرات به ارائه توضیح درباره تلاش پلیس کنگره برای مقابله با هواداران ترامپ و نمایش فیلم‌های روز حمله به کنگره پرداخت و گفت: «۱۴۰ افسر پلیس مجروح شدند که نهایتا ۳ نفر از آنها جان خود را از دست دادند. همانطور که می‌دانیم آن روز وحشتناک می‌توانست بسیار بدتر هم باشد، اگر شجاعت مردان و زنان پلیس کنگره و شهر واشنگتن نبود».  

«میت رامنی» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا پس از اتمام جلسه دوم محاکمه ترامپ در مجلس سنا گفت، با «یوجین گودمن» مأمور پلیس کنگره تماس گرفته و از وی قدردانی کرده است.

با این حال شبکه «سی‌اِن‌اِن» اعلام کرد، با وجود پخش اسناد و فیلم‌های متعدد در جلسه دوم محاکمه ترامپ، شمار زیادی از سناتورهای جمهوری‌خواه، با استیضاح وی مخالف هستند.

«مارکو روبیو» سناتور ایالت فلوریدا با اشاره به این‌که علیه ترامپ رأی نخواهد داد گفت، رئیس جمهور سابق «مسئولیت‌هایی را در قبال آنچه ششم ژانویه رخ داد» به گردن داشت اما مسئولیت اصلی «با افرادی است که آن را انجام دادند».

«مایک روندز» سناتور داکوتای شمالی نیز گفت مدیران جلسه استیضاح شواهدی را ارائه کردند که «به صورت انتخابی تدوین شده بود». وی افزود: «آن‌ها چیزی نشان نداند که از قبل ندانیم. اگر انتظار دارند استیضاح را انجام دهیم باید بر موانع آن فائق شوند زیرا ۴۴ نفر از ما حقیقتاً به آن اعتقادی نداریم».

«تیم اسکات» سناتور ایالت کارولینای شمالی نیز بیان داشت، در بهترین حالت، تنها ۶ سناتور جمهوری‌خواه به استیضاح ترامپ رأی خواهند داد.

ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند. حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. 

در پی آن، برخی قانونگذاران جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره ترامپ را به تحریک هواداران خود برای حمله به کنگره در تاریخ ششم ژانویه متهم کردند و به همین دلیل طرح استیضاح وی را تا مجلس سنا پیش برده‌اند.