نیمی از آمریکایی‌ها خواستار محاکمه ترامپ هستند

نظرسنجی جدید انجام شده توسط دانشگاه «کوئینیپیاک» نشان داد نیمی از آمریکایی‌ها خواستار محکوم شدن « دونالد ترامپ » در جلسه استیضاح هفته آینده در سنا هستند.

در این نظرسنجی، ۵۰ درصد گفتند رئیس‌جمهور سابق آمریکا باید محکوم شود، در حالی که ۴۵ درصد گفتند او باید از اتهاماتش تبرئه شود.

به گزارش وبگاه خبری «هیل»، نتایج نظرسنجی همچنین حاکی از اختلافات حزبی در ارتباط با این مسئله بود. در حالی که ۸۶ درصد دموکرات‌ها خواستار محکومیت ترامپ بودند، تنها ۱۲ درصد جمهوری‌خواهان این درخواست را مطرح کردند. مستقل‌ها هم با اختلاف نزدیک ۴۹ به ۴۵ موافق محکوم شدن ترامپ بودند.

«تیم مولی» تحلیلگر داده‌های نظرسنجی در دانشگاه کوئینیپاک در این خصوص گفت: شاهد شکاف بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در ارتباط با مسئله استیضاح هستیم.

این نظرسنجی با شرکت هزار و ۷۵ فرد بزرگسال از ۲۸ ژانویه تا اول فوریه (۹ تا ۱۳ بهمن) با حاشیه خطای سه درصد انجام شد.

این نتیجه همچنین با نتیجه نظرسنجی اخیر مرکز «ماریست» منطبق است که در آن هم حمایت ۵۰ درصدی از محکومیت رئیس‌جمهور سابق آمریکا قابل مشاهده بود.

بر اساس نظرسنجی‌ای که مرکز ماریست نتایج آن را روز دوشنبه منتشر کرد، ۵۰ درصد شهروندان آمریکایی گفتند که مجلس سنا باید ترامپ را به دلیل نقشش در تحریک تظاهرات کنندگان به حمله به کنگره در روز شش ژانویه (۱۷ دی‌) گناهکار بشناسد.

روز ششم ژانویه طرفداران ترامپ در مقابل کنگره تجمع کرده بودند و پس از سخنرانی تحریک آمریکا رئیس جمهور سابق، اقدام به حمله به کنگره کردند که در این حادثه دست کم ۵ نفر کشته شدند که یکی از کشته شدگان افسر پلیس کنگره بود.

ترامپ نخستین رئیس‌جمهور آمریکا است که قرار است پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش دادگاه استیضاح وی در سنا برگزار شود. برخی از جمهوری‌خواهان مدعی هستند که به لحاظ قانونی نمی‌توان رئیس‌جمهوری را که دوره او به پایان رسیده مورد استیضاح قرار داد. 

طبق توافق رهبران جمهوری‌خواه و دموکرات سنا، جلسه استیضاح ترامپ در روز هشتم فوریه (۲۰ بهمن ماه دوشنبه) برگزار خواهد شد.

وبگاه خبری «بیزنس اینسایدر» پیشتر به نقل از برخی منابع اعلام کرد رئیس‌جمهور سابق این کشور در حال برنامه‌ریزی برای گرفتن انتقام از جمهوری‌خواهانی است که بخواهند به نفع محکومیت او در جلسه استیضاح رای بدهند.