توسعه نفوذ چین، تهدیدی برای امنیت ناتو است

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی روز دوشنبه گفت که در نشست سران پیمان ناتو بر اهمیت همکاری اروپا و آمریکای شمالی برای مقابله با روسیه و چین توافق شد.

وی که در کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت: «روابط بین ناتو و روسیه به پایین‌ترین میزان خود از زمان پایان جنگ سرد رسیده است».

دبیر کل ناتو اضافه کرد: «چین به سرعت در حال توسعه زرادخانه‌های هسته‌ای خود با کلاهک‌های هسته‌ای پیشرفته است».

استولتنبرگ افزود: «توسعه نفوذ چین، تهدیدی برای امنیت ناتو بوده و سران پیمان بر ضرورت مقابله با این چالش توافق دارند».

دبیر کل ناتو در ادامه گفت: «پیشرفت فناوری را تقویت خواهیم کرد و سران ناتو بر آغاز پروژه دفاعی جدید توافق کردند و در نشست سران توافق شد که توانایی‌های ناتو در عرصه فضای مجازی و فضا نیز تقویت شود».

استولتنبرگ گفت: «سران ناتو بر ضرورت حمایت از افغانستان از طریق آموزش و حمایت مالی نیروهای دولتی توافق دارند و باید از ادامه فعالیت فرودگاه کابل اطمینان یابیم و ترکیه نقش اساسی در این زمینه ایفا می‌کند».

دبیر کل پیمان ناتو در ادامه بار دیگر به موضوع چین پرداخت و گفت: نچین در زمینه فضای سایبری در حال نزدیک شدن به ما بوده و در حال توسعه نفوذ خود در آفریقا و اقیانوس آرام است».

وی تاکید کرد: «باید در این جهانی که در آن رقابت وجود دارد همانند همپیمانان متحد بایستیم. به دنبال ایجاد ائتلافی قدرتمند بوده و از آن برای امنیتمان حفاظت کنیم».

استولتنبرگ گفت: «موضع واحد و آشکاری در قبال چین داریم و این نشان دهنده مسیر طولانی است که طی ماه‌های گذشته طی کردیم».

دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی اضافه کرد: «به دنبال مشخص کردن خطوط قرمز نیستیم اما بودجه دفاعی چین امکان دارد که به جایگاه دوم جهانی برسد».

وی اضافه کرد: «ناتو همبستگی خود با اوکراین را ابراز می‌دارد و حمایت سیاسی و عملیاتی در این زمینه در اختیار اوکراین قرار دادیم. درهای ما برای کمک به اوکراین و گرجستان باز بوده و تلاش‌هایمان را در این زمینه افزایش می‌دهیم».

استولتنبرگ افزود: «از سیطره چین بر زیرساخت‌های پیشرفته نگران بوده و این ناشی از تمایل ما برای مقابله با تهدیدات است».

دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی گفت: «چین به زودی به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد و این بر ضرورت وجود همپیمانانی برای آمریکا تاکید دارد».

سران ناتو روز دوشنبه در بیانیه پایانی نشست خود در بروکسل بلژیک نیز در بخش‌های مختلف بیانیه به تهدیدات روسیه و چین اشاره کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «اقدامات خصمانه روسیه تهدیدی برای امنیت کشورهای ناتو به شمار می‌آید. تروریسم در تمامی شکل‌های خود نیز همچنان تهدیدی برای همه ماست. بازیگران دولتی و غیردولتی نظم بین‌المللی را به چالش کشانده و به دنبال تضعیف دموکراسی در سرتاسر جهان هستند. بی ثباتی  آن سوی مرزهای ما نیز باعث ایجاد مهاجرت‌های بی قاعده و قاچاق انسان شده است. نفوذ فزاینده چین و سیاست‌های بین‌المللی نیز می‌توان چالش‌هایی را ایجاد کند که نیازمند پرداختن به آن به عنوان یک اتحاد هستیم».

در این بیانیه تاکید شده است: «ما با چین از دیدگاه دفاع از منافع امنیتی پیمان ناتو تعامل می‌کنیم. ما نیز به طور فزاینده با تهدیدات سایبری، دوگانه و ترکیبی از جمله  اطلاعات گمراه کننده و سوء استفاده از فناوری‌های پیشرفته و در حال ظهور مواجه هستیم».