رایزنی لاوروف با الحریری در ابوظبی

« سرگئی لاوروف » وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه در جریان سفری کاری به ابوظبی پایتخت امارات، با « سعد الحریری » مامور تشکیل کابینه لبنان، دیدار کرد.

به گزارش پایگاه خبری اسپوتنیک، در بیانیه وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده است: «در دیدار مذکور، دو طرف به تبادل نظر درباره وضعیت کنونی لبنان پرداختند و بر لزوم غلبه بر بحران اجتماعی و اقتصادی این کشور از طریق تشکیل یک دولت تکنوکرات واجد شرایط که مورد حمایت گروه‌های سیاسی و طوائف اصلی این کشور است، تاکید کردند».

لاوروف و الحریری همچنین برخی از مشکلات منطقه‌ای از جمله ضرورت متحد کردن تلاش‌های بین المللی برای حل بحران سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت  از جمله مفاد آن در مورد بازگشت پناهندگان سوری به خانه‌های خود را بررسی کردند.

در این بیانیه آمده است: «موارد عملی مربوط به تقویت بیشتر روابط دوستانه روسیه و لبنان به ویژه تقویت همکاری‌های تجاری، اقتصادی و بشردوستانه  با تمرکز بر ارائه کمک‌های روسیه در مبارزه با کرونا در لبنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت».

اخیراً به دلیل بیماری همه گیری ویروس کرونا روند بازگشت آوارگان به سوریه کاهش یافته است.

مأمور تشکیل کابینه در لبنان و رئیس حزب «تیار المستقبل» این کشور اول اسفند ماه هم وارد امارات شد و با مقام‌های این کشور درباره دولت جدید لبنان گفت‌وگو کرد.

لبنان بعد از انفجار مهیب بندر بیروت در مرداد ماه گذشته که صدها کشته و زخمی و ویرانی گسترده برای پایتخت برجای گذاشت، با شدیدترین بحران از زمان استقلال این کشور مواجه است. تظاهرات مردمی باعث شد دولت «حسان دیاب» استعفا دهد و ویرانی بندر بیروت و رکود اقتصادی ناشی از کرونا و خلأ سیاسی اوضاع را بدتر کرده و کشورهای اروپایی مانند فرانسه، دریافت کمک‌های اروپا و صندوق بین‌المللی پول را منوط به تشکیل دولت جدید و اعمال اصلاحات موردنظر دانسته‌اند.