اعلام حمایت فرانسه از اوکراین

« ژان ایو لودریان » وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه از روسیه خواست درباره تحرکات نظامی در مرز اوکراین شفاف‌سازی کند.

لودریان در بیانیه‌ای نوشت: «امروز با دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان درباره وضعیت اوکراین گفت‌وگو کردم».

وزیر امور خارجه فرانسه افزود: «[در این تماس‌ها] بر نگرانی جدی و هشیاری بالای فرانسه درخصوص تحرکات نظامی چشمگیر اخیر روسیه در مجاورت مرزهای شرقی اوکراین و کریمه تأکید کردم. فرانسه این مسئله را مهم و ضروری تلقی می‌کند که روسیه درخصوص چارچوب و دلایل این تحرکات، به‌ویژه از طریق سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا، شفاف‌سازی کند».

در این بیانیه ادعا شده است: «از روسیه می‌خواهیم به تحریکات خود خاتمه داده و برنامه های لازم برای آغاز تنش‌زدایی را بدون معطلی اتخاذ کند. حمایت کامل فرانسه از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را در مرزهای بین‌المللی این کشور متذکر می‌شوم و در این راستا، فرانسه الحاق غیرقانونی کریمه را به رسمیت نمی‌شناسد. ما از موضع خویشتن‌داری و مسئولیت‌پذیری مقامات اوکراینی در این زمینه حمایت می‌کنیم».

لودریان درخصوص تماس‌های امروز خود گفت: «به همتایانم گفتم که فرانسه به تلاش‌های دیپلماتیک در کنار آلمان و در چارچوب مذاکرات نرماندی ادامه می‌دهیم تا به عملی شدن کامل توافق مینسک دست یابیم. این تلاش‌ها برای تنش‌زدایی و حل بحران اوکراین ضروری هستند».

سال ۲۰۱۴ دولت روسیه از طریق برگزاری همه‌پرسی، شبه جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد که چالش‌هایی را درپی داشت. اوکراین و روسیه در سال ۲۰۱۵ و در قالب نشست نرماندی، در کنار آلمان و فرانسه به توافق رسیدند اما در خاتمه یافتن درگیری های مرزی ناموفق بودند.

اوکراینی‌ها هفته گذشته روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کرده و مدعی شدند جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند.

در همین راستا، هفته گذشته،  وزارت دفاع آمریکا از تماس تلفنی میان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با همتایان روس و اوکراینی خبر داد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «واشنگتن از تشدید اوضاع در شرق اوکراین نگران بوده و از تحرکات نیروهای روسیه در مرز مطلع هستیم».

اوکراین  چندی پیش از کمک‌ نظامی چند صد میلیون دلاری آمریکا به کشورش شامل خودروهای زرهی، پهپاد و موشک‌های ضد تانک، خبر داد.

به گزارش منابع خبری، یک فروند هواپیمای «سی -۱۳۰» نیروی هوایی آمریکا روز یکشنبه در یک پایگاه هوایی در «کی‌یف» فرود آمد. گفته می‌شود که این هواپیما تجهیزات و پرسنل نظامی برای کمک به ارتش اوکراین به همراه داشته است.

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس نیز روز گذشته (یکشنبه) به روسیه توصیه کرد تا فوراً گام‌های تنش‌زا در مرز با اوکراین برارد. دومینیک راب در توییتی در این زمینه نوشت که آمریکا و انگلیس بشدت مخالف تلاش روسیه در بی ثبات ساختن اوکراین هستند.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در انتقاد از مواضع دوگانه غربی‌ها بیان داشت: «غرب هنگام تجمع نیروهای اوکراین در "دونباس" سکوت کرد. این سکوت از سوی کی‌یف به عنوان تاکتیک حمایتی برداشت و باعث ترغیب این کشور به تشدید تنش شد. اینک غرب روسیه را مقصر این تنش می‌داند .  وضعیت موجود به دلیل معیارهای دوگانه غرب است.»