پنتاگون عقب نشینی نظامیان آمریکایی تکذیب کرد

 جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در گفتگو با خبرنگاران به جزئیات بیشتری از بیانیه مشترک اخیر آمریکا و عراق درباره خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق اشاره و تلاش کرد نشان دهد این بیانیه به منزله بحث عقب نشینی نظامیان آمریکایی از عراق نیست.

جان کربی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسیده بود می‌خواهد بداند آیا این بیانیه بدین معنی است که زمان آن رسیده شمار نیرو‌های آمریکایی در عراق هر چه بیشتر کاهش یابد، گفت: بیانیه مشترک بیان می‌کند که چیزی که دو طرف توافق کرده اند، برگزاری گفتگو‌های فنی بیشتر درباره جابجایی نهایی است. به نظر من همه ما فهمیدیم زمانی که دولت عراق از ما برای حضور در این کشور دعوت کرد، این ماموریت علیه داعش بود و انتظاری هم وجود نداشت که این یک ماموریت یا حضور دائم و طولانی مدت باشد. در نتیجه همه ما در حال کار بر روی جابجایی نهایی بوده ایم. در زمانی که هر دو ما به این توافق برسیم و عراقی‌ها نیز بر این باور باشند که این ماموریت باید پایان یابد، دیگر نیازی به حمایت نظامی آمریکا نیست. بنا بر این چیزی که ما در این بیانیه دیدیم تایید مجدد مشارکت ما با عراقی‌ها و نیز اهمیت این ماموریت علیه داعش می‌باشد. ما نهایتا می‌بایست درباره زمان جابجایی مناسب نیرو‌ها گفتگو کنیم.

جان کربی همچنین در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود آیا این بیانیه نشان دهنده یک تصمیم برای حرکت کردن فراتر از موضع قبلی و به عبارت دیگر، بحث عقب نشینی است، پاسخ داد: خیر. هیچ توافقی درباره یک تاریخ دقیق یا تعداد خاص نیرو‌ها (برای خروج) مطرح نشده است. این بیانیه صرفا تایید مجدد آن چیزی است که ما درباره این ماموریت به آن باور داشتیم و آن اینکه این ماموریت، ماموریتی دائم نیست و هدف آن مقابله با داعش است و هر گونه تغییری که در این ماموریت و بحث حضور ما در عراق صورت گیرد از طریق همکاری کامل با شرکای عراقی ما خواهد بود.

شب کذشته آمریکا و عراق در بیانیه‌ای مشترک در پایان سومین دور از مذاکراتشان، بر ادامه همکاری‌ها و هماهنگی‌های امنیتی بین دو کشور تأکید کردند.

در بیانیه مشترک آمریکا و عراق آمده است: واشنگتن و بغداد بر عزم خود بر ادامه هماهنگی و همکاری امنیتی دوجانبه تأکید می‌کنند. نیرو‌های آمریکایی در عراق با دعوت دولت به منظور پشتیبانی از نیرو‌های امنیتی در جنگ با داعش حضور دارند.

در ادامه این بیانیه آمده است: وظیفه نیرو‌های آمریکایی و نیرو‌های ائتلاف بین المللی اکنون به مأموریت آموزش و مشاوره منتقل شده است. دولت عراق بر پایبندی خود بر محافظت از پرسنل نیرو‌های ائتلاف و مراکز دیپلماتیک تأکید می‌کند.