تکمیل خط لوله «نورد استریم» به‌رغم فشارهای آمریکا

همزمان با تشدید فشارهای آمریکا علیه « نورد استریم 2 » معاون نخست‌وزیر روسیه که چند سال‌ وزیر انرژی این کشور هم بوده، اعلام کرد که بدون تردید این پروژه تکمیل می‌شود و مورد استفاده اروپا قرار می‌گیرد.

تحرکات ضد روسی آمریکایی‌ها علیه پروژه انتقال گاز طبیعی روسیه به آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی با واکنش «الکساندر نوواک» معاون نخست‌وزیر روسیه مواجه شد.

اسپوتنیک در گزارش روز یکشنبه خود درباره واکنش نوواک به فشارهای آمریکا علیه پروژه نورد استریم 2 نوشت: «این پروژه مشترک گاز پروم روسیه و غول‌های انرژی اروپایی با انتقاد تند و فشار ایالات متحده مواجه شده و ایالات متحده در حال درخواست از اتحادیه اروپا برای کنار زدن این خط لوله است و به جای آن خواستار خریدن گاز از آمریکا یا گاز طبیعی مایع (ال ان جی) از یک کشور خارجی (غیر از روسیه) است و در این باره به اعمال تحریم‌ها هم تهدید کرده است».

الکساندر نوواک نخست‌وزیر روسیه که قبل از تصدی این منصب برای چند سال وزیر انرژی این کشور بود، در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون روسیه اعلام کرد، به رغم فشارهای آمریکا نورد استریم 2 تکمیل خواهد شد.

این مقام ارشد روس معتقد است، نورد استریم 2 با این خطر که بعد از تکمیل شدن مورد استفاده قرار نگیرد، مواجه نیست چرا که کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا علاقه‌مند به استفاده از این پروژه انتقال گاز هستند.

وی با تاکید بر اینکه ساخت خط لوله نورد استریم 2 کاملا طبق قوانین اروپایی در حال ساخته شدن و تکمیل است، افزود: همه مسائلی که در ارتباط با این پروژه مطرح است، رقابت با آمریکا بر سر بازارهای مصرف گاز است.

نوواک تصریح کرد: «ساده بگویم که این یک رقابت از سوی شرکای آمریکایی است که خواهان فروش گاز طبیعی مایع خودشان به اروپا هستند. در واقع ما شاهد روش‌های غیر بازاری رقابت (از سوی واشنگتن) هستیم».

معاون نخست‌وزیر روسیه با تاکید بر ساخت 95 درصدی نورد استریم 2 تاکید کرد، تردیدی وجود ندارد که این پروژه به رغم فشارها و تلاش‌های آمریکا برای متوقف کردن آن، تکمیل خواهد شد.

نورد استریم ۲، خط لوله انتقال گاز طبیعی به طول ۱۲۲۲ کیلومتر است که از روسیه آغاز شده و پس از عبور از بستر دریای بالتیک، در شهر گرایفسولد، آلمان پایان می‌یابد. ظرفیت انتقال گاز طبیعی این خط روزانه معادل ۱۵۰ میلیون متر مکعب است.

پیش از این و در تاریخ  ۲۶ دی ماه سال جاری، دولت آلمان علیرغم فشارهای آمریکا مجوز ساخت خط لوله نورداستریم ۲ را در آب‌های خود صادر کرده بود.