صعودی شدن مجدد شیب مبتلایان در انگلیس

  کرونا همراه با همه عواقب سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن همچنان بحرانی حل نشده در اتحادیه اروپا باقی مانده است.

وزیر بهداشت آلمان به آفریقای جنوبی سفر می‌کند

جدیدترین اخبار کرونا در اروپا حاکی از آن است که "ینز اشپاهن"، وزیر بهداشت آلمان به آفریقای جنوبی وعده حمایت های آلمان در مبارزه با بیماری کرونا را داده است. وی در آغاز سفری دو روزه به این منطقه کمک های دولت آلمان برای تولید واکسن در این منطقه را وعده داد.

همچنین رئیس جمهور فرانسه هم سفر به این منطقه را در دستور کار قرار داده است. وزیر بهداشت آلمان امروز به آفریقای جنوبی سفر کرده وروز شنبه به آلمان باز می گردد.

تداوم محدودیت‌های سفر ایرلند علیه انگلیس

ایرلند هم می خواهد با کمک گذرنامه واکسیناسیون اروپا، از اواسط جولای برای شهروندانش دوباره امکان سفر به اتحادیه اروپا بدون محدودیت های زیاد را فراهم کند. دولت ایرلند البته خبر داد که بازگشت به دوران سفرهای معمولی به کشور همسایه انگلیس به دلیل شیوع گسترده ویروس هندی در آنجا هنوز امکان پذیر نیست. وی از تداوم محدودیت ها برای مسافران از انگلیس خبر داد.

کاهش محدودیت‌های سفر در جمهوری چک

جمهوری چک هم مرزهای خود را برای توریست ها از آلمان و 6 کشور دیگر باز می کند. از جمله این کشورها اتریش، اسلواکی، مجارستان، لهستان، اسلوونی و کرواسی هستند. به گفته وزیر بهداشت جمهوری چک این اقدامات در چارچوب توافقات متقابل انجام می گیرد.

مرگ کرونایی 192 نفر درآلمان

انستیتو رابرت کخ آلمان هم صبح امروز از ابتلای 7380 مورد جدید ا به کرونا در عرض 24 ساعت خبر داده که به این ترتیب شمار مبتلایان به ازای هر 100 هزار نفر به 39.8 در عرض یک هفته گذشته کاهش پیدا کرده است. بر این اساس در این مدت 192 نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

رکود اقتصادی فرانسه در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی

اقتصاد فرانسه هم بر خلاف پیش بینی های قبلی در آغاز سال جاری میلادی بار دیگر رکود را تجربه کرده و بازده اقتصادی این کشور در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی در مقایسه با 3 ماهه قبل از آن حدود 0.1 درصد کاهش یافت. این خبر را اداره آمار ملی فرانسه روز جمعه اعلام کرد. تا به حال این نهاد فرانسوی رشد 0.4 درصدی در این دوران را انتظار داشت.

40 درصد شهروندان آلمانی مخالف واکسیناسیون کودکان هستند

نتایج یک نظر سنجی نشان می دهد که تنها نیمی از خانواده ها در آلمان می خواهند کودکان خود را علیه کرونا واکسینه کنند. این نظر سنجی که از طرف انستیتو سیوی انجام شده است نشان می دهد که حدود 40 درصد سرپرستاران قانونی واکسیناسیون برای فرزندان خود را رد می کنند. 51 درصد هم موافق واکسیناسیون کودکان بوده و بقیه هم نظری در این باره نداشتند.

دولت آلمان خود را برای واکسیناسیون کودکان آماده می‌کند

دولت فدرال و دولت‌های ایالتی آلمان بر سر واکسیناسیون نوجوانان بالای 12 سال به شرط صدور مجوز توافق کردند.

صدراعظم آلمان پس از رایزنی با سران دولت‌های ایالتی اعلام کرد از هفتم ژوئن و پس از برداشته شدن اولویت‌بندی‌ها برای واکسیناسیون شهروندان در برابر ویروس کرونا، نوجوانان بالای 12 سال هم می‌توانند واکسینه شوند.

به گفته آنگلا مرکل اگر تا آن زمان مجوز واکسنی برای تزریق به نوجوانان صادر شود، مراکز واکسیناسیون و مطب‌ها می‌توانند برای این گروه سنی وقت واکسینه شدن تعیین کنند.

مرکل روز پنج‌شنبه) بار دیگر تاکید کرد که هدف این است که تا پایان تابستان برای تمام شهروندان آلمان، از جمله نوجوانان 12 تا 16 ساله امکان واکسینه شدن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید19 فراهم شود.

"هلگا براین"، رئیس دفتر صدر اعظم آلمان هم اعلام کرده که همه کودکان بالای دوازده سال باید تا پایان تابستان پیشنهاد تزریق واکسن را دریافت کنند. وی تحقق چنین هدفی در کشورش را واقع بینانه ارزیابی کرده است.

انتقاد مقام‌های آلمانی از طرح دولت برای واکسیناسیون کودکان

البته این وعده های مقامات دولتی در آلمان با انتقادهای زیادی همراه بوده است.

