انتقاد مقام پیشین پنتاگون از دولت ترامپ

لاری کورب، از مقامات پیشین وزارت دفاع آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی الحره، از خروج دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کرد.

او درباره این ادعا که عده‌ای در آمریکا معتقدند نباید محدودیت‌ها علیه ایران را کاهش داد، گفت: به نظر من باید به خاطر داشته باشیم که ایران به همه بند‌های توافقنامه هسته‌ای پایبند بود و آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران، اورانیوم را بیشتر از حد مجاز غنی سازی نمی‌کرد.

وی افزود: زمانی که با شوروی سابق مذاکره کردیم، توافقنامه‌ای برای کنترل تسلیحات وجود نداشت، اما پس از مذاکرات، زرادخانه‌های هسته‌ای کاهش یافتند. ما شروط دیگری مانند لزوم خروج شوروی از پیمان ورشو یا عقب نشینی آن از افغانستان را مطرح نکردیم. این مسایل جداست. ایرانی‌ها به توافقنامه احترام گذاشتند. ما می‌توانیم درباره دیگر مسائل همکار کنیم، اما واقعیت آن است که بدون حمایت متحدان مان از توافقنامه هسته‌ای خارج شدیم.

لاری کورب در پاسخ به سوالی درباره محدود شدن زمان اجرای توافقنامه هسته‌ای به ۱۰ سال و امکان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پس از آن، افزود: بار دیگر می‌گویم توافقنامه‌ای وجود داشت و ایرانی‌ها به آن پایبند بودند. همانطور که با روسیه به توافق رسیدیم، ممکن بود با ایران هم به توافقنامه خلع سلاح دست پیدا کنیم. اما واقعیت آن است که زمانی که ما از توافقنامه خارج شدیم، ایرانی‌ها به آن پایبند بودند.

وی در ادامه افزود: اما خلع سلاح مسئله‌ای جداست. بزرگترین خطر برای خاورمیانه آن است که مسابقه تسلیحات هسته‌ای رخ دهد. اسرائیل تسلیحات هسته‌ای دارد و عربستان می‌تواند به آن دست پیدا کند. ممکن است این مناقشه به جنگ هسته‌ای گسترش یابد و ایران را نیز درگیر کند.

لاری کورب درباره اتهامات علیه ایران در مورد اینکه انگیزه واقعی این کشور از برنامه هسته ای، ساخت سلاح هسته‌ای است، مدعی شد: در سایه توافقنامه هسته ای، به سرعت قبلی حرکت نمی‌کردند و گفته بودند که برای سال‌های طولانی این کار را انجام نخواهند داد. نباید از توافقنامه خارج می‌شدیم، بلکه باید به دنبال مذاکره برای اضافه کردن پیوست‌هایی به آن بودیم. ما بدون هیچ دلیلی از این توافقنامه خارج شدیم و تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کردیم. این تحریم‌ها مشکلات زیادی برای ایران ایجاد کرد.

این مقام اسبق آمریکایی درباره موضع کشور‌های منطقه در برابر ایران و تاثیر آن بر سیاست دولت جو بایدن در مورد این کشور گفت: تردیدی نیست که اسرائیل مخالف توافقنامه هسته‌ای بود. اگر به خاطر داشته باشید، بنیامین نتانیاهو- نخست وزیر رژیم صهیونیستی- در واقع، در کنگره آمریکا سخنرانی کرد و از آن خواست، توافقنامه را محکوم کند. این اقدام بی سابقه بود که متحد آمریکا چنین حرفی را به صورت علنی بیان کند. تردیدی نیست که اسرائیل سلاح هسته‌ای دارد. این رژیم ادعا می‌کند که سلاح هسته‌ای ندارد، اما همه ما می‌دانیم که سلاح هسته‌ای در اختیار دارد. ما تلاش کردیم آن‌ها را به نداشتن سلاح هسته‌ای راضی کنیم، اما آن‌ها به سلاح هسته‌ای دست پیدا کردند. تفکر آن‌ها این است که ما می‌توانیم به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنیم، اما ایرانی‌ها نه. واقعیت آن است که توافقنامه هسته‌ای شیوه‌ای برای تعامل با موضع ایران، بدون رویارویی با اسرائیل بود.