تلاش نفتالی بنت برای کنار زدن نتانیاهو

 منابع نزدیک به ائتلاف احزاب راست افراطی (یمینا) فاش کردند نفتالی بنت ، رئیس این ائتلاف و وزیر جنگ سابق، در تلاش است با کنار زدن بنیامین نتانیاهو پس از انتخابات آینده کنست، ریاست دولت را به دست بگیرد.

انتخابات آینده روز بیست و سوم مارس کنونی برگزار خواهد شد. به گفته این منابع نفتالی بنت تصمیم دارد از طریق دعوت به تشکیل دولتی از احزاب چپ و میانه رو به این هدف دست پیدا کند. او پیش بینی می‌کند عامل مهمی (در تشکیل دولت) باشد و خواسته‌های خود را بر همه احزاب سیاسی اسرائیل تحمیل کند.

به گفته این منابع، طرح بنت بر این اساس استوار است که انتخابات به پیروزی جناح راست که به طور معمول در دوسال گذشته از نتانیاهو حمایت کرده اند و شامل احزاب لیکود و احزاب دینی (شاس و یهودوت هتوراه) می‌شود بینجامد که بدون ائتلاف ”یمینا“ به ۶۱ کرسی و با آن به تعداد بیشتری از کرسی‌های پارلمان دست خواهند یافت و زمانی که ائتلاف شکل گرفت، بنت به سراغ جناح مخالف شامل دو حزب راستگرای دیگر به نام‌های ”تکفا حدشاه“ (امید نو) به ریاست گدعون ساعر و ”اسرائیل خانه ما“ به ریاست آویگدور لیبرمن و همچنین حزب میانه روی ”یش عتید“ (آینده‌ای هم هست) به ریاست یائیر لاپید و کحول لفان به ریاست بنی گانتس و همچنین دو حزب چپ ”کار“ به ریاست میراف میخائیلی و ”مرتس“ به ریاست نیتسان هوروفوویچ می‌رود و به آن‌ها پیشنهاد می‌کند از نخست وزیری او حمایت کنند و گزینه دیگر هم این است که او به دولت تحت ریاست نتانیاهو بپیوندد و آن‌ها هم در جرگه مخالفان باقی بمانند.

نتایج نظرسنجی‌هایی که طی پنج هفته اخیر انجام شده است نشان می‌دهد نتانیاهو حتی با بنت هم اکثریت را به دست نخواهد آورد، اما در هفته اخیر احتمال دستیابی به اکثریت افزایش یافته است، زیرا سه حزب جناح مخالف با خطر سقوط روبرو هستند. در این صورت دو جناح با یکدیگر برابر هستند و هر یک ۶۰ کرسی به دست خواهند آورد به همین سبب نتانیاهو در تلاش است کرسی‌های خود را حتی به اندازه یک کرسی هم شده افزایش دهد و در نتیجه به سراغ اعراب رفته است. 

نتانیاهو در صدد است که یا دولت راستگرا به ریاست او تشکیل شود یا کاری کند که پنجمین انتخابات برگزار شود و با این کار بار دیگر ریاست دولت انتقالی را به دست بگیرد و این در حالی است که او از سال ۲۰۱۹ دولت انتقالی را اداره می‌کند و تاکنون باعث برگزاری چهار انتخابات طی دو سال گذشته شده است.