انگلیس برای یافتن منشا کرونا به کمک آمریکا آمد

 سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس برای یافتن ارتباط احتمالی میان آزمایشگاه‌های چین و شیوع ویروس کرونا به کمک نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا می‌آیند.

بنا به نوشته روزنامه تلگراف، سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس در بررسی این مسئله که آیا ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین نشات کرده یا خیر، به آمریکا کمک می‌کنند. به گفته این رسانه انگلیسی، جامعه اطلاعاتی انگلیس تحقیقات خود را در مورد ریشه همه گیری کرونا انجام داده است. موضع رسمی فعلی لندن در این باره این است که نظریه نشات کرونا از آزمایشگاه ووهان نباید منتفی شود.

یک منبع ارشد امنیتی انگلیس در این باره به تلگراف گفت: ما در حال ارائه اطلاعاتی در مورد ووهان هستیم و همچنین به آمریکایی‌ها کمک می‌کنیم تا اطلاعاتی را که می‌تواند در تجزیه و تحلیل مسئله موثر باشد، به دست آورند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه گفت که جامعه اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده که اطلاعات کافی برای ارزیابی اینکه ویروس کرونا از تماس انسان با حیوان آلوده حاصل شده یا از نشت آزمایشگاهی به دست آمده وجود ندارد و به آژانس‌های اطلاعاتی دستور داد تلاش خود را برای بررسی موضوع دو برابر کنند و یافته‌های خود را طی ۹۰ روز به وی گزارش دهند.

در ماه مارس، سازمان بهداشت جهانی نسخه کامل گزارش بازدید گروه بین المللی متخصصان این سازمان از شهر ووهان چین را منتشر کرد و بنا به آن نشت کرونا از آزمایشگاه بسیار بعید اعلام شد. به گفته متخصصان، نوع جدید ویروس کرونا به احتمال زیاد از طریق حیوان دیگری به انسان منتقل شده است.

با این حال نشریه وال استریت ژورنال به استناد گزارش اطلاعاتی جدید آمریکا مدعی شد سه محقق از موسسه ویروس شناسی ووهان چین با نوعی عفونت تنفسی شبیه کرونا در نوامبر ۲۰۱۹ بیمار شدند و این درست یک ماه قبل از اعلام رسمی شیوع کرونا از سوی چین بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این موضوع اعلام کرد: ردیابی منشاء ویروس کرونا یک مسئله مهم علمی است، اما آمریکا در تلاش است تا با استفاده از سازمان‌های اطلاعاتی خود هدایت این موضوع را به طور خودسرانه برعهده بگیرد. این موضوع تنها این را نشان می‌دهد که آنچه که دولت آمریکا اولویت کمی برای آن قائل است واقعیت‌ها و حقایق علمی است. طرف آمریکایی علاقه‌ای به تحقیقات علمی ندارد و فقط به دنبال سیاسی کردن موضوع به منظور فریبکاری است.

نشات گرفتن ویروس کرونا از آزمایشگاه‌های چین، نظریه‌ای بود که از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا بسیار مورد تاکید بود.