توافق‌نامه تجاری پسابرگزیت تصویب شد

 امروز (چهارشنبه) پارلمان اروپا در بروکسل به تصویب توافق‌نامه تجاری انگلیس و اتحادیه اروپا رای داد.

نمایندگان پارلمان اروپا با ۶۶۰ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۳۲ رأی ممتنع از این توافقنامه حمایت کردند.

این توافق‌نامه که از اول ژانویه به طور موقت در حال اجراست، قانونا باید قبل از پایان ماه آوریل تصویب می‌شد. اما نمایندگان پارلمان اروپا تصویب این توافقنامه را در میان افزایش اعتراضات در ایرلند شمالی مکررا به تویق انداخته بودند.

اگر این توافق‌نامه تصویب نمی‌شد، شرایط تجارت انگلیس و اتحادیه اروپا بیشتر کاهش می‌یافت. اما با وجود توافق‌نامه تجارت آزاد، انگلیس از دسترسی بسیار محدودتری به بازار‌های اتحادیه اروپا نسبت به زمانی که عضو اتحادیه بود، برخوردار است.

«اورسولا فون درلاین»، رئیس کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای پس از رأی گیری گفت: «من از رأی پارلمان اروپا به نفع توافقنامه تجارت و همکاری اتحادیه اروپا و انگلیس به گرمی استقبال می‌کنم. این توافق‌نامه پایه و اساس یک همکاری قوی و نزدیک با انگلیس خواهد بود.»

«لرد فراست» وزیر برگزیت انگلیس گفت: «من از رای پارلمان اروپا برای تصویب این توافق‌نامه تجاری بسیار استقبال می‌کنم. امیدوارم که اکنون بتوانیم فصل جدیدی از مراودات را با هم آغاز کنیم.»

از زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بازار‌های مالی این کشور به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است و بیشتر بازرگانان و تجار برای انجام معاملات تجاری با مشکلات عدیده‌ای مواجهند. بیشتر مردم انگلیس معتقدند اتحادیه اروپا بعد از برگزیت به بزرگترین رقیب اقتصادی آن‌ها حتی بیشتر از آمریکا تبدیل شده است.

بیشتر افرادی که موافق پیوستن مجدد به اتحادیه اروپا هستند از جوانان انگلیس هستند که در حال حاضر با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه شده اند؛ حدود یک چهارم از افرادی که به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رای مثبت داده اند خود را یک «اروپایی اصیل» می‌دانند.

دولت انگلیس پس از همه پرسی در سال ۲۰۱۶ برای خروج از اتحادیه اروپا اعلام کرد در ۲۹ مارس ۲۰۱۷ روند رسمی برای خروج از این اتحادیه را آغاز خواهد کرد. در نهایت دولت انگلیس روز جمعه ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ رسماً از اتحادیه اروپا خارج شد.