"راینر هاسلوف" نخست وزیر ایالت "زاکسن آنهالت" این انتقاد را به دولت وارد کرده است که انتظاراتی را ایجاد می کند که نمی تواند آنرا محقق کند.

دولت در حالی وعده واکسیناسیون کودکان دوازده سال به بالا را می دهد که ایالات هیچ واکسن اضافی را برای این منظور در اختیار ندارند. اخیرا هم شرکت های فایزر و جانسون اند جانسون اعلام کرده اند که با تاخیر واکسن های وعده داده شده به اروپا را تحویل می دهند.

رئیس کمیسیون دائمی واکسیناسیون در آلمان ( استیکو) هم این انتقاد را به دولت وارد کرده که بحث های زیادی را با هم در آمیخته که بهم مرتبط نیستند و طبیعتا در روزهای انتخاباتی روی میز قرار گرفته است. وی گفت: امیدوار بود که در بحث های دولت فدرال و ایالات تفکرات منطقی تری وجود داشته باشد.

چپ ها و سبزهای آلمان هم از انتقاد شدیدی به نتایج نشست واکسیناسیون در آلمان وارد کردند.

"دیتمار بارتش"، رئیس فراکسیون چپ ها نشست واکسیناسیون دولت و ایالات فدرال را نشستی دلسرد کننده ارزیابی کرده و گفت: این مسئله که امروز همه گروه های خطر واکسینه نشده اند و پیشنهادی برای این منظور به گروه های میانسال داده نشده است هم نتیجه تلخ اشکالات در زمینه تهیه واکسن است.

رئیس فراکسیون سبزها هم نتیجه این نشست را دلسرد کننده ارزیابی کرده و اعلام کرد که واکسن های اضافی که وزیر بهداشت درباره آن سخن می گوید هنوز وجود ندارد. وزیر بهداشت آلمان بار دیگر انتظارات غلطی را مطرح کرد و آینده نگرانه عمل نکرد.

"هلموت دیدی"، مدیر کل انجمن شهرهای آلمان هم این مسئله را خوب ارزیابی کرده که دولت واکسیناسیون برای کودکان را وعده داده است و در عین حال گفت: اما واکسن به اندازه ای کم است که در حال حاضر امکان واکسیناسیون دوم هم وجود ندارد. .وی از دولت و ایالات آلمان خواست با مردم صادقانه سخن بگویند و بگویند که برای واکسیناسیون همه داوطلبان مدتها زمان نیاز هست. وی درباره از بین رفتن اعتماد شهروندان در صورت تبدیل شدن امید آن ها به ناامیدی در این زمینه هشدار داد.

یک مقام بهداشتی در آلمان هم گفته است که اطلاعات مربوط به خطرات و مزایای واکسیناسیون احتمالی کودکان به اندازه ای ناکافی است که هنوز هیچ توصیه ای نمی توان کرد.

وی تاکید کرد که نباید هیچ فشار سیاسی و یا اجتماعی به والدین برای واکسیناسیون فرزندان وجود داشته باشد و به هیچ عنوان نباید شرکت در کلاس های درس برای دانش آموزان منوط به واکسیناسیون شود.

ینز اشپاهن، وزیر بهداشت دولت فدرال می‌گوید تصمیم‌گیری در مورد واکسیناسیون نوجوانان باید به طور مشترک توسط خود آنها، والدین و پزشک خانوادگی گرفته شود.

مارکوس زودر، رئیس دولت محلی ایالت بایرن ضمن تاکید بر این که واکسیناسیون نوجوانان اجباری نیست ابراز امیدواری کرد دست‌کم 60 درصد این گروه سنی آماده واکسینه شدن باشند.

در همین حال میشائیل مولر، شهردار برلین تصریح کرده که احتمال آغاز واکسینه کردن نوجوانان از هفتم ژوئن نباید به این معنی تلقی شود که برای این هدف کارزار جدگانه‌ای راه‌اندازی و واکسن‌های بیشتری اضافه بر برنامه‌های قبلی وارد می‌شود.

آنگلا مرکل روز پنج‌شنبه گفت تاکنون 41 و نیم درصد شهروندان ساکن آلمان دست‌کم یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و نزدیک به 16 درصد شهروندان به طور کامل واکسینه شده‌اند.

تا کنون آژانس دارویی اروپا هیچ واکسنی را برای تزریق به نوجوانان زیر 16 سال تائید نکرده است. به گزارش رسانه های غربی این آژانس قرار است روز جمعه در مورد مجوز واکسن شرکت آمریکا و آلمانی فایزر- بیون‌تک تصمیم‌گیری کند.

وزیر بهداشت آلمان امیدوار است تکلیف مجوز واکسن فایزر- بیون‌تک برای نوجوانان هر چه زودتر روشن و زمینه واکسینه کردن سه میلیون شهروندان این گروه سنی فراهم شود.

آنگلا مرکل می‌گوید شرکت داروسازی آمریکایی مدرنا نیز گفته "در آینده نزدیک" برای دریافت مجوز واکسن این شرکت برای واکسینه کردن نوجوانان اقدام می‌کند.

