توافق روسای جمهور آمریکا و کانادا برای مقابله با چین

 جو بایدن و جاستین ترودو روسای جمهور آمریکا و کانادا در اولین تماس مجازی خود برای مقابله با چین به توافق رسیدند.

جو بایدن پس از نشست مجازی با جاستین ترودو اعلام کرد هر دو طرف توافق کردند که در مورد نگرانی‌های متعدد متقابل از جمله مقابله با نفوذ چین، مدرنیزه کردن فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NORAD) و تغییرات آب و هوایی هماهنگ شوند.

رئیس جمهور آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی در پایان نشست دو جانبه روز سه شنبه گفت‌و‌گو با همتای کانادایی خود را بسیار مثمرثمر توصیف کرد.

بایدن گفت که دو طرف موافقت کردند فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی را مدرن کنند و گفت‌وگوی گسترده‌ای بین آمریکا و کانادا برای پوشش موضوعات مربوط به امنیت قاره، توسعه اقتصادی و اجتماعی و حاکمیت قطب شمال آغاز شود.

بایدن افزود جمعه هفته گذشته در نشست گروه ۷ من و نخست وزیر کانادا فرصت بررسی مشارکت دو جانبه، تقویت و کمک به پرداختن به موضوعات نگران کننده در نیمکره خود و جهان را داشتیم که در برگیرنده هماهنگی رویکرد‌های ما برای رقابت بهتر با چین و مقابله با تهدید‌های منافع و ارزش‌های ما می‌شود.

رئیس جمهور آمریکا همچنین با اشاره به اینکه دو طرف هماهنگی در زمینه مقابله با نفوذ چین را گسترش می‌دهند، افزود: دو کشور برای آزادی دو کانادایی که در حال حاضر در چین بازداشت شده اند تلاش خواهند کرد. به گفته رئیس جمهور آمریکا، واشنگتن و اوتاوا همچنین توافق کردند که گردهمایی‌هایی را برای رسیدگی به مسائل متقابل در مورد جرایم مرزی و تغییرات آب و هوایی راه اندازی کنند.

ترودو و بایدن همچنین توافق کردند که در زمینه هماهنگی با سازمان جهانی بهداشت و شرکای جهانی در برابر گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و جلوگیری از تهدیدات بیولوژیکی با یکدیگر همکاری کنند و امنیت زنجیره تأمین را تقویت کنند.