واکنش پکن با بیانیه ضدچینی آمریکا و ژاپن

  سفارت چین در آمریکا قاطعانه با بیانیه مشترک آمریکا و ژاپن علیه امور داخلی این کشور مخالت کرد.

 سفارت چین در آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: پکن با بیانیه مشترکی که آمریکا و ژاپن در پی مذاکرات رهبران دو کشور صادر کردند، مخالف است.

در این بیانیه آمده است تایوان، هنگ کنگ و سین کیانگ امور داخلی چین هستند و نباید در آن‌ها دخالت کرد. گفتگو‌ها بین آمریکا و ژاپن، فراتر از محدوده روابط عادی دو جانبه بوده، به منافع شخص ثالث آسیب رسانده و صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن، دیداری با هدف رایزنی درباره تنش‌ها با چین خواهند داشت و در آن این دو مقام ارشد درباره «نقش توکیو در استراتژی آمریکا برای مقابله با تنش‌های چین» رایزنی خواهند کرد.

به تازگی لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و کیشی نوبو، همتای ژاپنی او، به توافقی برای همکاری در درگیری احتمالی میان چین و تایوان رسیدند.

توکیو در حال حاضر تجهیزات دفاعی خود را بررسی می کند تا در صورت درگیری میان پکن و تایوان از کشتی‌های جنگی و جنگنده‌های  آمریکا محافظت کند.

در تاریخ ۲۲ ژانویه چین قانونی را تصویب کرد که به نیروی دریایی خود اجازه مقابله با هرگونه نیروی خارجی را داد. بخشی از شرق دریای چین نیز شامل حاکمیت این نیرو‌ها می‌شود.

چین، تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند. تایوان در حال حاضر از سوی یک رژیم رقیب اداره می‌شود که اعضای آن در سال ۱۹۴۹ و در پایان جنگ داخلی چین، به این منطقه پناه بردند.