روند صدور مجوز در آژانس دارویی اروپا پروسه‌ای زمان‌بر است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود تا هفته‌های آینده تنها واکسنی که در آلمان برای واکسینه کردن نوجوانان به کار گرفته شود همان محصول شرکت‌های فایزر و بیون‌تک باشد.

افزایش مجدد موارد مبتلایان جدید به کرونا در انگلیس

آمارها نشان می دهد که بعد از یک دوران کاهش چشمگیر موارد ابتلا به کرونا در انگلیس دوباره روند افزایشی مبتلایان آغاز شده است. شمار موارد مبتلا به کرونا در عرض 24 ساعت در این کشور روز چهارشنبه با 3542 مورد به بالاترین حد خود از 12 آوریل رسیده بود. این خبر را وزیر بهداشت انگلیس روز گذشته اعلام کرد. بر اساس گزارش های منتشر شده تا سه چهارم موارد جدید ابتلا مرتبط با ویروس جهش یافته هندی است.

اسکای نیوز این طور تحلیل کرده است که این آمارها این فرضیه را ایجاد می کند که حالا ویروس جهش یافته هندی در کشور غالب شده است.

انگلیس در لیست کشورهای پر خطر کرونایی سوئیس قرار می‌گیرد

کشور سوئیس هم به دلیل شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی این کشور را در لیست مناطق خطر کرونایی قرار داده و محدودیت های سفر را علیه آن اعمال می کند. بر این اساس کسی که می خواهد از انگلیس وارد سوئیس شود علاوه بر ثبت نام الکترونیکی باید تست منفی کرونا ارائه داده و پس از آن وارد قرنطینه شود. آلمان و اتریش هم اخیرا انگلیس را در لیست مناطق پر خطر کرونایی قرار داده و محدودیت هایی را علیه مسافران از این کشورها اعمال کرده‌اند.

مرکل و ماکرون نشست ویدئویی کرونایی برگزار می‌کند

"آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان و "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه دوشنبه بعد از ظهر در یک نشست ویدئویی درباره همکاری های بین آلمان و فرانسه در اروپا و عواقب اقتصادی کرونا مشاوره می کنند.

عجله یونان برای اجرای طرح گذرنامه سبز دیجیتالی اروپا

یونان هم اعلام کرده می خواهد طرح گذرنامه دیجیتالی سبز در اروپا برای ساده شدن ترددها را زودتر از دیگر کشورها به حال اجرا درآورد. نخست وزیر یونان روز جمعه در سخنانی در آتن گفت: ما آماده ایم گواهی واکسیناسیون سبز را قبل از اول جولای فعال کنیم. ما دیگر کشورها را تشویق می کنیم که اقدام مشابهی انجام دهند. یونان از جمله کشورهایی در اروپا است که صنعت توریسم در آن نقش ویژه ای در اقتصاد ایفا می کند.

تایید واکسن "جانسون اند جانسون" در انگلیس

انگلیس هم واکسن "جانسون اند جانسون" را به عنوان چهارمین واکسن در این اتحادیه تایید کرده است. این خبر را وزیر بهداشت این کشور روز جمعه اعلام کرد. وی از سفارش 20 میلیون دوز از این واکسن آمریکایی خبر داد. تا به حال واکسن های آسترازنکا، فایزر و مدرنا در انگلیس تایید شده است. بر اساس اطلاعات نهادهای بهداشتی انگلیس تا به حال حدود نیمی از بزرگ ترها در انگلیس علیه کرونا واکسینه شده‌اند.

رکود سخت صنعت توریسم اتریش در زمستان

فصل زمستان در اتریش تقریبا برای صنعت توریسم این کشور یک شکست کامل بود. تعداد اقامت های شبانه توریستی در اتریش بین نوامبر سال 2020 و آوریل سال 2021 در مقایسه با این دوره زمانی در سال های 2019 و 2020 حدود 91 درصد کاهش داشته و به 5.57 میلیون رسیده است.

جدیدترین آمارهای کرونایی در کشورهای مهم اروپا

بر اساس جدیدترین آمارها در فرانسه هم در عرض 24 ساعت 13,933 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 142 نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

در انگلیس هم در عرض 24 ساعت 3,542 نفر کرونا مبتلا شده‌اند و 10 نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

در ایتالیا هم در عرض 24 ساعت 3,224 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 166 نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

در اسپانیا هم در عرض 24 ساعت 4,147 نفر به کرونا مبتلا شده و 171 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست دادند.

به این ترتیب بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال در فرانسه 5,635,629 نفر از آغاز شیوع کرونا به آن مبتلا شده‌اند و 109,165 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

در انگلیس هم تاکنون 4,473,677نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 127,758 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

در ایتالیا هم بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال 4,205,970 به کرونا مبتلا شده‌اند و 125,793 در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که در اسپانیا هم تا به حال 3,663,176 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 79,888 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

در آلمان هم تا به حال 3,673,969 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 88,689 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.