فروش جهانی تسلیحات برای نخستین بار ثابت ماند

موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد: فروش جهانی تسلیحات در بازه زمانی 2016 تا 2020 میلادی ثابت بوده است. این در حالی است که در بیش از یک دهه قبل از آن فروش جهانی تسلیحات همواره با افزایش روبرو شده است.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده، فرانسه و آلمان 3 صادرکننده بزرگ تسلیحات جهان در این مدت با افزایش فروش و تحویل تسلیحات روبرو شده‌اند ولی صادرات روسیه و چین با کاهش همراه بوده است.

این برای نخستین بار از سال های 2001 تا 2005 میلادی است که میزان تحویل تسلیحات بین کشورها افزایش نداشته است.

در حالی که شیوع ویروس کرونا تاثیر منفی زیادی بر افت فعالیت های اقتصادی در سراسر جهان داشته و بسیاری از کشورها را با رکود شدید اقتصادی روبرو کرده است ولی موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم اعلام کرده است که هنوز زود است بخواهیم بگوییم آیا روند نزولی تحویل تسلیحات ادامه خواهد یافت یا نه.

به عنوان مثال امارات متحده عربی به تازگی یک قرارداد نظامی با آمریکا برای خریداری 50 فروند جنگنده اف 35 و 18 فروند پهپاد نظامی امضا کرده که ارزش این قرارداد بالغ بر 23 میلیارد دلار است.

کشورهای خاورمیانه بالاترین سهم را در افزایش واردات تسلیحات در این مدت داشته اند. واردات تسلیحات کشورهای خاورمیانه طی سال های 2016 تا 2020 بیش از 25 درصد نسبت به 2011 تا 2015 رشد داشته است.

واردات تسلیحات عربستان سعودی در این مدت 61 درصد و قطر 361 درصد افزایش داشته است.