عذرخواهی بی.بی.سی بعد از ۲۶ سال

نتیجه یک تحقیق جدید نشان داد «مارتین بشیر»، خبرنگار سابق « بی.بی.سی » برای مصاحبه با «دایانا»، شاهدخت ولز از «روش‌های فریبکارانه» استفاده کرده است.

نتیجه این تحقیق که امروز پنجشنبه منتشر شده نشان می‌دهد بشیر برای انجام یکی از مهم‌ترین مصاحبه‌های دوران کاری‌اش از روش‌های فریبکارانه‌ای برای دسترسی به دایانا استفاده کرده است.

دایانا در آن مصاحبه جنجالی که در نوامبر سال ۱۹۹۵ انجام شد رابطه خیانت‌آمیز همسرش به زنی دیگر به نام «کامیلا پارکر» را افشا کرد و گفت که در ازدواجش با همسرش «سه نفر حضور دارند.»

دایانا بعد از این افشاگری در تاریخ ۲۸ اوت ۱۹۹۶ از همسرش، شاهزاده چالز طلاق گرفت و حدود یک سال بعد در یک تصادف شدید رانندگی کشته شد. شاهزاده چالز، ۸ سال بعد از مرگ دایانا در سال ۲۰۰۵ با کاملیا پارکر ازدواج کرد. 

مصاحبه جنجالی بشیر با دایانا بیش از ۲۰ میلیون بیننده داشت و خاندان سلطنتی انگلیس را به لرزه درآورد. دایانا تنها چند ماه بعد از این مصاحبه از همسرش طلاق گرفت.

«تیم داوی»، مدیر کل بی.‌بی.سی بعد از انتشار نتایج این تحقیق عذرخواهی کرد.

مصاحبه بشیر بعد از انتشار مستندی از شبکه «آی‌تی‌وی» درباره دایانا که نوامبر گذشته پخش شد مورد ذره‌بین قرار گرفت. در آن مستند ادعا شده بود بشیر برای اینکه موفق به مصاحبه با دایانا شود از یک طراح گرافیک خواسته اظهارنامه‌های بانکی جعلی درست کند و سپس بر همین اساس دایانا را متقاعد کرده که کارکنان دستگاه سلطنتی برای جاسوسی از او حقوق می‌گیرند.

بعد از پخش این مستند برادر دایانا روز ۸ نوامبر در توییتر نوشت می‌دانسته که بشیر از اظهارنامه‌های بانکی جعلی و دیگر روش‌های فریبکارانه برای مجاب کردن خواهرش به مصاحبه استفاده کرده است.

برادر دایانا در آن توییت نوشته بود از این هم خبر دارد که شبکه بی‌بی‌سی هم از جعلی بودن آن اظهارنامه‌ها خبر داشته است. او از این شبکه خواست بابت این روش فریبکارانه عذرخواهی کند.