شورای امنیت مشوق رژیم صهیونیستی برای تجاوز به سوریه است

سوریه تاکید کرد که ناکامی شورای امنیت در عمل به مسئولیت‌های خود، رژیم اشغالگر را به ادامه تجاوزات خود علیه سوریه تشویق می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، «بسام صباغ» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در بیانیه‌ای که در جلسه روز پنجشنبه درباره وضعیت غرب آسیا به ریاست شورای امنیت ارسال کرد گفت: ادامه اشغالگری اسرائیل در سرزمین‌های فلسطین، جولان سوریه و مزارع شبعا در بیش از پنج دهه اخیر، بار دیگر عدم موفقیت شورای امنیت در عمل به مسئولیت‌های خود را در حفظ صلح و امنیت بین المللی را نشان می‌دهد.

صباغ افزود: شورای امنیت در وادار کردن رژیم اشغالگر اسرائیل به تسلیم شدن در برابر اراده بین المللی و پایان دادن به اشغالگری در سرزمین‌های عربی به مسئولیت خود عمل نمی‌کند، در حالی که همین اشغالگری اسرائیل، عامل اصلی تداوم بی ثباتی در منطقه ما است.

صباغ افزود: برخی از اعضای دائمی شورای امنیت که در راس آن ایالات متحده قرار دارد، تمام توانایی‌های خود را برای حمایت و حفاظت از رژیم اشغالگر اسرائیل به کار بسته‌اند و بر جنایات و سرکوبگری‌های نظام‌مند آن در سرزمین‌های  اشغالی سرپوش می‌گذارند و فرار جنایتکاران این رژیم اشغالگر از هرگونه پاسخگویی یا مجازات در قبال جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت و نقض شدید حقوق بشر خود را تضمین کرده ‌ند که این قضیه کاملاً با مسئولیت‌ها و وظایف این کشورها در حفظ اصول منشور و حفظ صلح و امنیت بین المللی در تضاد است.

نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل تاکید کرد: مسئولیت‌پذیر نبودن شورای امنیت در سایه حمایت آمریکا از رژیم اشغالگر اسرائیل، این رژیم را برای تجاوز به خاک سوریه تشویق می‌کند، چیزی که برخلاف قطعنامه شماره ۳۵۰ شورای امنیت است که در سال ۱۹۷۴ در چارچوب توافق نامه جدایی نیروها به تصویب رسید.

وی همچنین گفت:  تداوم اشغالگری اسرائیل در جولان سوریه از طریق اعمال سیاست تبعیض نژادی و اقدامات خودسرانه علیه مردم ما در جولان بی توجهی به قوانین بین المللی و به چالش کشیدن بی‌سابقه اراده بین المللی و قطعنامه‌های مربوط به سازمان ملل و شورای امنیت، به ویژه قطعنامه‌های ۲۴۲ ، ۳۳۸ و ۴۹۷ است.

صباغ همچنین بر حمایت کشورش از حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود و تشکیل کشور مستقل فلسطین در همه خاک این کشور به مرکز قدس شریف علاوه بر تضمین حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود مطابق با قطعنامه شماره ۱۹۴ شورای امنیت تاکید کرد و گفت: هر معامله و اقدامی که منطبق با قطعنامه‌های مربوط سازمان ملل نباشد، کاملا مردود وغیرقابل اجراست و باید به فلسطین هم عضویت کامل در سازمان ملل اعطا شود.