عفو 9 نفر از رهبران استقلال طلب کاتالونیا

دفتر نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد که دولت مادرید 9 نفر از رهبران جدایی طلب کاتالونیا که به خاطر برگزرای همه پرسی سال 2017 و ناآرامیهای پس از آن بازداشت شده بودند را مورد عفو قرار داد. 

این 9 نفر در سال 2019 به اتهام ایجاد اغتشاش، شورش و حیف و میل اموال زندانی شدند و سه نفر دیگر از آنها به اتهام نافرمانی محکوم اما زندانی نشدند. 

پیش از این شورای اروپا رسما از دولت اسپانیا درخواست کرده بود که رهبران استقلال طلب کاتالونیا را آزاد کند و درخواستهای استرداد برای دیگر رهبران استقلال طلب را پس بگیرد.

این درحالیست که پارلمان اروپا سال گذشته مصونیت قضایی «کارلِس پوجدمون»، «تونی کامین» و «کلارا پونساتی» سه نماینده منطقه کاتالونیا در پارلمان اروپا که به بلژیک پناهنده شده بودند را لغو کرد.

همه‌پرسی استقلال کاتالونیا از اسپانیا، در سال 2017 با وجود مخالفت شدید دولت مادرید انجام شد که طبق گفته دولت محلی کاتالونیا بیش از ۴۰ درصد از واجدین شرایط در آن شرکت کرده و ۹۰ درصد از آن‌ها خواستار جدایی از اسپانیا شده‌ بودند. 

پایگاه خبری بی بی سی نیز گزارش داد که تصمیم دولت مادرید برای بخشش این افراد باعث جنجالهای زیادی در اسپانیا شده است و هزاران نفر قصد دارند طی روزهای آینده به آن اعتراض کنند. با این حال دولت اسپانیا از تصمیمش دفاع کرده و می‌گوید این تصمیم به برقراری آرامش و کاهش تنشها در کاتالونیا کمک خواهد کرد.

بی بی سی اضافه کرد، روند اداری آزادی این افراد ممکن است چند روزی طول بکشد چرا که حکم بخشش ابتدا باید توسط پادشاه اسپانیا امضا و به صورت عمومی نیز منتشر شود.